Η υπερηχητική πτήση και η υποηχητική πτήση, είναι όνειρα των αεροναυτικών μηχανικών, όπου η πτήση όσες φορές η ταχύτητα του ήχου, είναι μια τεχνικά δύσκολη προσπάθεια. Παρόλο που το υπερηχητικό είναι ένα πραγματικό όνειρο, το κόστος καθιστά δύσκολη τη χρήση του οικονομικά.
Τα Ramjet και Scramjets, είναι κινητήρες που χρησιμοποιούν τη δική τους ταχύτητα για να συμπιέσουν τον αέρα και να προωθήσουν τον κινητήρα. Η τεχνολογία κινητήρα ramjet, εφαρμόζεται πρακτικά σε πολλές περιπτώσεις, από πυραύλους, υπερηχητικά αεροσκάφη έως και το πυροβολικό, ενώ οι κινητήρες scramjet εξακολουθούν να είναι εξαιρετικά πειραματικοί.
Το ramjet, που μερικές φορές ονομάζεται αεριωθούμενο αεροπλάνο ή athodyd, είναι ένας κινητήρας αεριωθούμενου αέρα, ο οποίος χρησιμοποιεί την εμπρόσθια κίνηση του κινητήρα για τη συμπίεση του εισερχόμενου αέρα, χωρίς περιστροφικό συμπιεστή που υπάρχει στους κινητήρες jet.
Τα Ramjets μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εφαρμογές, που απαιτούν έναν μικρό και απλό κινητήρα για χρήση σε υψηλές ταχύτητες, όπως πύραυλοι ρωσικής ινδικής Steah BrahMos και ο πύραυλος Indian Akash χρησιμοποιεί τεχνολογία ramjet. Χρησιμοποιήθηκαν επίσης με επιτυχία, αν και όχι αποτελεσματικά, ως ακροδέκτες σε ρότορες ελικοπτέρων. Οι κινητήρες τζετ του θρυλικού Lockheed SR 71, λειτουργούν ως ramjets, καθώς οι ταχύτητες του αεροσκάφους υπερβαίνουν την ταχύτητα του ήχου.
Τα πλεονεκτήματα του ramjets,είναι ανεξάρτητα από την παροχή οξυγόνου και δεν περιλαμβάνουν περιστρεφόμενα μέρη, που καθιστούν ευκολότερη την κατασκευή και τη συντήρηση.
Σύμφωνα με τον επιδιωκόμενο σκοπό, τα πυρομαχικά πυροβολικού μπορούν να χωριστούν σε: υψηλής έκρηξης, κατακερματισμός, υψηλό εκρηκτικό κατακερματισμό, διάτρηση τεθωρακισμένων, καύση πανοπλιών (σωρευτικά), εμπρηστικά τρυπήματα σκυροδέματος, θραύσματα, σκάγια, ειδικός σκοπός (καπνός, φωτισμός , ιχνηλάτης, προπαγάνδα, χημικά κ.λπ.)
Η νορβηγική εταιρεία Nammo, ανακοίνωσε στις 12 Ιουνίου 2018 στην έκθεση “Eurosatory 2018”, μια νέα τεχνική που επιτρέπει οποιοδήποτε σύγχρονο πυροβόλο των 155mm να πλήττει στόχους σε αποστάσεις μεγαλύτερες των 100km.
Σύμφωνα με την εταιρεία, πίσω από αυτό το επίτευγμα κρύβεται ένας κινητήρας ramjet στερεού καυσίμου που προωθεί το πυρομαχικό. Οι πρώτες δοκιμές, σχεδιάστηκαν να γίνουν το 2019-2020 και η συλλογή να μπορεί να καταστεί διαθέσιμη προς χρήση, γύρω στο 2023-2024.
Κοιτώντας την εμφάνιση του πυρομαχικού μετά την προτεινόμενη τροποποίηση, αυτή μοιάζει με τον ινδορωσικό πύραυλο Brahmos!
Η Nammo εργάζεται σε προγράμματα κινητήρων πυραύλων για 60 χρόνια, συμμετέχοντας στα προγράμματα των AIM-9, IRIS-T και AIM-120. Άλλος ένας στόχος της εταιρείας, είναι η δοκιμή ενός πυραύλου τεχνολογίας ramjet το 2021.
