Ελληνοτουρκικά

Μέτωπο τούρκων διανοούμενων εναντίον Ερντογάν για Αγία Σοφία

O Τούρκος δημοσιογράφος Ραμί Τουράν σε ένα τολμηρό του άρθρο στην εφημερίδα Σοτζιού της 14ης Ιουλίου έγραφε: «Οι οικονομικές κρίσεις και οι αποτυχίες της Τουρκίας για να καλυφθούν χρησιμοποιούνται από την κυβέρνηση τα θρησκευτικά συναισθήματα των ανθρώπων μας. Έτσι στην Τουρκία υπάρχουν περισσότερα τζαμιά, απ’ ότι σχολεία. Στα υπάρχοντα 84.684 τζαμιά, προστέθηκε ένα ακόμη… Η Αγία Σοφία έγινε το 84.685 τζαμί της Τουρκίας. Στην Κωνσταντινούπολη ο αριθμός των τζαμιών, από 3.269, ανέβηκε στα 3.270. Τι ωραία !! Δεν έχουμε πλέον έλλειψη τζαμιών!!», όπως γράφει ο Ιωάννης Μπαλτζώης στο Militaire News.


Η σκληρή Κριτική.

«Τι κερδίσαμε ως έθνος, γράφει ο Τουράν, ανοίγοντας την Αγία Σοφία για λατρεία?

  • Θα σταματήσει η ανεργία στη χώρα;
  • Θα μειωθεί η ακρίβεια στη κουζίνα;
  • Θα συμβάλει στην εκπαίδευση και την κατάρτιση;
  • Θα διορθώσει την οικονομία;
  • Θα γεμίσουν τα στομάχια των 20 εκατομμυρίων ατόμων που ζουν στα όρια  της πείνας;
  • Θα αυξηθούν οι ελευθερίες και θα παρέχονται δημοκρατικά δικαιώματα;
  • Οι κρατούμενοι δημοσιογράφοι θα βγουν από τη φυλακή;
  • Θα επιστρέψει η ελευθερία της έκφρασης;
  • Θα τελειώσει η διαφθορά και η αναισχυντία;


Αλήθεια, τι θα γίνει;  Τίποτα δεν θα συμβεί και όλα τα προβλήματά σας θα συνεχιστούν»!

Και ο κοινωνιολόγος, ιστορικός και συγγραφέας Τανέρ Ακτσάμ, Ακαδημαϊκός, που διώκεται από το καθεστώς Ερντογάν, στο άρθρο του με τίτλο «Η Τουρκία δίνει εξετάσεις στη δοκιμασία του πολιτισμού»  στο ahvalnews έγραφε χαρακτηριστικά:  «Η πράξη που εκτελείται σε σχέση με την Αγία Σοφία είναι μια πεντακάθαρη παράσταση βαρβαρότητας. Είναι μια διακήρυξη «τουρκικής έλλειψης πολιτισμού και μανίας καταστροφής» προς ολόκληρο τον κόσμο. Το δίδυμο του προέδρου και ηγέτη του ΑΚΡ Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του αρχηγού του ΜΗΡ (Εθνικιστικού Κόμματος) Ντεβλέτ Μπαχτσελί είναι η πολιτική συμμαχία μέσω της οποίας η έλλειψη πολιτισμού και η καταστροφική μανία έχουν καταστεί μια επίσημη διακήρυξη. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μα γιατί, ίσως να ρωτήσετε. Διότι με την πράξη  αυτή διακηρύσσεται σε ολόκληρο τον κόσμο πως παρ’ ότι ζούμε στον 21ο αιώνα, η νοοτροπία μας παραμένει στο έτος 1453».

Οι ανωτέρω απόψεις δύο σημαντικών ανθρώπων της Τουρκίας, αντικατοπτρίζουν τις απόψεις μιας σημαντικής μερίδας ανθρώπων στην Τουρκία, ιδιαίτερα στην Δυτική Τουρκία, την Μικρά Ασία και την Κωνσταντινούπολη. Μετά την προκλητική φιέστα της Παρασκευής 24/7, με το εθνικιστικό και θρησκευτικό παραλήρημα φανατικών μαζών, ο Ερντογάν θεώρησε ότι επέτυχε των σκοπών που επεδίωκε με την βέβηλη αυτή ενέργεια, αποπροσανατολίζοντας τον λαό του από τα πραγματικά προβλήματα που ταλανίζουν την Τουρκία, όπως   ανέφερε ο δημοσιογράφος Ραμί Τουράν. Το ερώτημα όμως που προκύπτει είναι γιατί επέλεξε τώρα να προβεί σε αυτή την ενέργεια, αφού ένα χρόνο πριν φαινόταν αντίθετος θέτοντας ως παράμετρο τις διεθνείς αντιδράσεις και την βλάβη στην οικονομία. Ας εξετάσουμε τους λόγους.

