Καθώς τα τεθωρακισμένα οχήματα ( ΤΟΜΑ) έλκουν τα φώτα της δημοσιότητας εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία, η Ιταλία, η Ελλάδα και η ΣλοΒενία, επεξεργάζονται μια συμφωνία που προβλέπει τη χρήση μιας κοινής πλατφόρμας για ερπυστριοφόρα, τροχοφόρα και αμφίβια οχήματα, μέσω της ΕΕ.
Το σχέδιο αφορά την ανάπτυξη πρωτότυπου Ευρωπαϊκού Τεθωρακισμένου οχήματος Μάχης Πεζικού/Αμφίβιο Όχημα Εφόδου και ελαφρού Τεθωρακισμένου οχήματος.
Τα νέα ΤΟΜΑ, θα βασίζονται σε μια κοινή πλατφόρμα και θα υποστηρίζουν ελιγμούς ταχείας ανάπτυξης, αναγνώρισης, υποστήριξης μάχης, υλικοτεχνικής υποστήριξης, διοίκησης και ελέγχου, καθώς και ιατρικής υποστήριξης.
Αυτά τα νέα οχήματα θα ενισχύσουν επίσης την αμυντική βιομηχανία της ΕΕ, διασφαλίζοντας, ταυτόχρονα τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των ευρωπαϊκών στρατών.
Με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης λοιπόν, το πρόγραμμα για την κατασκευή μιας κοινής πλατφόρμας για ένα τεθωρακισμένο όχημα μάχης πεζικού, ένα αμφίβιο όχημα επίθεσης και ενός ελαφρού τεθωρακισμένου οχήματος θα έχουμε αποτελέσματα με ορίζοντα το 2030.
"Το τέλος αυτής της δεκαετίας είναι ένα φιλόδοξο αλλά εφικτό χρονοδιάγραμμα", δήλωσε ο Ιταλός Αντισυνταγματάρχης ΠΖ Ρομπέρτο Φορλάνι, επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού και πολιτικής του ιταλικού Στρατού.
Το πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2018 ως μέρος της πρωτοβουλίας της ΕΕ για τη Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας, αυτό το διάστημα πήρε τρομερή ώθηση λόγω του πολέμου της Ουκρανίας.
"Υπό την ηγεσία της Ιταλίας, με την υποστήριξη της Ελλάδας και της Σλοβακίας, το σχέδιο προβλέπει την δημιουργία μιας οικογένειας νέων υπερσύγχρονων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης πεζικού, βάρους 35-50 τόνων, ανάλογα με τη διαμόρφωση, ικανών να μεταφέρουν πλήρωμα τριών ατόμων συν μια τυπική ομάδα πεζικού (περίπου έξι έως εννέα άτομα), τα οποία θα διαθέτουν ένα πυροβόλο 25-30 χιλιοστών", δήλωσε ο Forlani.
Χάρη στην αρθρωτή σχεδίαση και την νέα αρχιτεκτονική, οι Ιταλοί έχουν καταρτίσει έναν φιλόδοξο κατάλογο αποστολών που στις οποίες θα ανταποκρίνεται το νέο ΤΟΜΑ πεζικού, με εκδόσεις αντιαρματικού οχήματος, οχήματος όλμων, οχήματος αναγνώρισης, οχήματος μηχανικού μάχης, διοίκησης, ασθενοφόρου, οχήματος ηλεκτρονικού πολέμου, ΑΡΒΧΠ πολέμου, εξοπλισμένο και με σύστημα αεράμυνας μικρής εμβέλειας, λόγω της κυριαρχίας πλέον στο νέο πεδίο μάχης των drones πλέον, και αυτό πραγματικά αποτελεί μια νέα τρομερή καινοτομία .
Ο Ιταλός Αξιωματικός προειδοποίησε ότι, η ανάπτυξη ενός ενιαίου πλαισίου για ερπύστριες, τροχούς και αμφίβια χρήση, θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ φιλόδοξη.
"Εξετάζουμε είτε μια τυποποιημένη πλατφόρμα είτε διαφορετικές πλατφόρμες που θα μοιράζονται τη μέγιστη δυνατή κοινοτυπία των νέων υποσυστημάτων, του ωφέλιμου φορτίου και των μονάδων αποστολής.
Αυτό σημαίνει κοινούς πυργίσκους, συστήματα πυρός, αισθητήρες, κινητήρες, συστήματα προστασίας και επικοινωνίες, πράγμα που σημαίνει μικρότερο κόστος [έρευνας και ανάπτυξης], ομοιότυπο εφοδιασμό, μεγαλύτερη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και προσιτή συντήρηση", τόνισε ο ίδιος.
