«Μπορεί η Τουρκία να είναι τώρα μπροστά στον τομέα της παραγωγής και χρήσης UAVs από τον στρατό της, αλλά πολύ σύντομα θα τους… ισοφαρίσουμε». Η αισιόδοξη πρόβλεψη που είχε κάνει προ διετίας ανώτατος στρατιωτικός παράγοντας στο ελληνικό «Πεντάγωνο» δεν έχει αλλάξει και πολύ, μολονότι μόλις προ ημερών παραδόθηκε και επισήμως στον τουρκικό στρατό ως πλήρως επιχειρησιακό το πρώτο επιθετικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος Akinci.
To Akinci έχει εξαιρετικές δυνατότητες. Μπορεί να πετάξει ψηλότερα από άλλα μοντέλα μη επανδρωμένων, μέχρι και στα 40.000 πόδια, να παραμείνει στον αέρα ακόμη και 25 ώρες και να μεταφέρει βόμβες 1.350 κιλών. Παρά ταύτα, οι έλληνες επιτελείς παρακολουθούν μεν προσεκτικά τον «οργασμό» αμυντικής παραγωγής της Τουρκίας, αλλά δεν ανησυχούν. Και τα τρία Οπλα υπό τον συντονισμό του ΓΕΕΘΑ και του υπουργείου Αμυνας έχουν προχωρήσει σε κινήσεις τον τελευταίο χρόνο για να καλυφθούν τα κενά στο πεδίο των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Κι αυτό διότι γνωρίζουν καλά πως το παρόν αλλά και το μέλλον των αστραπιαίων στρατιωτικών επιχειρήσεων είναι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη κάθε τύπου. Σημειώνεται ότι η Τουρκία διαθέτει περισσότερα από 100 μη επανδρωμένα αεροσκάφη διαφόρων τύπων.
Οπως πληροφορούνται «ΤΑ ΝΕΑ», μία από τις προτεραιότητες του ΓΕΣ το τελευταίο διάστημα είναι η αναβάθμιση των οκτώ μη επανδρωμένων αεροσκαφών Sperwere (γαλλικής κατασκευής) που είχε στη διάθεσή του. Το σχετικό πρόγραμμα συντήρησης και αναβάθμισής τους εξάλλου είχε περάσει από την Επιτροπή Εξοπλισμών στα τέλη του περασμένου έτους. Με την αναβάθμιση ουσιαστικά ο Στρατός Ξηράς θα αποκτήσει καινούργια αεροσκάφη. Αυτά που είχε μέχρι τώρα απογειώνονταν με εκτοξευτήρα και προσγειώνονταν με ειδικό αλεξίπτωτο. Αυτό όμως τώρα θα αλλάξει.
Προηγμένα θα είναι και τα ηλεκτρονικά τους συστήματα αλλά και οι επίγειοι σταθμοί που ήταν απαραίτητοι για τη λειτουργία τους. Με λίγα λόγια, ο Στρατός Ξηράς με αυτό το «λίφτινγκ» της αναβάθμισης και συντήρησης αποκτάει ένα όπλο σύγχρονων δυνατοτήτων που είναι απαραίτητο στα πεδία της επιτήρησης και της άντλησης πληροφοριών.
Στην περίπτωση δε ενός νέου προσφυγικού – μεταναστευτικού κύματος τα UAVs μπορούν να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα εργαλεία. Κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων έχει και η απόκτηση των δύο UAVs Heron (με leasing). Τα δύο ισραηλινά UAVs Ηeron μπορούν να κάνουν τη διαφορά στον τομέα της επιτήρησης από αέρος στο Αιγαίο. Εχουν τεράστια εμβέλεια και θα επιχειρούν από τη Σκύρο – όπου θα είναι η βάση τους -, δηλαδή από την καρδιά του Αιγαίου. Την απόκτηση μικρού μεγέθους μη επανδρωμένων (drones και μίνι ελικοπτέρων) σχεδιάζει και το ΠΝ. Στόχος είναι οι μεγάλες μονάδες επιφανείας να διαθέτουν drones, τα οποία μπορεί να χρησιμεύουν σε αποστολές επιτήρησης και όχι μόνο.
Προσπάθειες για ελληνικό UAV
Στο μεταξύ, το υπουργείο Αμυνας και άλλα υπουργεία καταβάλλουν προσπάθειες για την κατασκευή και παραγωγή ενός UAV made in Greece. Προ ημερών υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την έρευνα, ανάπτυξη και, εν συνεχεία, τη βιομηχανική παραγωγή τού πρώτου Αυτόνομου Εναέριου Οχήματος Πολλαπλών Χρήσεων από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Το μνημόνιο υπέγραψαν η διοίκηση της ΕΑΒ και οι πρυτανικές Αρχές των τριών πανεπιστημίων, παρουσία του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα. Το πρόγραμμα φέρει την ονομασία «Αρχύτας» – από τον αρχαίο έλληνα φιλόσοφο, πολιτικό, στρατηγό, μαθηματικό και μηχανικό που επινόησε την πρώτη αυτόνομη πτητική μηχανή.