Οι Συμβολισμοί του Ερντογάν

Ο πρόεδρος Ερντογάν είναι άνθρωπος που αρέσκεται στους συμβολισμούς και οι αποφάσεις  του και  ενέργειές του, καθορίζονται από ιστορικές ημερομηνίες και από χρονολογικούς προσδιορισμούς, που αναφέρονται στο παρελθόν στο παρόν και στο μέλλον, με συμβολικό πρόσημο.

Η ημερομηνία της πρώτης προσευχής στο «Μεγάλο Τζαμί της Αγιάς Σοφίας», όπως ονομάσθηκε έγινε την 24η Ιουλίου, ημέρα υπογραφής της Συνθήκης της Λοζάνης, όπου είναι και το πιστοποιητικό γέννησης της Τουρκικής δημοκρατίας. Αρχικός πρωταρχικός σκοπός του Ερντογάν είναι να καταδείξει, ιδιαίτερα στο εξωτερικό και δη στην Ελλάδα, ότι πλέον η Συνθήκη της Λοζάνης όχι μόνο αμφισβητείται, αλλά στην πράξη δεν υφίσταται, όπως η Αγία Σοφία και η Τουρκία  το κάνει πράξη.

Οι συμβολισμοί εκτιμώνται ότι είναι:

Η Αγία Σοφία είναι υψηλής συμβολικής αξίας μνημείο.


Είναι σύμβολο κατάκτησης, ανήκει στον κατακτητή και ουδείς έχει δικαιώματα να επικρίνει την Τουρκία για την χρήση της κατάκτησης. Αυτό είναι δείγμα νοοτροπίας  Μογγολικών και Τουρανικών  λαών, που δεν δημιουργούν πολιτισμό.
Είναι μήνυμα προς τον κυριότερο στόχο της Τουρκίας, τον Ελληνισμό και τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της επανάστασης του 1821. Το μήνυμα ξεκάθαρα λέει ότι η κατάκτηση συνεχίζεται. Έλληνες, είστε ακόμη υποτελείς.

  • Είναι το σύμβολο επιστροφής της Τουρκίας στον νεοοθωμανισμό.
  • Αποτελεί σύμβολο αντιδυτικής συσπείρωσης των Τούρκων.
  • Αποτελεί το σύμβολο της νίκης των Τούρκων επί των Ελλήνων.
  • Είναι το σύμβολο της νίκης του Ισλάμ επί του Χριστιανισμού.


Η Αγία Σοφία αποτελεί, για τον Ερντογάν, πλέον το κέντρο του νέου Ισλάμ, μαζί με Μέκκα, Μεδίνα και το Τέμενος Αλ Ακτσά της Ιερουσαλήμ, ο ίδιος επιδιώκει να θεωρηθεί Χαλίφης και ηγέτης του Σουνιτικού Ισλάμ.
Είναι το μνημείο  που άλλαξε χρήση ο Μουσταφά Κεμάλ και αυτός το ακυρώνει, άρα ακυρώνει και τον πατέρα των Τούρκων (Ατατούρκ) και την πολιτική του.


Περνά  το μήνυμα ακύρωσης  του Κεμάλ, οπότε αυτός είναι ο νέος Ατατούρκ  και μπαίνει στην ιστορία πλέον ως «Ερντογάν Ατατούρκ», ο συνεχιστής και έχων το ίδιο γονίδιο με του Αλπ Αρσλάν (ο δεύτερος Σουλτάνος των Σελτζούκων και ο νικητής στην μάχη του Ματζικέρτ, το 1071 μ.Χ.) και του Μωάμεθ του Πορθητή ( κατάκτηση της Πόλης το 1453 μ.Χ.), όπως γράφουν οι υμνητές του. Τόσο μεγάλος και φυσικά ο συνεχιστής των.


