Οι τρομερά προκλητικές για τον μέσο Έλληνα κυοφορούμενες αυξήσεις στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου, έχουν προκαλέσει οργή και πανικό σε μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας, παρόλο που προέρχονται από εξωγενείς παράγοντες.
Το κύμα αυξήσεων σε συνδυασμό με την πανδημία και το μικρό για τα δεδομένα της Ελλάδος κύμα τουριστών το καλοκαίρι, αποτελούν ένα εκρηκτικό μίγμα που “χτυπά” αλύπητα όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά όλες τις χώρες του Νότου.
Η μεγάλη αύξηση των διεθνών τιμών φυσικού αερίου οφείλεται κυρίως σε μία σειρά από γεωπολιτικά αίτια, ενώ και η πανδημία προκάλεσε την οπισθοδρόμηση στην ανάπτυξη κοιτασμάτων και αγωγών, με κύριο επακόλουθο να μην υπάρχουν επαρκή αποθέματα φυσικού αερίου στην Ευρώπη.
Αυτό το δυσμενές διεθνές περιβάλλον προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στην ΕΕ και την Ελλάδα, ειδικά μετά την αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου που έφτασαν τα 50 ευρώ η μεγαβατώρα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Gazprom, βασικός προμηθευτής της Ευρώπης σε φυσικό αέριο, δεν παραδίδει επιπλέον ποσότητες αερίου, τις οποίες που έχει ανάγκη η ΕΕ ενόψει ενός βαρύ χειμώνα ( όπως προβλέπουν οι ειδικοί), με την αιτιολογία της στάσης των Βρυξελλών στον αγωγό Nord Stream 2.
Οι τιμές έχουν πάρει την «ανηφόρα» και κινούνται σταθερά πια πάνω από τα 100 ευρώ η μεγαβατώρα, με τα υψηλότερα επίπεδα να διαμορφώνονται στις χώρες των Βαλκανίων (Βουλγαρία 155 ευρώ, Σερβία 145 ευρώ, Κροατία και Σλοβενία 125 ευρώ, Ρουμανία και Ουγγαρία 115 ευρώ), ενώ στην Ελλάδα έχει φτάσει στα 157 ευρώ η μεγαβατώρα.
Επιτακτική πιο πολύ από ποτέ η κατασκευή το αγωγού φυσικού αερίου East Med
Το τεράστιο ενεργειακό σχέδιο καλύπτει το χερσαίο τμήμα αγωγού 550 χιλιομέτρων, ξεκινώντας από το Φλοροβούνι στη βορειοδυτική Ελλάδα μέχρι νοτιοανατολικά της Πελοποννήσου, συμπεριλαμβανομένου του υπεράκτιου τμήματος 17 χιλιομέτρων που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας.
Η ελληνική εταιρεία είναι επίσης υπεύθυνη για ειδικό σταθμό, που θα βρίσκεται στον Αθηρινόλακκο. Η IGI Poseidon διόρισε επίσης την εταιρεία DNV Italy για την εκτίμηση σχεδιασμού της παραγωγής του έργου Front End Engineering Design (FEED) για τον αγωγό σε θαλάσσιο και χερσαίο τμήμα, καθώς και τις συνοδευτικές δομές και εγκαταστάσεις.
Ο EastMed είναι ένας αγωγός φυσικού αερίου μήκους 1.900 χλμ. Που θα συνδέει τα αποθέματα υσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου με την Ελλάδα. Θα έχει αρχική ικανότητα μεταφοράς δέκα δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως στην Ελλάδα και την Ιταλία και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Παράλληλα οφείλουμε να ξεκινήσουμε διαγωνισμό για τα κοιτάσματα νότια της Κρήτης χθες αν ήταν δυνατόν, για να βρούμε τα απαιτούμενα αποθέματα για την ενεργειακή κάλυψη της χώρας για τα επόμενα 80 χρόνια.
Το κύριο θέμα για το οποίο θα αντιδράσει η Άγκυρα σε αυτό το σχέδιο είναι το γεγονός ότι μια τέτοια κίνηση εκ μέρους της Αθήνας, «κόβει» στην μέση την ΑΟΖ της Τουρκίας με την Λιβύη, ενώ ο Ερντογάν απειλεί συνεχώς της χώρα μας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην σχετικά πρόσφατη Τετραμερή ( Ελλάδα-Ισραήλ-Κύπρο-ΗΑΕ) στην Κύπρο, συζητήθηκε ακόμα και το πραγματικά φλέγον ζήτημα της φύλαξης του αγωγού αυτού που θα διέρχεται μεγάλο μέρος της ελληνικής, κυπριακής και ισραηλινής επικράτειας με μια κοινή στρατιωτική δύναμη.
Μια δύναμη από ταχέα σκάφη, εξοπλισμένα ελικόπτερα, ειδικές δυνάμεις, σε συνεργασία με δορυφόρους και κλειστές επικοινωνίες, θα κάλυπτε τις ελληνικές απαιτήσεις για ασφάλεια στην περιοχή σε μόνιμη βάση λόγω των τουρκικών απειλών και κινήσεων.
Ταυτόχρονα απαιτείται η συνεχής και ισχυρή ενίσχυση των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων με πάσης φύσεως υλικό, για να αντιμετωπίσουμε όλα τα πιθανά σενάρια που απεργάζεται ήδη η Άγκυρα για να αποτρέψει την χώρα μας να κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.