Την άποψη πως το υδρογόνο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος εξέφρασε ο Δήμος Βερύκιος στον Alpha σχολιάζοντας την ελληνο-σαουδαραβική σύμπραξη.
Υπενθυμίζεται πως η είδηση των προηγουμένων ημερών ήρθε από τον Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν και το στόχο που διατύπωσε δημόσια να γίνει η Ελλάδα κόμβος για τη μεταφορά υδρογόνου.
Ο Δ. Βερύκιος λοιπόν επικαλέστηκε τον έμπειρο και εξειδικευμένο καθηγητή του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνια και διευθυντή της σχολής αεροναυπηγικής και μηχανολογίας, κ.Φωκίωνα Εγκολφόπουλο ο οποίος έχει διατελέσει και σύμβουλος του Ομπάμα σε θέματα αεροδιαστημικής.
"Πήρα μέρος σε μια κλειστή σύσκεψη, γιατί είχα επενδύσει κι εγώ πολλά στο υδρογόνο. Ξέρετε τι εκτίμηση δόθηκε; 1% της παραγωγής το 2075" δήλωσε στον γνωστό δημοσιογράφο ο καθηγητής.
Τι είχε ειπωθεί στο φόρουμ των Δελφών
Αξίζει πάντως να θυμίσουμε πως στις προϋποθέσεις με τις οποίες η Ελλάδα μπορεί να εισέλθει όσο το δυνατόν πιο σύντομα, πιο συγκροτημένα και με το ελκυστικότερο δυνατό κόστος στην ενεργειακή μετάβαση μέσω της χρήσης του πράσινου υδρογόνου, αλλά και σε ζητήματα όπως οι επενδύσεις και το θεσμικό του πλαίσιο εστίασαν οι συμμετέχοντες σε πάνελ του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Η Γενικής Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου χαρακτήρισε το πράσινο υδρογόνο ως το «καύσιμο του μέλλοντος», για το οποίο οι τρέχουσες ενεργειακές προκλήσεις που λαμβάνουν χώρα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία επιταχύνουν τις εξελίξεις και στην Ελλάδα.
Κατά την ίδια, το πράσινο υδρογόνο θα αποτελέσει μια βιώσιμη λύση στο μέλλον, καθώς σταδιακά θα αντικαταστήσει το φυσικό αέριο, θα παίξει ρόλο στη μετάβαση για την απελευθέρωση από τις εκπομπές του άνθρακα, ενώ, όπως πρόσθεσε, είναι σημαντικό και στον τομέα των μεταφορών, βάζοντας στο κάδρο και τον παράμετρο της οικονομίας, καθώς ακόμα και τώρα το πράσινο υδρογόνο είναι πιο ελκυστικό οικονομικά από το γκρι και στο μέλλον θα είναι ακόμα πιο ελκυστικό προς τις εταιρείες, καθώς το κόστος των ηλεκτρολυτών διαρκώς θα μειώνεται.
Όπως υποστήριξε, δε, στην Ελλάδα έχει ολοκληρωθεί, ήδη, η εθνική στρατηγική για το υδρογόνο, την οποία χαρακτηρίζουν τρία χρονικά ορόσημα: Πρώτον, το διάστημα 2022-2027, με ελάχιστες κατάλληλες υποδομές και στο οποίο θα χρειαστεί η ενίσχυση του κράτους στις νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες. Δεύτερον, η χρονική περίοδος 2027-2030, με την υλοποίηση πιλοτικών έργων και με το κράτος να διατηρεί κομβικό ρόλο και τρίτον, από το 2030 και μετά, σταδιακή απόσυρση της πολιτείας και των οικονομικών κινήτρων που δίνει για την ενεργειακή μετάβαση και ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των σχετικών επενδύσεων.
Χωρίς να είναι ακόμα σε θέση να προσδιορίσει τον χρονικό ορίζοντα για την έναρξη των πρώτων έργων για το πράσινο υδρογόνο, ανέφερε ότι στο Υπουργείο Ενέργειας υπάρχει ενδιαφέρον, εντείνονται οι συζητήσεις για το θεσμικό του πλαίσιο, αλλά και με τις εταιρείες και τους ερευνητές και το Δημόκριτο, ενώ και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν τη διάθεση να χρηματοδοτήσουν τα σχετικά έργα.
