Greek-Turkish Relations
Updated at:

Τατάρ: " Ο Λιβυκός διάδρομος της Τουρκίας άνοιξε-Νέοι χάρτες θα είναι εμπόδιο για project των Ελληνοκυπρίων"

Είναι γνωστό ότι Ερντογάν και Τατάρ προωθούν ως μόνη αποδεκτή λύση για το Κυπριακό την δημιουργία δύο (2) κρατών στο νησί. 

Τατάρ: "Δεν είναι λογικό ή πρακτικό για την ελληνοκυπριακή πλευρά να αρνείται τη μεταφορά ενέργειας στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας" 

Η «ΤΔΒΚ» έχει δικαίωμα σε 462.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) της Κύπρου, συμπεριλαμβανομένων της υφαλοκρηπίδας, των χωρικών υδάτων και των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας, δήλωσε  πρόσφατα ο Τουρκοκύπριος ηγέτης Ερσίν Τατάρ, σύμφωνα με Διεθνές ΜΜΕ , το οποίο επισημαίνει:

"Ο Τατάρ έκανε την παραπάνω δήλωση  κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε μια ενεργειακή σύνοδο στο βορρά, όπου κάλεσε για συνεργασία μεταξύ των δύο πλευρών σε ενεργειακά θέματα, ειδικά στην ιδέα των συνδέσεων με την Ευρώπη μέσω της Τουρκίας.

https://www.youtube.com/watch?v=F9nfzBSLrxA

CONTINUE READING

Είπε ότι «δεν είναι λογικό ή πρακτικό για την ελληνοκυπριακή πλευρά να αρνείται τη μεταφορά ενέργειας στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας».

«Ας συνεργαστούμε, ας συνδεθούμε με την Ευρώπη μέσω καλωδίου μέσω της Δημοκρατίας της Τουρκίας», είπε.

«Οι παράμετροι του παιχνιδιού στην Ανατολική Μεσόγειο έχουν πλέον αλλάξει και η φόρμουλα που θα εξασφαλίσει το ενεργειακό δυναμικό δίκαιης διανομής είναι η λύση των δύο κρατών για την Κύπρο».

Υποστήριξε ότι το θαλάσσιο και το διεθνές δίκαιο αποτελούν τη βάση για να πάρει η «ΤΔΒΚ» το μερίδιό της στα ενεργειακά αποθέματα της Ανατολικής Μεσογείου.

 Λιβυκός διάδρομος της Τουρκίας άνοιξε-Νέοι χάρτες θα είναι εμπόδιο για έργα της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης"

Πρόσθεσε ότι ο Λιβυκός διάδρομος της Τουρκίας, που τώρα έχει ανοίξει, αξιολογείται μαζί με την «ΤΔΒΚ» και θα δημιουργηθούν νέοι χάρτες που μπορεί να αποτελέσουν εμπόδιο σε κάποια έργα που προσπαθεί να προωθήσει η «νότια Κύπρος».

Ο Τατάρ ισχυρίστηκε επίσης ότι «η ελληνική πλευρά» βλέπει τη Μεσόγειο ως «ελληνική λίμνη» και προσπαθούσε να συγκρατήσει την Τουρκία.

«Είναι σημαντικό για την τουρκική πλευρά να θέσει αυτά τα ζητήματα σε  δικαστήριο και να αναζητήσει τα δικαιώματά της», πρόσθεσε.

Υποστήριξε επίσης ότι η γεώτρηση στην ΑΟΖ του νησιού από την Κυπριακή Δημοκρατία ήταν παράνομη επειδή υπάρχουν δύο χωριστά κράτη στην Κύπρο και δεδομένου ότι η Τουρκία είναι εγγυήτρια δύναμη, η Κύπρος θα πρέπει να ζητήσει την έγκριση της Άγκυρας για οποιαδήποτε γεώτρηση.

«Λοιπόν, υπάρχει μια σύγκρουση. Θα δούμε πού θα οδηγήσει αυτή η σύγκρουση. Εάν βρεθεί λύση στο Κυπριακό, όλα αυτά τα πλούτη θα μεταφερθούν μέσω Τουρκίας σε πολύ καλύτερη τιμή, με πολύ πιο αποτελεσματικό και πρακτικό τρόπο», είπε ο Τατάρ.

Η άρνηση της μεταφοράς μέσω Τουρκίας και η επιλογή της Ελλάδας έκαναν τις μεταφορές ενέργειας πιο ακριβές και δύσκολες.

Η ΕΕ δεν λαμβάνει υπόψιν το ψευδοκράτος

Ο Τατάρ είπε ότι η ΕΕ δεν απάντησε καν στην πρότασή του για συνεργασία.

«Επί του παρόντος, η ηλεκτρική ενέργεια και στις δύο πλευρές τροφοδοτείται από πετρέλαιο. Γνωρίζουμε πόσο αρνητικά επηρεάζει αυτό το περιβάλλον. Παρόλο που ο κόσμος και τα ευρωπαϊκά κράτη βλέπουν θετικά αυτό που λέμε, δεν το εγκρίνουν επειδή δεν αναγνωρίζουν την «ΤΔΒΚ», είπε.

