Η Ευρώπη προτιμά να κατηγορεί τη Ρωσία ότι χρησιμοποιεί ενεργειακούς πόρους ως όπλο και να συγκαλύπτει περιπτώσεις κλοπής φυσικού αερίου διαμετακόμισης από την Ουκρανία. Αυτό δήλωσε σήμερα ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ μετά από συνομιλίες με τους υπουργούς Εξωτερικών της Ουκρανίας και της Τουρκίας Ντμίτρι Κουλέμπα και Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
"Το 2010, κατά τη γνώμη μου, υπήρξε η πρώτη κρίση όταν η ουκρανική κυβέρνηση άρχισε απλώς να κλέβει το αέριο διαμετακόμισης για την Ευρώπη, επειδή σταμάτησε να πληρώνει για το φυσικό αέριό της", σημείωσε. "Προμηθεύαμε τακτικά αέριο διαμετακόμισης στην Ευρώπη σε πλήρη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις σχετικά με τους όγκους και τις τιμές, αλλά έκλεψαν. Πιστεύετε ότι η Ευρώπη προσπάθησε με κάποιο τρόπο να τους γαληνέψει; Όχι, τίποτα τέτοιο: στην Ευρώπη άρχισαν να λένε ότι η Ρωσία χρησιμοποιούσε αυτό το αέριο ως όπλο, αν και ήξεραν πολύ καλά τι συνέβαινε πραγματικά".
Σύμφωνα με τον Υπουργό Εξωτερικών, οι κατηγορίες κατά της Ρωσίας σχετικά με τη χρήση των προμηθειών πετρελαίου και φυσικού αερίου ως όπλο είναι απολύτως αβάσιμες. "Όσο για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο: τα αφήνουμε όλα στη διακριτική ευχέρεια και τη συνείδηση των δυτικών συναδέλφων μας", είπε. "Δεν χρησιμοποιήσαμε ποτέ το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο ως όπλο - παρά το γεγονός ότι [οι δυτικοί συνάδελφοι] μας κατηγορούν τακτικά ως ένα σφάλμα».
Η Ρωσία δεν σκοπεύει να επιβάλει τους ενεργειακούς πόρους της στους δυτικούς εταίρους, η χώρα έχει αρκετές αγορές πωλήσεων, τόνισε ο Λαβρόφ.
"Για όνομα του Θεού, εάν σταματήσουν να αγοράζουν πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ο αντιπρόεδρός μας Αλεξάντερ Νόβακ, ο οποίος επιβλέπει τον ενεργειακό τομέα, είπε λεπτομερώς ότι δεν θα τους πείσουμε να αγοράσουν το πετρέλαιο και το φυσικό αέριό μας", είπε ο υπουργός. Για όνομα του Θεού. Θα έχουμε αγορές για πωλήσεις και υπάρχουν ήδη».
Τι θα γίνει στην αγορά
Η αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου προετοιμάζεται για μια παγκόσμια μάχη για τον εφοδιασμό με εκτεταμένες επιπτώσεις, καθώς η απειλή της Ρωσίας να αποκόψει την Ευρώπη ωθεί την ήπειρο να αναζητά εναλλακτικές λύσεις.
Η Ρωσία διοχετεύει αρκετό αέριο στην Ευρώπη καθημερινά για να καλύψει το ένα τρίτο της κατανάλωσης της ηπείρου. Για να αντικαταστήσει το μεγαλύτερο μέρος αυτής της προσφοράς μέχρι το τέλος του έτους, το μπλοκ εκπόνησε ένα σχέδιο που απαιτεί νέες πηγές LNG σχεδόν ισοδύναμες με ετήσιες παραδόσεις στη Νότια Κορέα, τον τρίτο μεγαλύτερο αγοραστή της αγοράς.
Σύμφωνα με το Bloomberg, είναι μια αλλαγή δρομολόγησης των εμπορικών ροών που θα κατέστρεφε την τρέχουσα δομή της αγοράς. Η παγκόσμια ζήτηση θα ξεπεράσει κατά πολύ την πρόσθετη διαθέσιμη προσφορά LNG φέτος, αναγκάζοντας την Ευρώπη να «κλέβει» αποστολές από τους πλησιέστερους παραγωγούς της Ασίας και να εκτινάξει τις ήδη εντυπωσιακές τιμές στα ύψη περαιτέρω.