Στις ΑΠΕ ως ηγετικό τομέα της απανθρακοποίησης αναφέρθηκε ακολούθως η CEO του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli, συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται να διερευνηθεί πλέον πως θα γίνει διαφοροποίηση των πηγών ανεφοδιασμού ενέργειας, με στόχο την εναρμόνιση των στόχων για το περιβάλλον τα επόμενα χρόνια. Τόνισε, δε, ότι υπάρχει κινητικότητα με υποβολή πρότασης από ελληνικής πλευράς για την ανάπτυξη ελληνικής υποδομής για το υδρογόνο τα επόμενα χρόνια, μια πρόθεση που υπάρχει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όπως εκτίμησε, θα υπάρχουν συνολικά 20.000 χλμ αγωγών στην Ευρώπη μέχρι το 2030 για τη μεταφορά υδρογόνου, ενώ στην παρούσα φάση και τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα υπάρχει προσαρμογή των υφιστάμενων υποδομών που θα υποδεχθούν μεθάνιο και υδρογόνο. Η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ έκανε λόγο, επίσης, για την ταχύτητα που κινούνται οι εξελίξεις τους τελευταίους μήνες στην Ελλάδα σε σχέση με το πράσινο υδρογόνο, αναφερόμενη σε σημαντικές συνεργασίες με ισχυρές εταιρείες, αλλά και με τη Βουλγαρία που ως όμορη χώρα θα πρέπει να έχει τις διασυνδέσεις για τα ελληνικά δίκτυα.
Ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της αναφερόμενη στο παράδειγμα της Ιταλίας, η οποία έχει εγκατεστημένο ευρύ δίκτυο αγωγών και ως εκ τούτου η ενεργειακή διαφοροποίηση και η δυνατότητα χρήσης για πράσινο υδρογόνο επιταχύνει τη διαδικασία, τη στιγμή που έγινε και μεγάλη προσπάθεια για τη δυνατότητα αποθήκευσης υπογείως σε φυσικές κοιλότητες, μετά από συνεργασία με ερευνητές.
Από τη δική του πλευρά, ο Nίκος Τσάφος, Πρόεδρος CSIS, Τομέας Ενέργειας, Γεωπολιτικής, Ενεργειακής Ασφάλειας και Προγράμματος Κλιματικής Αλλαγής δήλωσε χαρακτηριστικά ότι απανθρακοποίηση χωρίς υδρογόνο δεν υπάρχει, αναφέροντας ότι υπάρχουν διάφορα σημεία σε αυτή την πορεία που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως η ριζική αλλαγή στην ανταγωνιστικότητα του φυσικού αερίου, η σημασία του κόστους του ηλεκτρολύτη, αλλά και η ανάγκη συχνής χρήσης του προκειμένου να μειωθούν και οι τιμές.
Όπως σημείωσε, επίσης, αυτή τη στιγμή υπάρχει ζήτημα στην Ευρώπη σε σχέση με το βιομηχανικό σχήμα χρήσης της ενέργειας, τονίζοντας ότι είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει, καθώς σε αυτή τη φάση, η βιομηχανική οργάνωση δεν είναι αρκετή, ενώ πρόσθεσε ότι ναι μεν η αποθήκευση είναι ο καλύτερος μηχανισμός για εποχιακή εξισορρόπηση ενέργειας, όμως τίθεται το ερώτημα του πως θα γίνει αυτό. Κατέληξε, δε, λέγοντας ότι θα υπάρχει πρόοδος τα επόμενα χρόνια σε σχέση με τη χρήση του υδρογόνου, αλλά όχι τόσο σύντομη.
