Σύμφωνα με το πρόσφατα δημοσιευμένο περιοδικό Mediterranean Hubs αυτής της εβδομάδας που τυπώθηκε από τη Splash, το σημερινό τεύχος εστιάζει στο τι πρέπει να κάνει η Αθήνα για να εδραιώσει τη θέση της ως κορυφαίος παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος.
Όσον αφορά το πώς εμπλέκονται στην πραγματικότητα οι τοπικές αρχές και τι κάνουν για να ενισχύσουν τα ναυτιλιακά διαπιστευτήρια της πόλης, η Μαρίνα Τζουτζουράκη, CFO και συνιδρύτρια του eShipfinance.com, υποστηρίζει ότι η σημερινή κυβέρνηση υποστηρίζει την αναβίωση των Ελληνικών Ναυπηγείων καθώς και την περιοχή επισκευής Σκαραμαγκά, ενώ ο δήμος και το ναυτιλιακό cluster χρηματοδοτούν και δημιουργούν το κατάλληλο οικοσύστημα για τεχνολογικές νεοφυείς επιχειρήσεις στον κλάδο.
Ο Αντώνιος Βενιέρης, πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ένωσης στην Ελλάδα (IMU), παρατηρεί ένα πιο φιλικό προς τους επιχειρηματίες περιβάλλον τα τελευταία χρόνια, με τις τοπικές αλλά και τις εθνικές αρχές να εστιάζουν περισσότερο στην ψηφιοποίηση διαφόρων υπηρεσιών και λειτουργιών που χρησιμοποιούνται καθημερινά από εταιρείες, συντομεύοντας την «διαβόητη» ελληνική γραφειοκρατία.
«Ακόμη και από την πλευρά της υποδομής, η συνδεσιμότητα του λιμανιού του Πειραιά με το μετρό της Αθήνας έως το τέλος του 2022, η πλήρης ανακαίνιση του δικτύου οπτικών ινών στην περιοχή του Πειραιά μαζί με το εμπορικό και οικιστικό έργο του Πύργου Πειραιά, δείχνουν μια τάση αλλαγής και την απαραίτητη αναβάθμιση», λέει.
Ο επικεφαλής της StealthGas, Χάρης Βαφιάς, εκτιμά ότι οι τοπικές αρχές έχουν κατανοήσει τη σημασία της ναυτιλίας για την ελληνική οικονομία και καταβάλλουν προσπάθειες για να προσελκύσουν ακόμη περισσότερες εταιρείες που σχετίζονται με τη ναυτιλία.
«Τα φορολογικά κίνητρα είναι πολύ σημαντικός μαγνήτης για τις εταιρείες», ισχυρίζεται, αλλά προτείνει ότι θα μπορούσαν να γίνουν περισσότερα για την προώθηση και την εξέλιξη της διαιτησίας στην Ελλάδα, ώστε να ταιριάζει και να ανταγωνιστεί αυτά που προσφέρει το Λονδίνο.
Ο Nicholas Georgiou, Διευθύνων Σύμβουλος της Lomar Shipping, διαπιστώνει ότι όπως η Σιγκαπούρη στην Ασία, η Αθήνα έχει μεγιστοποιήσει τα οφέλη της γεωγραφίας, της φυσικής ακτογραμμής, του κλίματος και πολλά άλλα, αντικαθιστώντας αυτά τα οικολογικά πλεονεκτήματα με την υποδομή και τις δεξιότητες που απαιτούνται για την υποστήριξη ενός πλήρους συμπλέγματος τομέων ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Αν και υπάρχουν πάντα περισσότερα να γίνουν, πιστεύει ότι η Αθήνα έχει την ικανότητα, τις δεξιότητες και την ανάγκη να συνεχίσει να εξελίσσεται και να ανταγωνίζεται σε παγκόσμια σκηνή. Για αυτόν, αυτό δεν ισχύει μόνο για την εμπορική ναυτιλία αλλά και για τα πορθμεία, την κρουαζιέρα, το ναυπηγείο/MRO, τις εγκαταστάσεις μαρίνας και άλλα ναυτιλιακά συμφέροντα, καθώς μαζί στηρίζουν ολόκληρο τον ναυτιλιακό τομέα, ενώ υποστηρίζουν επίσης τους τομείς του τουρισμού και της φιλοξενίας που είναι ζωτικής σημασίας για την ΑΕΠ της Αθήνας και της Ελλάδας συνολικά.
Εκτός από μια τοπική ώθηση, η είσοδος της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Πειραιά στις πιο δύσκολες στιγμές για την ελληνική οικονομία έχει επιφέρει μερικά εντυπωσιακά αποτελέσματα, ενισχύοντας τις οικονομικές της επιδόσεις, εμβαθύνοντας τον ρόλο της χώρας στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές και, ίσως το πιο σημαντικό, ανύψωση του ελληνικού εμπορίου. Σύμφωνα με την Cosco, ο όμιλος έχει προσφέρει περισσότερες από 3.000 άμεσες θέσεις εργασίας στην τοπική κοινωνία και περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας σε συναφείς υπηρεσίες.
Ο Βενιέρης της IMU εκτιμά ότι ο Πειραιάς πρέπει να αδράξει την ευκαιρία για να γίνει ένας τόπος που μπορεί να τραβήξει την προσοχή της διεθνούς ναυτιλίας και να προσφέρει προνόμια και προστιθέμενη αξία που θα είναι αποφασιστικός παράγοντας για την επέκταση ή την καθιέρωση καθημερινών δραστηριοτήτων στην πόλη-λιμάνι τώρα που ο παραδοσιακός κόμβος ναυτιλιακών υπηρεσιών του Λονδίνου είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η πρόσφατη ίδρυση της Maritime Hellas, κοινή προσπάθεια της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών μαζί με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, είναι ένα βήμα προόδου προς αυτή την κατεύθυνση.
«Αυτή η κοινή προσπάθεια λειτουργεί ως ναυτιλιακό σύμπλεγμα που ανοίγει το δρόμο για τη μετατροπή του σε ένα πραγματικά διεθνές σύμπλεγμα που θα είναι σε θέση να προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες δικηγόρων, μεσιτών, συμβούλων, πρακτορείων, υψηλά ειδικευμένου προσωπικού γραφείου και ναυπηγείων στη γύρω περιοχή. Περιοχή Ελευσίνας και Σκαραμαγκάς, κέντρα έρευνας και ανάπτυξης σε πανεπιστήμια και ναυτιλιακά ιδρύματα», εξηγεί ο Βενιέρης.
Σημειώνει ότι ενώ πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη, υπάρχει ξεκάθαρη βούληση από την ελληνική πολιτεία και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να βοηθήσουν και να προωθήσουν τέτοιες προσπάθειες.