«Αυτό θα ασκούσε τεράστια ανοδική πίεση στις τιμές spot LNG, καθώς η Ευρώπη ουσιαστικά μάχεται με τις ασιατικές χώρες για το ποιος θα αποφύγει την καταστροφή της ζήτησης», δήλωσε ο Saul Kavonic, ενεργειακός αναλυτής στην Credit Suisse Group AG. «Είναι πολύ αναποτελεσματικό να βλέπεις φορτία LNG της Αυστραλίας να κατευθύνονται προς την Ευρώπη, αλλά αυτό θα μπορούσε να συμβεί τώρα, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των κανόνων για τις αγορές ενέργειας έχει πεταχτεί από το παράθυρο».
Οι συνέπειες από την αναταραχή θα μπορούσαν να είναι δραματικές, με τις υψηλότερες τιμές και τις ελλείψεις στον ενεργειακό εφοδιασμό να πιέζουν τις ασιατικές οικονομίες, να μειώνουν τα κέρδη και να επιβαρύνουν τους καταναλωτές με τους υπερβολικά υψηλούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Οι αναδυόμενες χώρες που είναι λιγότερο ικανές να πληρώσουν υψηλές τιμές, όπως η Ινδία και το Πακιστάν, θα υποφέρουν περισσότερο, ενώ η στροφή σε πιο βρώμικα καύσιμα θα μπορούσε επίσης να βάλει πίσω τους στόχους των εθνών για το κλίμα.
Οι τιμές spot των καυσίμων σταθμών θέρμανσης και ηλεκτροπαραγωγής εκτινάχθηκαν σε ρεκόρ αυτή την εβδομάδα, με το σημείο αναφοράς της τιμής spot τιμής LNG στη Βόρεια Ασία να φτάνει σχεδόν τα 85 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες, σύμφωνα με την S&P Global Platts. Προηγουμένως, οι τιμές σπάνια ξεπερνούσαν τα 50 $. Ενώ το ράλι του πετρελαίου έχει αιχμαλωτίσει τις αγορές, η αύξηση του φυσικού αερίου είναι ακόμη πιο δραματική, με τις τιμές να εκτινάσσονται στο ισοδύναμο άνω των 600 δολαρίων ανά βαρέλι.
«Περιμένουμε ότι οι άμεσες προμήθειες θα εξαφανιστούν στην Ασία λόγω των υψηλών τιμών», δήλωσε ο Jeff Moore, αναλυτής της S&P Global Commodity Insights. Είναι πιθανό ότι το σημείο αναφοράς «θα διαπραγματευτεί σχεδόν ισοτιμία με τις τιμές των ευρωπαϊκών κόμβων, ή ίσως ακόμη και με μια ελαφρά έκπτωση, το οποίο είναι ένα σπάνιο φαινόμενο δεδομένης της καθαρής σύντομης φύσης της ασιατικής αγοράς».
Οι παγκόσμιες προμήθειες φυσικού αερίου ήταν ήδη περιορισμένες προς το 2022, λόγω της έλλειψης νέων εξαγωγικών έργων και της ανάκαμψης της ζήτησης μετά την πανδημία. Καθώς οι εντάσεις για την Ουκρανία θερμάνθηκαν, η Βόρεια Ασία, όπου ζουν οι κορυφαίοι αγοραστές LNG στον κόσμο, κινήθηκε προς εξασφάλιση του εφοδιασμού μέσω μακροπρόθεσμων συμβολαίων, σύμφωνα με εμπόρους στην περιοχή. Το σχέδιο της ΕΕ να περιορίσει τις ρωσικές προμήθειες κατά τα δύο τρίτα μέχρι το τέλος του έτους, θα επιταχύνει την προσπάθεια της Ασίας, ανέφεραν.
Η Ευρώπη σχεδιάζει να διαφοροποιήσει τις προμήθειες της σε LNG και συνεχίζει τις συζητήσεις στο πλαίσιο της G7 και με την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, την Κίνα και την Ινδία για μεσοπρόθεσμες εταιρικές σχέσεις, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε στρατηγική που εγκρίθηκε στις 8 Μαρτίου.