Την άποψη ότι το πράσινο υδρογόνο για την Ελλάδα είναι η κοινή λογική και η σωστή λύση για το μέλλον διατύπωσε ο Δρ. Βασίλης Γρηγορίου, Πρόεδρος & CEO, Advent Technologies, προσθέτοντας ότι είναι πολιτική απόφαση το τι θα γίνει τελικά στη χώρα μας με το υδρογόνο και ότι πλέον δεν αποτελεί επιστημονική φαντασία με χρονικό ορίζοντα το 205 όπως ισχυρίζονταν καποιοι φορείς παλαιότερα, αλλά μια διαδικασία που πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. Όπως υποστήριξε, η λύση του φυσικού αερίου συνδέεται με συνεχή εξάρτηση των χωρών, αλλά και την υποστήριξη από υποδομές και αγορά ειδικών μεταφορικών μέσων, ένα γεγονός που δείχνει ότι το ενεργειακό μίγμα πρέπει να αλλάξει.
Ο ίδιος, επιπρόσθετα, ανέφερε ότι οι εξελίξεις στην Ουκρανία επιτάχυναν την ανάγκη χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας και ότι η χώρα μας είναι κατάλληλη για την ανάπτυξη χρήσης του, καθώς η δημιουργία του συνδέεται με τα φωτοβολταϊκά και τον ήλιο, ο οποίος υπάρχει άφθονος στον ελληνικό ουρανό. Κατέληξε επισημαίνοντας ότι το πράσινο υδρογόνο είναι μια χρυσή ευκαιρία για τη χώρα, πρόσθεσε ότι μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες, ωστόσο αρχικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι υφιστάμενες υποδομές.
Σε προηγούμενο άρθρο είχαμε αναφέρει πως σε συνέντευξή του ο κ.Simone Nisi, Διευθυντής Θεσμικών Υποθέσεων της Edison, κορυφαίας εταιρείας στον ενεργειακό τομέα, είχε αναλύσει το θέμα του EastMed-Poseidon και μεταξύ άλλων είχε πει σχετικά με το υδρογόνο:
Ο ρόλος του υδρογόνου στη διαδικασία ενεργειακής μετάβασης αναμένεται να είναι κεντρικός. Οι σχετικοί στόχοι ανάπτυξης σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι στην πραγματικότητα εξαιρετικά φιλόδοξοι, αναγνωρίζοντας την ανάγκη στενής συνεργασίας με εταίρους εκτός ΕΕ για την υλοποίησή τους. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το Υδρογόνο του 2020, εκτός από τα 40 GW συσκευών ηλεκτρόλυσης που θα εγκατασταθούν στην ΕΕ έως το 2030, θα απαιτείται επίσης ίση δέσμευση από τις χώρες εταίρους.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η πρωτοβουλία Hydrogen Accelerator που περιλαμβάνεται στην ανακοίνωση REPowerEU της 8ης Μαρτίου 2022, προβλέπει μεγαλύτερη διείσδυση του υδρογόνου στις τελικές χρήσεις, ανεβάζοντας τους στόχους χρήσης από λίγο περισσότερους από 5 εκατομμύρια τόνους έως το 2030 σε έως και 20 εκατομμύρια. Από αυτά τα επιπλέον 15 εκατομμύρια, τα 10 θα πρέπει να προέρχονται από χώρες εκτός ΕΕ.
Η Βόρεια Αφρική και η Ανατολική Μεσόγειος είναι οι προτιμώμενοι εταίροι αυτής της διαδικασίας. Εκτός από την εγγύτητά τους, το σημαντικό δυναμικό τους για αιολική και ηλιακή παραγωγή με ανταγωνιστικό κόστος και με ιδιαίτερα υψηλούς συντελεστές φορτίου είναι ικανό να εξασφαλίσει σταθερότητα στην παραγωγή υδρογόνου από ηλεκτρόλυση. Για την εξαγωγή αυτών των μορίων, δεδομένων των κρισιμότητας της μεταφοράς σε υγρή μορφή, ιδιαίτερα σε μεγάλες αποστάσεις, η καταλληλότερη λύση είναι η μεταφορά μέσω αγωγού, μια επιλογή που προσφέρει εγγυήσεις αποτελεσματικότητας και ανταγωνιστικότητας.
Χάρη στην ετοιμότητά του για υδρογόνο , το EastMed-Poseidon μπορεί επομένως να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο ως παράγοντας ανάπτυξης της παραγωγής υδρογόνου στην περιοχή και των εξαγωγών του στην ΕΕ, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στους στόχους της απανθρακοποίησης και της διαφοροποίησης των πηγών και των διαδρομών.