Τον περασμένο Νοέμβριο, η δυτική Μεσόγειος ήταν το σκηνικό μιας μοναδικής στρατιωτικής άσκησης που ονομάζεται «Polaris 21». Στην άσκηση συμμετείχαν το μισό γαλλικό ναυτικό και σκάφη από τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ισπανία, αυτή η άσκηση προσομοίωσε μια σύγκρουση δύναμης που εκτυλίχθηκε στις θάλασσες, στον αέρα και στο διάστημα. «Το Polaris είναι ένα γιγάντιο εργαστήριο για τον πόλεμο του αύριο», τόνισε ο ναύαρχος Pierre Vandier, αρχηγός του γαλλικού ναυτικού, προτού προσθέσει ότι η προετοιμασία για επιχειρήσεις υψηλής έντασης ήταν πλέον «αναγκαιότητα».
Στην Αλεξανδρούπολη αναμένεται αύριο αργά το οχηματαγωγό πλοίο «Liberty Passion», με σημαία ΗΠΑ και χωρητικότητα εκτοπίσματος άνω των 20.000 τόνων. Αναμένεται να δέσει στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης το απόγευμα του Σαββάτου 19 Μαρτίου. Το συγκεκριμένο πλοίο θα ξεφορτώσει τεθωρακισμένα και άλλο στρατιωτικό υλικό, το οποίο στη συνέχεια, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, θα μεταφερθεί μέσω σιδηροδρομικού δικτύου στην Πολωνία ή στη Ρουμανία, ενισχύοντας τις αμερικανονατοϊκές δυνάμεις, που βρίσκονται στην ανατολική Ευρώπη.
Εν τω μεταξύ το αεροπλανοφόρο Τρούμαν πλέει μεταξύ Κρήτης και Πελοποννήσου ενώ το αεροπλανοφόρο Ντε Γκωλ βρίσκεται βορειοδυτικά της Κέρκυρας σε FIR Ιταλίας αλλά κατεβαίνει προς τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας.
Από τις αρχές Μαρτίου 2022, τα ναυτικά δύο βασικών χωρών της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας - των Ηνωμένων Πολιτειών και της Γαλλίας - διεξάγουν κοινές επιχειρήσεις στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η ομάδα κρούσης του 6ου στόλου των Ηνωμένων Πολιτειών, με επικεφαλής το αεροπλανοφόρο Χάρι Τρούμαν, και πλοία του Γαλλικού Ναυτικού, με επικεφαλής το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle. Συνολικά, περισσότερα από 15 πλοία και υποβρύχια της AUG (ομάδες κρούσης αεροπλανοφόρων), καθώς και αεροσκάφη με βάση τα αεροπλάνα, συμμετέχουν στην επιχείρηση συντονισμού των ενεργειών των ναυτικών των δύο χωρών του ΝΑΤΟ.
Ο δηλωμένος στόχος των επόμενων ασκήσεων, είναι να επεξεργαστούν τις κοινές ενέργειες των Ναυτικών Δυνάμεων της συμμαχίας, καθώς και να αποδείξουν ότι ο εναέριος και θαλάσσιος χώρος της Μεσογείου ελέγχεται αξιόπιστα από τις δυνάμεις του ΝΑΤΟ. Εξετάστηκε επίσης, η δυνατότητα ανάπτυξης αμερικανικών αεροσκαφών σε γαλλικό αεροπλανοφόρο και γαλλικών αεροσκαφών σε αεροπλανοφόρο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ. Έτσι το αμερικανικό αεροσκάφος E-2D προσγειώθηκε για πρώτη φορά σε γαλλικό αεροπλανοφόρο.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρησιμοποιεί ορισμένα πολύ αυστηρά συστήματα κρυπτογράφησης και τα δύο ναυτικά θα βεβαιωθούν, ότι αυτά τα κρυπτογραφημένα δεδομένα, μπορούν να διαβαστούν και να έχουν πρόσβαση οι Γάλλοι.
Το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού (Marine Nationale) και η ομάδα κρούσης του (CSG), απέπλευσαν στις αρχές Φεβρουαρίου για την ανάπτυξη «Mission Clemenceau 22». Το γαλλικό CSG θα διεξάγει «επιχειρήσεις τριών πλοίων» με το Cavour CSG του Ιταλικού Ναυτικού (Marina Militare) και το Truman CSG του Ναυτικού των ΗΠΑ.
Το γαλλικό CSG εκπαιδεύτηκε αρχικά με το Ιταλικό Ναυτικό και το αεροπλανοφόρο ITS Cavour και το F-35B του. Στην Ανατολική Μεσόγειο, οι δύο αερομεταφορείς θα συναντηθούν με το USS Harry S. Truman (CVN 75) CSG και θα πραγματοποιήσουν σπάνιες «Tri Carrier Operations». Η γαλλική CSG θα διεξάγει πρόσθετες δραστηριότητες με την αμερικανική CSG. Στην επιστροφή, το γαλλικό CSG θα πλεύσει στην Αδριατική Θάλασσα.