Η Ελληνική Αγία Σοφία

Να αναφερθούμε τώρα στο μεγαλοπρεπέστατο Ιερό Ναό της Χριστιανοσύνης, όνειρο του Μ. Κωνσταντίνου και έργο του Ιουστινιανού. Θεμελιώθηκε την 23η Φεβρουαρίου 532 (πιθανώς επί του Ναού του  Απόλλωνα) και εγκαινιάστηκε από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό την 27η Δεκεμβρίου 537 μ.Χ, ως ο Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας. Ο Ιουστινιανός κατά τα εγκαίνια,  συνοδευόμενος από τον Πατριάρχη Μηνά και πλήθος κόσμου,  μετέβησαν πεζή στην Αγία Σοφία, όπου ο αυτοκράτορας μπαίνοντας είπε: «Δόξα τω Θεώ τω καταξιωθέντι τελέσαι τοιούτον έργον. ΝΕΝΙΚΗΚΑΣΕ ΣΟΛΟΜΩΝ».

Έχει τεράστια σημασία, είναι το απόλυτο αυτοκρατορικό σύμβολο,  το μνημείο που εκφράζει έναν πολιτισμό, τον Βυζαντινό πολιτισμό, άρα και τον Ελληνικό.  Προβάλλεται μεν η  Χριστιανικότητα, ως Ιερός Ναός, αλλά και ο  Ελληνισμός του, ως πολιτιστικό δημιούργημα των Ελλήνων. Ο καθηγητής κ. Κοντογιώργης ανέφερε ότι την στιγμή που ο Ιουστινιανός εισήρχετο στην Αγιά Σοφιά , το Ρωμαϊκό «Imperium» παρέδιδε τα κλειδιά της Οικουμενικής κυριαρχίας στον Ελληνισμό, στους κυρίαρχους  πλέον Έλληνες.

Έτσι εξηγείται, λέει ο κ. Κοντογιώργης,  η εχθρότητα της Δύσης προς το Βυζάντιο και τον Ελληνισμό και αποκαλύπτεται πλέον  η αδιαφορία, η απραξία  και η αφωνία της χριστιανικής Δύσης, στην απόφαση Ερντογάν για μετατροπή της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί. Όπως ο Παρθενώνας, είναι το παγκόσμιο  σύμβολο του Ελληνισμού και της Δημοκρατίας, έτσι και η Αγία Σοφία είναι το σύμβολο του Ελληνισμού και της Δημοκρατίας, με την έννοια ότι εκτός από τόπος λατρείας και προσευχής, υλοποιούσε και την αρχαία Εκκλησία του Δήμου, αφού όλα τα σημαντικά γεγονότα, ακόμη και εκλογές αυτοκρατόρων γινόταν μέσα στον Ναό.

Η αλλαγή της Αγίας Σοφίας  από τον Ερντογάν, δεν αλλοιώνει την ύπαρξη της, την μορφή της και τον σκοπό της. Μπορεί οι Τούρκοι να κομπορρημονούν για το λάφυρο της κατάκτησής των, που έχουν το δικαίωμα να το κάνουν ότι θέλουν, να ισχυρίζονται ότι ήταν τζαμί για πέντε αιώνες, ξεχνούν να πουν ότι ήταν για δέκα αιώνες η λαμπρότερη Εκκλησία του κόσμου, εγκαινιάσθηκε ως Εκκλησία και καθαγιάστηκε ως Εκκλησία, παραμένει Εκκλησία.

Ότι πανιά και να βάλουν μπροστά από τα υπέρλαμπρα μωσαϊκά, η ένθρονος Παναγία και ο Χριστός μας, τα τεράστια Χερουβείμ και  τα υπόλοιπα αριστουργήματα είναι εκεί και βλέπουν την ασέβεια, την προσβολή, την βαρβαρότητα που συντελείται. Και η Αγία Σοφία παραμένει Χριστιανικός Ναός και οι αφελείς φανατικοί μουσουλμάνοι  προσεύχονται σε Καθαγιασμένο Χριστιανικό Ναό.  Και όπως είπε ο Ρώσος  στοχαστής  του 19ου αιώνα Νικολάι Ντανιλέφσκι, οι ανθρώπινες κοινωνίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στους Δημιουργούς Πολιτισμού, που φυσικά περιλαμβάνεται η Ελλάδα και στους Καταστροφείς Πολιτισμού, όπου εκεί περιλαμβάνονται τρεις λαοί, οι Ούνοι, οι Μογγόλοι και οι Τούρκοι. Και αυτοί οι λαοί αποτελούν διαχρονικά  τους Αρνητικούς Παράγοντες της Ιστορίας. Και αυτή ήταν και είναι ακόμη η Τουρκία του Ερντογάν σήμερα.

*Ο Ιωάννης Αθ. Μπαλτζώης είναι Αντγος ε.α., M.Sc. του ΕΚΠΑ, πρόεδρος του ΕΛΙΣΜΕ.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