Οι μεγάλες εθνικές εταιρείες πετρελαίου της Κίνας βρίσκονται σε προχωρημένες συνομιλίες με το Κατάρ για να επενδύσουν στην επέκταση του μεγαλύτερου έργου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο North Field East και να αγοράσουν το καύσιμο με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, ανέφεραν τρία άτομα με γνώση του θέματος, σύμφωνα με το Reuters.
Θα ήταν η πρώτη τέτοια συνεργασία μεταξύ των δύο εθνών, μεταξύ των κορυφαίων καταναλωτών και παραγωγών LNG στον κόσμο, καθώς ο εξαγωγέας ενέργειας της Μέσης Ανατολής στρέφεται προς την επέκταση της βάσης πελατών της στην Ασία. Οι παγκόσμιες εταιρείες ενέργειας ήταν οι κύριοι επενδυτές στη βιομηχανία φυσικού αερίου του Κατάρ.
Η συμφωνία προμήθειας του Κατάρ θα βοηθήσει την Κίνα να δημιουργήσει ένα απόθεμα ασφαλείας έναντι της αστάθειας των τιμών spot και να διαφοροποιήσει τις εισαγωγές της. Οι σχέσεις με δύο μεγάλους προμηθευτές, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Αυστραλία, βρίσκονται σε χαμηλό σημείο και ένας άλλος, η Ρωσία, βρίσκεται εν μέσω πολέμου και αντιμετωπίζει εκτεταμένες κυρώσεις. Το Πεκίνο βλέπει το φυσικό αέριο ως καύσιμο στρατηγικής γέφυρας για να αντικαταστήσει τον άνθρακα στην πορεία του προς την ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2060.
Το Κατάρ ήταν ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG της Κίνας μετά την Αυστραλία τους πρώτους πέντε μήνες του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon.
Η κρατικά ελεγχόμενη CNPC και η Sinopec αναμένεται να επενδύσουν μερίδιο 5% η καθεμία σε δύο ξεχωριστά τρένα εξαγωγών, μέρος του σχεδίου επέκτασης του North Field σχεδόν 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ανέφεραν στο Reuters οι τρεις πηγές που γνωρίζουν τις συζητήσεις.
«Η συμμετοχή, ακόμη και ενός μικρού μεριδίου, θα έδινε στους Κινέζους άμεση πρόσβαση στο άκρως παγκοσμιοποιημένο έργο και θα μάθαινε τη διαχείριση και την επιχειρησιακή του τεχνογνωσία», δήλωσε μια από τις πηγές, ανώτερος αξιωματούχος του κλάδου με έδρα το Πεκίνο.
Το North Field Expansion περιλαμβάνει έξι τρένα LNG που θα αυξήσουν την ικανότητα υγροποίησης του Κατάρ από 77 εκατομμύρια τόνους ετησίως (mtpa) σε 126 mtpa έως το 2027, εδραιώνοντας το καθεστώς του ως ο μεγαλύτερος παραγωγός στον κόσμο.
Το Κατάρ αντιμετωπίζει κάθε εξαγωγικό τρένο ως μια κοινή επιχείρηση και η CNPC και η Sinopec θα επενδύσουν σε ένα τρένο η καθεμία, ανέφεραν οι πηγές. Η Sinopec αρνήθηκε να σχολιάσει. Ένας εκπρόσωπος του CNPC είπε ότι δεν είχε πληροφορίες να μοιραστεί. Η QatarEnergy δεν απάντησε στο αίτημα του Reuters για σχόλιο.
Επιπλέον, η CNPC και η Sinopec διαπραγματεύονται με την κρατική QatarEnergy για να αγοράσουν έως και τέσσερις mtpa LNG η καθεμία για έως και 27 χρόνια, ανέφεραν δύο από τις πηγές, οι μεγαλύτερες συμφωνίες αγοράς του υπερψυκτικού καυσίμου μεταξύ των δύο εθνών.
Η Κίνα το 2021 εισήγαγε σχεδόν εννέα εκατομμύρια τόνους LNG από το Κατάρ, ή το 11% των συνολικών εισαγωγών LNG της χώρας. Οι συζητήσεις επικεντρώνονται στην τιμολόγηση των μακροπρόθεσμων συμφωνιών προμήθειας που θα συνδέονται με την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, είπε μια άλλη από τις τρεις πηγές.
Η QatarEnergy δήλωσε την Κυριακή ότι η TotalEnergies έγινε ο πρώτος της συνεργάτης για το έργο, κερδίζοντας μερίδιο 25% σε ένα τρένο. Οι Ασιάτες αγοραστές αναμένεται να αποτελούν το ήμισυ της αγοράς για το έργο και οι αγοραστές στην Ευρώπη το υπόλοιπο, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της QatarEnergy.
Οι Exxon Mobil Corp XOM.N, Shell SHEL.L, ConocoPhillips COP.N και Eni ENI.MI είχαν επίσης υποβάλει προσφορές για το έργο.
«Η κινεζική συμμετοχή στα τρένα είναι περισσότερο ένας χρηματοοικονομικός επενδυτής, καθώς το διακύβευμα είναι πολύ μικρό. Το κλειδί είναι οι διαπραγματεύσεις για την τιμή για τις μακροπρόθεσμες παραλήψεις φυσικού αερίου», είπε η τρίτη πηγή, προσθέτοντας ότι οι ινδικές εταιρείες ενδιαφέρονται επίσης να συζητήσουν τα μερίδια με Κατάρ, αλλά δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος αγοραστής LNG στον κόσμο το 2021, εισάγει το 45% των αναγκών της σε φυσικό αέριο και βλέπει το Κατάρ ως αξιόπιστο μακροπρόθεσμο προμηθευτή μετά από μια αναταραχή συμφωνιών αγοράς με τις Ηνωμένες Πολιτείες στα τέλη του 2021.