"Εάν οι ομοιότητες μεταξύ μιας οικογένειας οχημάτων βοηθούν στην εξοικονόμηση χρημάτων", η μετατροπή του προγράμματος σε πολυεθνικού, μέσω της πρωτοβουλίας PESCO, είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η οικονομική και τεχνική "διασπορά" της επένδυσης, η αύξηση της παραγωγής και η εξασφάλιση κοινών προτύπων μεταξύ των συμμάχων, ώστε να καταστεί δυνατή η καλύτερη συνεργασία στο πεδίο της μάχης.
Η χρήση της "αρθρωτότητας" σημαίνει επίσης ότι κάθε στρατός( μεταξύ των οποίων και ο ελληνικός) θα μπορεί να προσαρμόσει στην δική του έκδοση του οχήματος συνεχή ανάπτυξη", εξήγησε ο Forlani , σημειώνοντας ότι το μέλλον των τεθωρακισμένων οχημάτων πρέπει να είναι πολυεθνικό, για να μειωθεί ο κατακερματισμός της αγοράς μέσω αυτού που αποκάλεσε "διαλειτουργικότητα σχεδιασμού".
Παράδειγμα τα ΤΟΜΑ Boxer
"Το πρόγραμμα των ΤΟΜΑ Boxer, που ξεκίνησε στη Γερμανία και παραγγέλθηκε από τις ΕΔ της Γερμανίας, Αυστραλίας, Ολλανδίας, Λιθουανίας και Σλοβενίας, είναι ένα καλό παράδειγμα", είπε ο Forlani.
Το Boxer ήταν μια ομαδική προσπάθεια μεταξύ εθνών πάνω σε πλάνο για κοινή προμήθεια. Μπορούμε να συνεχίσουμε αυτή την προσέγγιση για την ανάπτυξη τεθωρακισμένων δυνατοτήτων", τόνισε ο ίδιος.
Μια πρόκληση που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα για νέο ΤΟΜΑ υπό ιταλική ηγεσία, είναι ο αριθμός των εθνών που σπεύδουν τώρα να προμηθευτούν νέα οχήματα από διάφορες πηγές λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Ακόμη και πριν από τον πόλεμο, η Ιταλία εργαζόταν για την ανανέωση του στόλου οχημάτων του Στρατού της, αναβαθμίζοντας τα γερασμένα άρματα μάχης Ariete, προμηθεύοντας νέα οχήματα Freccia, νέα τροχοφόρα άρματα Centauro και νέα αμφίβια οχήματα, ενώ εργαζόταν πάνω σε ένα ερπυστριοφόρο όχημα για την αντικατάσταση των οχημάτων Dardo.
Ο Forlani προβλέπει την πιθανότητα σύγκλισης με νέα ιταλικά προγράμματα.
"Προσβλέπουμε σε μια εναρμόνιση των προτύπων και μια ευθυγράμμιση των στόχων μεταξύ του προγράμματος της PESCO, και των απαιτήσεων του ιταλικού στρατού για την ανανέωση του εθνικού μας στόλου. Και είμαστε έτοιμοι να μοιραστούμε τις ιδέες μας με τα άλλα κράτη μέλη και να καταλάβουμε αν μπορούν να αποτελέσουν μια καλή λύση και για αυτά", δήλωσε.
Εάν το πρόγραμμα ολοκληρωθεί, θα μπορούσε επίσης να δώσει πολύτιμη ώθηση στο γαλλογερμανικό πρόγραμμα για ένα κύριο άρμα μάχης, με το όνομα "Main Ground Combat System", το οποίο επί του παρόντος βρίσκεται σε στασιμότητα.
"Νομίζω ότι μια κοινή προσπάθεια για τη δημιουργία αυτής της νέας οικογένειας οχημάτων τύπο ΤΟΜΑ, θα μπορούσε να βοηθήσει την ομαδοποίηση των εθνών να εργαστούν σε ένα άρμα μάχης μελλοντικής γενιάς", είπε ο ίδιος, ενώ η είδηση αυτή αφορά άμεσα την Ελλάδα και τις ΕΔ της, αφού ως γνωστό πάσχουμε στον τομέα των οχημάτων αυτών, ειδικά στην βαρέως τύπου έκδοση με πυροβόλο, καθώς τα 100 ΤΟΜΑ Marder που θα πάρουμε, είναι 'σταγόνα στον Ωκεανό", αφού τα αμερικανικά Μ-1117 που παραλαμβάνουμε είναι ΤΟΜΑ ελαφρού τύπου.