Ομάδα υπό την ηγεσία της Boeing, θα επιδείξει ένα νέο βλήμα υψηλής ταχύτητας που θα δίνει «αέρα» στον Στρατό το επόμενο καλοκαίρι, δήλωσε αξιωματούχος της εταιρείας την περασμένη εβδομάδα.
Το Ramjet 155,το οποίο η Boeing αναπτύσσει από κοινού με την BAE Systems και τη νορβηγική εταιρεία πυρομαχικών Nammo, προχωρά στην ανάπτυξη και θα είναι έτοιμο για την πρώτη του εκτόξευση από ένα πυροβόλο L39 το επόμενο έτος, δήλωσε ο Dan Palmeter, επικεφαλής της ομάδας σύλληψης της Boeing για το έργο.
Η Boeing αναμένει ότι το Ramjet 155 θα διανύσει περίπου 250 μέτρα ανά δευτερόλεπτο, «με βάση τον προβλεπόμενο χρόνο πτήσης σε έναν στόχο», είπε ένας εκπρόσωπος και σε αποστάσεις που υπερβαίνουν τα 70 χιλιόμετρα, περίπου διπλάσια από την εμβέλεια των 40 χιλιομέτρων του βλήματος XM1113 Rocket Assisted Projectile. Όταν εκτοξεύεται από ένα M109 Paladin.
"Κάπως αλλάζει ο λογισμός του πεδίου μάχης και τα σύνολα στόχων με τα οποία μπορεί να εμπλακεί το πυροβολικό", δήλωσε ο Palmeter. «Αυτό σημαίνει, ότι το πυροβολικό μπορεί να τοποθετηθεί πίσω, πιο μακριά από το οπτικό πεδίο και την εμβέλεια του εχθρού». είπε
Ενώ οι πύραυλοι φέρουν ένα οξειδωτικό στέλεχος για να κάψουν καύσιμα, το ramjet «αναπνέει αέρα», που σημαίνει ότι ''χωνεύει'' τον αέρα που τον περιβάλλει καθώς πετά. Επειδή δεν χρειάζεται να μεταφέρει το επιπλέον βάρος ενός οξειδωτικού, είναι σε θέση να πετάξει για μεγαλύτερες αποστάσεις και έρχεται επίσης με μοναδικά χαρακτηριστικά πτήσης, που το κάνουν πιο επιβιώσιμο.
"Τα τρέχοντα βλήματα του Στρατού, μόλις χτυπήσουν το υψηλό τους σημείο, απλά κάνουν παράκτια βαλλιστικά ''τόξα'' και στην πραγματικότητα επιβραδύνονται καθώς πλησιάζουν τον στόχο", δήλωσε ο Palmeter. «Ένα ράμτζετ είναι το ακριβώς αντίθετο. Όσο πιο μακριά πετάει, τόσο πιο γρήγορα πετάει, γιατί μαζεύει περισσότερο οξυγόνο και αυτό σας βοηθά επίσης να αποφύγετε τον εντοπισμό».
Η Boeing, ανέλαβε συμβόλαιο για το Ramjet 155 στο πλαίσιο του προγράμματος Extended Range Artillery Munitions Suite του Στρατού, που έλαβε βραβείο φάσης 1 τον Ιούλιο του 2019 και βραβείο φάσης 2 τον Μάιο του 2020. Το βλήμα θα μπορεί να εκτοξευθεί και από τα δύο κανόνια L39 και L58.
Ο Palmeter, είπε ότι αναμένει από τον στρατό να κάνει άλλη μια υποεπιλογή στο πρόγραμμα κάποια στιγμή το επόμενο έτος, πιθανώς πριν η Boeing μπορέσει να επιδείξει το Ramjet 155 για πρώτη φορά στο κέντρο δοκιμών Nammo στη Νορβηγία.
"Οι δοκιμές που κάνουμε τώρα, θα συνεχίσουν να μας προετοιμάζουν όχι μόνο για αυτήν την επίδειξη, αλλά ελπίζουμε να επιλεγούν για περαιτέρω ανάπτυξη", είπε.