Σύμφωνα με τον Τατάρ, το Κυπριακό πρέπει να επιλυθεί στη βάση της δίκαιης κατανομής των αποθεμάτων στη Μεσόγειο. «Η μορφή αυτής της λύσης είναι πλέον δύο κράτη, γιατί από εδώ και πέρα, όλοι γνωρίζουν ότι δεν θα εγκρίνουμε μια λύση στην οποία η πλειοψηφία θα κυβερνά τη μειοψηφία σε ομοσπονδιακή βάση», κατέληξε.

Τα τρία (3) ενεργειακά project της ΝΑ Μεσογείου και η τουρκική σφήνα της "Γαλάζιας Πατρίδας"

Διαπιστώνουμε από τα παραπάνω λεγόμενα του Τατάρ μια αλληλουχία κινήσεων της τουρκικής διπλωματίας με στόχο την "Γαλάζια Πατρίδα" στη ΝΑ Μεσόγειο , προκειμένου να "μπεί σφήνα" στα τρία  ενεργειακά project τα οποία "τρέχουν" με επίκεντρο  ΝΑ Μεσόγειο και  Αιγαίο, του East Med , του Euro-Asia Interconnector και του Euro-Africa Interconnector.

Έτσι αφού περασε από "σαράντα κύματα" ο East-Med, έγινε γνωστό ότι η  δοκιμή αγοράς του αγωγού, του έργου μεταφοράς φυσικού αερίου από κοιτάσματα φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο στην Ιταλία και την Κεντρική Ευρώπη μέσω Ελλάδας, αναμένεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Ωστόσο ξεκίνησε ήδη  η κατασκευή του τμήματος καλωδίων για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου, μέρος του  EuroAsia interconnector. Ο ΑΔΜΗΕ έδωσε εντολή στη Nexans να «κρατήσει» την απαραίτητη υποδοχή για την παραγωγή καλωδίων και να κινήσει τις σχετικές διαδικασίες. Αυτό σηματοδοτεί το πρώτο σημαντικό βήμα στη σύμβαση που υπογράφηκε τον περασμένο Ιούλιο.

Ο EuroAsia interconnector, μήκους 1520 χλμ ,βάθους έως 3000 μέτρα και ισχύος 1000 MW με τη διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης, που μετά τη διασύνδεση του Ισραήλ θα φθάσει τα 2000 MW, "αντικαθιστώντας " 3 δισ κυβικά μέτρα φυσικού αερίου σε ετήσια βάση, 

Ο EuroAfrica interconnector που αφορά τη  διπλή  ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου, η πρώτη με καλώδιο 950χλμ που θα ξεκινάει από το El-Sallum της Αιγύπτου και θα καταλήγει στη Νέα Μάκρη παρακάμπτοντας την Κρήτη μεταφέροντας 3000 ΜW ηλεκτρικής ενέργειας  "αντικαθιστώντας " 4,5 δισ κυβικά μέτρα φυσικού αερίου σε ετήσια βάση και η δεύτερη που θα είναι δύο καλωδίων, θα ξεκινάει από τις ακτές της Αιγύπτου και θα καταλήγει στη Νότια Κρήτη, ισχύος 2000 MW, "αντικαθιστώντας " 3 δισ κυβικά μέτρα φυσικού αερίου σε ετήσια βάση και τέλος η διασύνδεση Ελλάδας-Λιβύης , με τις ΗΠΑ να στηρίζουν το έργο.

Τι δείχνει το  περίεργο Timing;

Εκτίμησή μας είναι ότι δεν είναι καθόλου τυχαίο το timing των παραπάνω τριών (3) ενεργειακών έργων με τα λεγόμενα του Τατάρ, την κατάθεση επιστολής από τη Λιβύη στον ΟΗΕ με την οποία κηρύττει συνορεύουσα ζώνη, επαναφέροντας στην ουσία το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο και  το "πλεύρισμα" Ερντογάν στην Ιταλίδα Πρωθυπουργό Μελόνι με αφορμή το μεταναστευτικό για υπογραφή τριμερούς συμφωνίας συνεργασίας σε θέματα ασφάλειας με τη συμμετοχή της Λιβύης. 

Πρόθεση της Τουρκίας είναι  να υποστηρίξει ότι τα τρία (3) παραπάνω μεγάλα ενεργειακά project της ΝΑ Μεσογείου, τάχα περνούν μέσα από την δική της ΑΟΖ, "πατώντας" στις προβλέψεις του παράνομου τουρκολιβυκού μνημονίου, όποτε έχει λόγο στην διακοπή ή συνέχισή τους επιβάλλοντας τους όρους της.

Γιαυτό και ο Τατάρ ανέφερε στις δηλώσεις του, " Ο Λιβυκός διάδρομος της Τουρκίας άνοιξε-Νέοι χάρτες θα είναι εμπόδιο για έργα της Ελληνοκυπριακής Διοίκησης".

 

 

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR