Μπορεί οι τουρκικές παραβιάσεις στο Αιγαίο να είναι καθημερινό φαινόμενο, ωστόσο τελείως ασυνήθιστο είναι να γίνονται κατά τη διάρκεια τη νύχτας, όπως έγινε το βράδυ της Τετάρτης. Για το θέμα μίλησαν στο Sputnik αξιωματικοί εν αποστρατεία.
Το βράδυ της Τετάρτης 12 Ιουνίου, Τούρκοι πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας προχώρησαν σε μια μη συνηθισμένη κίνηση. Δύο τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη, πέταξαν περίπου στις 10.30 το βράδυ, χαμηλά, πάνω από το Καστελόριζο.
«Πρόκειται για κάτι ασυνήθιστο, που μπορεί μεν να εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο των παραβιάσεων, αλλά δείχνει τη διαρκή τους επαγρύπνηση πάνω από το βασικότερο σημείο των διεκδικήσεών τους, το Καστελόριζο, που συμβολίζει την επέκταση των χωρικών τους υδάτων», επισημαίνει στο Sputnik, o Τριαντάφυλλος Φωτιάδης, Αντιπλοίαρχος του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού εν αποστρατεία.
«Πρόκειται για συμβολισμό υψηλού επιπέδου και περιεχομένου. Η παραβίαση δεν έγινε απλά για να γίνει: «Να ξέρετε ότι είμαστε εδώ ανά πάσα στιγμή και διεκδικούμε πολύ συγκεκριμένα πράγματα», είναι το τουρκικό μήνυμα», προσθέτει.
Σε πολιτικές εντολές αποδίδει, από την πλευρά του, την εν λόγω παραβίαση ο Ευάγγελος Γεωργούσης, Αντιπτέραρχος της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας εν αποστρατεία.
«Η νυχτερινή διέλευση είναι μια ακόμα ξεκάθαρη επίδειξη ισχύος αλλά και πολιτικού θράσους. Σίγουρα δεν αποτελεί κατόρθωμα επιχειρησιακής τέχνης να πετάξει ένα αεροπλάνο πάνω από το Αγαθονήσι η από το Καστελόριζο σε οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Είναι όμως ένα σαφές δείγμα πολιτικών εντολών», τονίζει ο Ευάγγελος Γεωργούσης.
«Το αποτυχημένο πραξικόπημα στην Τουρκία μείωσε αισθητά τους πιλότους της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας. Δεν έχουν μείνει αρκετοί οι οποίοι μπορούν να κάνουν εμπλοκή. Είναι πολιτική η εντολή σε όσους επίλεκτους έμειναν, ώστε να προβαίνουν σε συγκεκριμένες ενέργειες», προσθέτει.
Υπενθυμίζεται ότι συνολικά 52 παραβιάσεις, εκ των οποίων οι τρεις ήταν υπερπτήσεις, σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της Τετάρτης, στον εναέριο χώρο του Αιγαίου.
Ειδικότερα, 20 τουρκικά μαχητικά και 32 τουρκικά αναγνωριστικά (CN-235) προχώρησαν σε 52 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου στο βορειοανατολικό, κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο.
«Μεγάλος ο αριθμός των παραβιάσεων, αλλά αναμενόμενος, στο γενικό πνεύμα των προκλήσεων. Αυτό που εμείς καθορίζουμε ως παραβίαση είναι τα 10 ναυτικά μίλια που εκείνοι αρνούνται να δεχτούν», αναφέρει ο Ευάγγελος Γεωργούσης.
Υπενθυμίζεται ότι το 1936 η Ελλάδα καθόρισε το εύρος των χωρικών της υδάτων στα 6 ναυτικά μίλια από τις ακτές, ενώ παράλληλα, από το 1931 είχε θεσπίσει εναέριο χώρο 10 μιλίων.
«Οι τουρκικές παραβιάσεις έχουν αυξηθεί επικίνδυνα. Σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελα να κάνω πρόβλεψη για θερμό επεισόδιο, ωστόσο, πάντα οι ένοπλες δυνάμεις πρέπει να το έχουν στο πίσω μέρος του μυαλού τους και να είναι σε διαρκή επαγρύπνηση και ετοιμότητα», επισημαίνει ο Τριαντάφυλλος Φωτιάδης.
Μαζικές παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από τουρκικά μαχητικά F-16 σημειώθηκαν και το απόγευμα της Τρίτης 11 Ιουνίου.
Τα τουρκικά μαχητικά, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΓΕΕΘΑ, έκαναν 18 παραβάσεις και 99 παραβιάσεις (οι 46 από τα μαχητικά και 53 από τα CN-235) ενώ σημειώθηκε και μία εμπλοκή.
«Η τουρκική προκλητικότητα στην περιοχή μας παραμένει υπό την ομπρέλα και την ανοχή του ΝΑΤΟ. Σίγουρα οι ΝΑΤΟϊκοί θα ήθελαν μια πιο ήρεμη Τουρκία, ωστόσο, έχουν ήδη ανοιχτό μαζί τους το μέτωπο των S-400 και εκεί επικεντρώνονται. Άλλωστε, σε αυτή τη φάση της ιστορίας, η Ελλάδα εξυπηρετεί καλύτερα τα συμφέροντα των ΗΠΑ στην περιοχή, από ό,τι έκανε η Τουρκία. Οι ΗΠΑ δεν πίστευαν ούτε και οι ίδιες ότι η προθυμία της σημερινής ελληνικής κυβέρνησης θα ήταν τόσο μεγάλη ώστε να εξυπηρετήσει τόσο εύκολα τις επιδιώξεις τους», προσθέτει ο απόστρατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού.