Λίγες ημέρες μένουν μέχρι το τέλος του 2022, μιας χρονιάς που χαρακτηρίζεται ώς έτος παρατεταμένης κρίσης των Ελληνοτουρκικών σχέσεων και διακοπής των διπλωματικών επαφών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μετά από σχετική μονομερή απόφαση του Τούρκου Προέδρου Ερντογάν.
Παράλληλα διαπιστώνεται μια ραγδαία αύξηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων της Τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας, η οποία τρέχει κυριολεκτικά να παραδώσει εντός του 2023 κρίσιμα οπλικά συστήματα και μέσα στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΤΕΔ), γεγονός που αποδίδεται από πολλούς στον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας το 1923.
Ωστόσο οι απειλές Ερντογάν, Ακάρ, Τσαβούσογλου και Μπαχτσελί, κατά της εδαφικής ακεραιότητας της Πατρίδας μας, συνάδουν με αυτή την έκρηξη της τουρκικής πολεμικής βιμηχανίας, γιαυτό και κρίνεται σκόπιμο να εξεταστούν ενδελεχώς τα επιτεύγματα αυτής το 2022 και οι στόχοι της για το 2023.
Ας δούμε πως περιγράφει τα παραπάνω σε άρθρο του τουρκικό ΜΜΕ, κυριότερα σημεία του οποόιου είναι τα εξής:
"Η εγχώρια και εθνική αμυντική βιομηχανία, στην οποία η Τουρκία έχει κάνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, δεν επιβραδύνθηκε ούτε το 2022. Ο τομέας, ο οποίος έχει επιτύχει επιτυχή έργα σε ευρεία κλίμακα από το Kızılelma έως το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης (MMU), από πυραύλους, έως μη επανδρωμένα θαλάσσια οχήματα, έσπασε νέο ρεκόρ, ξεπερνώντας τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε εξαγωγές.
Σημαντική πρόοδος σημειώθηκε το 2022 σε μια σειρά έργων που πραγματοποιήθηκαν στην τουρκική αμυντική βιομηχανία και νέα προϊόντα και συστήματα τέθηκαν στη διάθεση των δυνάμεων ασφαλείας.
Το 2022 ήταν εξαιρετικά παραγωγικό για την Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία, η οποία έχει κάνει όνομα στον κόσμο με τα δυνατά βήματα που έγιναν.
Μιλώντας στο Anadolu Agency (AA), ο Πρόεδρος της SSB İsmail Demir έκανε τις ακόλουθες εκτιμήσεις:
«Θέτοντας τα SİHA, τις ναυτικές πλατφόρμες, τα χερσαία οχήματα, τους πυραύλους, τα μη επανδρωμένα χερσαία και θαλάσσια οχήματα, τα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, τα οποία σχεδιάσαμε, αναπτύξαμε και δημιουργήσαμε με εγχώριους και εθνικούς πόρους, στην υπηρεσία των δυνάμεων ασφαλείας μας, προσθέσαμε δύναμη στις δυνάμεις τους.
Το 2023, υπό την ηγεσία του Προέδρου μας, κ. Recep Tayyip Erdoğan, θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε τις εθνικές μας τεχνολογικές κινήσεις, μία προς μία, στον στόχο μας για μια πλήρως ανεξάρτητη αμυντική βιομηχανία.
Πιστεύω ειλικρινά ότι θα πάμε την αμυντική μας βιομηχανία, την οποία βλέπουμε ως έναν από τους τομείς της ατμομηχανής του Τουρκικού Αιώνα, παραπέρα με τις αρχές χρηστών, τις δυνάμεις ασφαλείας, τις εταιρείες και όλους τους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς του συστήματος μας».
Kızılelma και εγχώριο μαχητικό αεροσκάφος
Αναμφίβολα, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες στιγμές της φετινής χρονιάς ήταν η δημιουργία του drone- μαχητικού αεροσκάφους Kızılelma που παρήγαγε η Baykar . Σημαντικές εργασίες θα πραγματοποιηθούν καθ' όλη τη διάρκεια του 2023 για αυτό.
Μια ενδιαφέρουσα έκπληξη έγινε στο Εθνικό Αεροπλάνο Μάχης που έφερε την υπογραφή της TAI. Το αεροπλάνο εντοπίστηκε στην τελική γραμμή συναρμολόγησης.
Ένα άλλο καλό νέο για το MMU είναι η ενημέρωση της ημερομηνίας της πρώτης πτήσης. Η ημερομηνία της πρώτης πτήσης, που προηγουμένως αναμενόταν το 2025, μεταφέρθηκε στις 29 Οκτωβρίου 2024.
Το 2022 τέθηκαν σε λειτουργία το Εθνικό Κέντρο Μηχανικών Αεροσκαφών Μάχης, το μεγαλύτερο κτίριο παραγωγής σύνθετων υλικών στη χώρα μας, και το Κέντρο Μηχανικών Διαστημικών Συστημάτων.
Η παράδοση SİHA συνεχίζεται πολύ γρήγορα
Τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα είναι από τις πρώτες πλατφόρμες που έρχονται στο μυαλό όταν μιλάμε για την τουρκική αμυντική βιομηχανία.
Πλατφόρμες όπως Akıncı, Aksungur, ANKA, Bayraktar TB-2 και Kargu παραδόθηκαν στις αρμόδιες δυνάμεις η μία μετά την άλλη.
Το 2022 ήταν ορόσημο όχι μόνο στην παραγωγή και παράδοση των SİHA, αλλά και ως προς την ποικιλία των πυρομαχικών που εκτόξευσαν.
Τα κιτ καθοδήγησης TEBER-82, KGK-SİHA-82, LGK-82, μικροσκοπική βόμβα TOLUN και TRG-230-UAV προστέθηκαν στα πυρομαχικά που εκτοξεύτηκαν από το Akıncı TİHA.
Το BOYGA και το TOGAN βρίσκονται για πρώτη φορά στο απόθεμα των ΤΕΔ
Η Τουρκία, η οποία έχει ανέβει στη θέση μιας από τις κορυφαίες χώρες στον τομέα των μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων, έδωσε φέτος ένα καλό τεστ σχετικά με τα UAV που μπορούν να εξυπηρετήσουν διαφορετικούς σκοπούς.
Στο απόθεμα μπήκε για πρώτη φορά το UAV BOYGA αφέσεως πυρομαχικών.
Πραγματοποιήθηκαν επίσης οι πρώτες παραδόσεις του εθνικού SİHA TOGAN της περιστροφικής πτέρυγας, το οποίο αναπτύχθηκε για σκοπούς αναγνώρισης, επιτήρησης και πληροφοριών.
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία και παραδόθηκε στον αρμόδιο φορέα το έργο KERKES, το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε εγχώρια και εθνικά UAV να επιχειρούν σε περιοχές χωρίς GPS.
Ο Στόλος των Α400Μ ολοκληρώθηκε
Τα βήματα που έγιναν στον τομέα της αεροπορίας δεν περιορίζονται σε αυτά... Συνεχίσαμε να επεκτείνουμε τη διάρκεια ζωής των F-16 με δομικές βελτιώσεις.
Με την παράδοση του τελευταίου μεταφορικού αεροσκάφους A400M, ολοκληρώθηκε ο στόλος των 10 αεροσκαφών A400M.
Σε αυτό το σημείο, δύο πολύ σημαντικές εξαγωγικές ειδήσεις για την αεροπορία ήρθαν ξανά το 2022.
Το επιθετικό ελικόπτερο ATAK και το drone AKINCI εξήχθησαν για πρώτη φορά.
Η "Γαλάζια Πατρίδα" είναι περισσότερο ασφαλής
Μια από τις πιο σημαντικές αντανακλάσεις των πολλών έργων υπό την αιγίδα της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών φάνηκε αναμφίβολα στις θάλασσες.
Ο τομέας της αμυντικής βιομηχανίας, που σήκωσε τα μανίκια για μια πολύ ισχυρότερη και ανεξάρτητη Τουρκία για την "Γαλάζια Πατρίδα", ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 2022.
Στο πλαίσιο αυτό, τέθηκε σε λειτουργία το πρώτο πλοίο πληροφοριών της Τουρκίας, TCG UFUK.
Πραγματοποιήθηκε η βολή του Hızır Reis, ενός από τα υποβρύχια νέου τύπου, και έγινε η πρώτη τελετή συγκόλλησης του Selman Reis.
Με έργα όπως τα ULAQ, SALVO, SANCAR, MIR, ALBATROS, MARLIN, έχει σημειωθεί σοβαρή πρόοδος στην εισαγωγή μη επανδρωμένων θαλάσσιων οχημάτων στο τουρκικό ναυτικό.
Επιπλέον, οι προσπάθειες του Herd IDA επιταχύνθηκαν.
Από την άλλη, με τις νέες παραδόσεις σκαφών ελέγχου, η ασφάλεια των τουρκικών ακτών έχει αυξηθεί περαιτέρω.
Η Τουρκία εξήγαγε ΤΟΜΑ για πρώτη φορά
Με την παράδοση των ΤΟΜΑ Kaplan στην Ινδονησία, η Τουρκία πραγματοποίησε την πρώτη εξαγωγή τέτοιου είδους.
Έγιναν οι πρώτες παραδόσεις του Pars 6x6 Mine Protected Vehicle.
Το πρώτο Armored Combat Vehicle-ZMA με εκσυγχρονισμένο και ενσωματωμένο μη επανδρωμένο πυργίσκο όπλο προσφέρθηκε στη χρήση των δυνάμεων ασφαλείας.
Συνεχίστηκε ο εκσυγχρονισμός των αρμάτων Leopard 2A4 στο απόθεμα.
Συνεχίστηκαν οι παραδόσεις του Εργαλείου Εγκληματικής Έρευνας επόμενης γενιάς Kıraç, που παρήχθη για τη Γενική Διεύθυνση Ασφάλειας.
Ο πύραυλος Tayfun
Μια νέα ικανότητα προστέθηκε στην αεράμυνα με τον πρώτο δοκιμαστικό πύραυλο κεφαλής αναζήτησης ραδιοσυχνοτήτων του συστήματος HİSAR O+.
Συνεχίστηκαν οι παραδόσεις πυραύλων HİSAR-O+, πυραύλων K+, αντιαρματικών βλημάτων, κιτ καθοδήγησης και πυρομαχικών.
Το φορητό πυραυλικό σύστημα αεράμυνας Sungur προσφέρθηκε στη χρήση των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων σε μια έκδοση που εκτοξεύεται από τον ώμο από έναν μόνο στρατιώτη.
Πραγματοποιήθηκε η πρώτη εκτόξευση του Tayfun, του μεγαλύτερου βεληνεκούς πυραύλου της Τουρκίας μέχρι στιγμής. Ο Tayfun θα συμβάλει στην ασφάλεια της Τουρκίας ως «βαλλιστικός πύραυλος μικρού βεληνεκούς».
Έγινε η πρώτη παράδοση του οπλικού συστήματος (KMC) Pedestal Mounted Javelin.
Το σύστημα Şahin 40 χιλιοστών, που αναπτύχθηκε για την καταστροφή mini/micro UAV, μπήκε στο απόθεμα για πρώτη φορά.
Ο κινητήρας Turbojet KTJ3200 που θα χρησιμοποιηθεί σε πυραύλους SOM και Atmaca παραδόθηκε και ξεκίνησε η μαζική παραγωγή.
Νέος εξοπλισμός για Δυνάμεις Ασφαλείας
Το Σύστημα Ραντάρ Εναέριας Κυκλοφορίας παραδόθηκε για πρώτη φορά στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Μετά τα εμπάργκο, συνεχίστηκε η ενσωμάτωση των καμερών CATS, οι οποίες αναπτύχθηκαν και παράγονται με εγχώριους και εθνικούς πόρους, στις SİHA.
Ξεκίνησε η εγκατάσταση του Ευφυούς Σημείου Ελέγχου Χωροφυλακής και της Εφαρμογής Ευφυούς Περιπολίας Χωροφυλακής.
Προηγμένες τεχνολογίες για πλατφόρμες όπως πολυβόλο 7,62 χιλιοστών, τουφέκι πεζικού 5,56, πυροβόλο όπλο Mete, TG40-BA, φορητό σύστημα πυρομαχικών, κιβώτιο χειροβομβίδων.
Για πρώτη φορά μπήκε σε μαζική παραγωγή το πολυβόλο PMT 12,7 χιλιοστών, το οποίο κατασκευάστηκε σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.
Το πρώτο σύστημα σάρωσης οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων με ακτίνες Χ MİLTAR (Εθνικό Σύστημα Σάρωσης) εγκαταστάθηκε στις εγκαταστάσεις του Υπουργείου Εμπορίου στο λιμάνι Alsancak της Σμύρνης.
Τέθηκαν σε λειτουργία 23 νέες εγκαταστάσεις, των οποίων η κατασκευή ολοκληρώθηκε στην Αεροδιαστημική και Αεροπορική Εξειδικευμένη Οργανωμένη Βιομηχανική Ζώνη της Άγκυρας."
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι τη μερίδα του λέοντος αναφορικά με τα προγράμματα για οπλικά συστήματα και μέσα της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας, κατέχουν τα εναέρια και θαλάσσια drones , καθώς και τα πυρομαχικά και κιτ τα οποία αυτά θα φέρουν.
Καταδεικνύεται για πολλοστή φορά η αναγκαιότητα η Ελλάδα να είναι σε θέση όχι μόνο να αντιμετωπίσει με Anti-drone συστήματα τα τουρκικά drones, αλλά είναι επιτακτικό να προβεί σε μαζική αγορά UCAV, περιφερόμενων πυρομαχικών , καθώς και USV.
Επίσης η ύπαρξη ενός στόλου 10 μεταφορικών Α-400Μ,που το καθένα μπορεί να μεταφέρει 116 αλεξιπτωτιστές με πλήρη φόρτο, σε συγκερασμό με την 1ΤΑΞΚΔ-Αλεξιπτωτιστών της Καισάρειας, αναβαθμίζουν το επίπεδο αεραποβατικής επιχείρησης ακόμη και σε βάθος πέραν των νησιών μας που βρίσκονται κοντά στα μικρασιατικά παράλια.
Κλείνουμε επισημαίνοντας ότι ταοπλικά συστήματα και μέσα της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας, θα πρέπει να τύχουν ενδελεχούς μελέτης από τις φίλιες Ένοπλες Δυνάμεις για εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων και προπαντός του ισχύοντος δόγματος διεξαγωγής επιχειρήσεων από τις ΤΕΔ.