Εκπρόσωπος του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, είπε ότι είναι η πρώτη φορά που ένα γαλλικό CSG θα αλληλεπιδράσει με ένα CSG του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, μετά την πρόσφατη υπογραφή από τα δύο ναυτικά του Στρατηγικού Πλαισίου Διαλειτουργικότητας .
Αυτό συνεπάγεται κοινή χρήση πληροφοριών μέσω σύνδεσης δικτύων επικοινωνίας και συνδέσμων τακτικών δεδομένων, ικανότητα εφαρμογής γαλλικών και αμερικανικών αεροπορικών πόρων στα δύο αεροπλανοφόρα και στους ίδιους τομείς λειτουργίας, κυριαρχία εναέριων και θαλάσσιων χώρων σε σύνθετες επιχειρήσεις.
Όλες αυτές οι ικανότητες υπογραμμίζουν τη διαλειτουργικότητα των δύο συμμαχικών ναυτικών και την ενίσχυση των κοινών μάχιμων ικανοτήτων τους.
Σύμφωνα με πηγή του Γαλλικού Ναυτικού, οι επιχειρήσεις αερομεταφορέων μεταξύ Γάλλων και Αμερικανών θα πραγματοποιηθούν στην Ανατολική Μεσόγειο και θα πραγματοποιηθούν τα εξής:
- Συνδυασμένος έλεγχος θάλασσας
- Συνδυασμένη προβολή ισχύος
- Κοινή χρήση δεδομένων C4I (εντολές, έλεγχος, επικοινωνίες, υπολογιστές και νοημοσύνη).
Ένα σημαντικό στοιχείο σύμφωνα με το navalnews, είναι ότι θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ανταλλαγή δεδομένων και πληροφοριών, επειδή το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρησιμοποιεί ορισμένα πολύ αυστηρά συστήματα κρυπτογράφησης και τα δύο ναυτικά θα βεβαιωθούν, ότι αυτά τα κρυπτογραφημένα δεδομένα μπορούν να διαβαστούν και να έχουν πρόσβαση οι Γάλλοι.
Εν τω μεταξύ, αυτή η διαλειτουργικότητα, που έγινε δυνατή από το γεγονός ότι τα γαλλικά και αμερικανικά αεροπλανοφόρα έχουν σχεδιαστεί σύμφωνα με μια διάταξη CATOBAR , μεταφράζεται σε κοινές ενημερώσεις και σε κοινή χρήση των αντίστοιχων τακτικών αξιολογήσεων τους προκειμένου να «συντονίσουν στάσεις άμυνας και επιτήρησης σε βάθος». Αλλά και κυρίως μέσω της ανταλλαγής προσωπικού και... αεροσκαφών.
Γάλλοι και Αμερικανοί αξιωματικοί καταστρώματος, αντάλλαξαν τις θέσεις τους στα αεροπλανοφόρα προκειμένου να επιτρέψουν τη διασταυρούμενη ανάπτυξη του Rafale Marine και του F/A-18 Super Hornets.
Επίσης ένα E-2D Advanced Hawkeye πραγματοποίησε, για πρώτη φορά, «παρουσιάσεις προσγείωσης» στο αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle, ενώ δύο E-2C Hawkeyes, της επιβιβασμένης αεροπορικής ομάδας στο USS έκαναν το ίδιο στο Χάρι Σ. Τρούμαν.
Υπενθυμίζουμε ότι το Γαλλικό Ναυτικό, θα αντικαταστήσει τα τρία E-2C Hawkeyes που εφαρμόζει επί του παρόντος το Flotilla 4F με άλλα τόσα E-2D Advanced Hawkeyes, ενώ η διοίκηση ειδοποίησε πρόσφατα τη Northrop Grumman μέσω του Πενταγώνου.
Η Clemenceau 22 θα σηματοδοτήσει τη 14η επιχειρησιακή ανάπτυξη του γαλλικού CSG. Κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης, ο εκπρόσωπος του γαλλικού Υπουργείου Ενόπλων Δυνάμεων, Ερβέ Γκραντζάν, δήλωσε:
«Αυτή η ανάπτυξη είναι σύμβολο πολιτικής και στρατιωτικής ισχύος. Στέλνουμε ένα ισχυρό μήνυμα στους συνεργάτες και τους ανταγωνιστές μας. Η κατοχή ενός αεροπλανοφόρου με πυρηνική αποτροπή είναι ένα από τα χαρακτηριστικά που επιτρέπουν στη Γαλλία να έχει τον στρατιωτικό της βαθμό, τον βαθμό του μόνιμου μέλους του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών. Υπενθυμίζω επίσης ότι το αεροπλανοφόρο έχει την πυρηνική πολεμική αεροπορία και ότι είναι ένα από τα συστατικά στοιχεία της γαλλικής πυρηνικής αποτροπής.
Επιπλέον, το αεροπλανοφόρο και το CSG του είναι πιστοποιημένα από τη Δύναμη Αντίδρασης του ΝΑΤΟ και επομένως το αεροπλανοφόρο και το διοικητικό προσωπικό του αποτελούν βασικό πλεονέκτημα της Ατλαντικής συμμαχίας».