Η κρίση θα αναγκάσει τα κράτη-εισαγωγείς να εξετάσουν την εξάρτησή τους από χώρες που δεν μοιράζονται τις ίδιες αξίες, σύμφωνα με τη Meg O'Neill, διευθύνουσα σύμβουλο της Woodside Petroleum Ltd., η οποία πέρυσι ενέκρινε ένα έργο 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Αυστραλία, με στόχο την ενίσχυση εξαγωγές για τουλάχιστον δύο δεκαετίες.
«Ο κόσμος θα έχει κάποιο νηφάλιο προβληματισμό σχετικά με το μονοπάτι για τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού και θα κοιτάξει σε χώρες, όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία για να δει πώς μπορούν να υποστηρίξουν τις ομοϊδεάτες χώρες στην παροχή ενέργειας», είπε σε συνέδριο στο Σίδνεϊ την Τετάρτη.
Η επιθυμητή αύξηση των ευρωπαϊκών εισαγωγών LNG, σημαίνει ότι η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί κατά σχεδόν 10% φέτος. Όμως οι παραγωγοί έχουν περιορισμένη ικανότητα να ενισχύσουν την προσφορά βραχυπρόθεσμα. Επιπλέον, περίπου το 65% της παγκόσμιας προμήθειας LNG είναι ήδη δεσμευμένο με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, αφήνοντας μόνο ένα κομμάτι στην Ευρώπη να αξιοποιήσει.
Οι προμηθευτές στις ΗΠΑ, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή θα είναι οι πλέον κατάλληλοι για να στείλουν περισσότερες αποστολές στην Ευρώπη, αλλά σε βάρος των παραδόσεων στην Ασία, σύμφωνα με τον Νίκο Τσάφο, Έδρα Τζέιμς Ρ. Σλέζινγκερ στην Ενέργεια και τη Γεωπολιτική στο Κέντρο Στρατηγικής και Διεθνείς σπουδές.
Οι εισαγωγές LNG της Ευρώπης αυξήθηκαν σε ρεκόρ νωρίτερα φέτος, καθώς οι έμποροι εκτόπισαν την προσφορά από τις ΗΠΑ και άλλες περιοχές, για να επωφεληθούν από πιο ελκυστικές τιμές. Αυτό δεν θα μπορεί να συνεχιστεί για πολύ περισσότερο, καθώς οι αγοραστές στην Ιαπωνία και την Κίνα, θα χρειαστεί σύντομα να ξαναγεμίσουν τα αποθέματα που εξαντλήθηκαν τον χειμώνα.
«Η Ευρώπη θα χρειαστεί να προσφέρει αυτά τα φορτία μακριά από την Ασία», είπε ο Τσάφος. «Αλλά πώς μοιάζει ένας πόλεμος προσφορών όταν οι τιμές spot είναι ήδη πάνω από 50 $; Δεν έχω ιδέα», ανέφερε.
Ορισμένοι Ασιάτες αγοραστές με ευέλικτα συμβόλαια προμήθειας στις ΗΠΑ, ενδέχεται να επιλέξουν να στείλουν αποστολές στην Ευρώπη για να επωφεληθούν από ελκυστικές τιμές, αντί για τις εγχώριες αγορές τους, σύμφωνα με τον αναλυτή του BloombergNEF, Lujia Cao.
Οι υψηλότερες τιμές LNG και οι πιθανές ελλείψεις, σημαίνουν ότι οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας σε χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και το Πακιστάν, οι οποίες βασίζονται στο εισαγόμενο αέριο για την παραγωγή μεγάλου κομματιού ηλεκτρικής ενέργειας, θα στραφούν σε πιο βρώμικες εναλλακτικές λύσεις όπως ο άνθρακας και το μαζούτ. Ο αντίκτυπος στο κλίμα μπορεί να είναι σοβαρός, εντείνοντας τη ρύπανση στην Ασία και περιπλέκοντας τις εργασίες για την επίτευξη των στόχων που τέθηκαν κατά τη διάσκεψη κορυφής για το κλίμα COP26 τον Νοέμβριο.
«Αυτό θα αποτελέσει πρόκληση ιδιαίτερα στις ασιατικές αγορές – όπως στην Ευρώπη – όπου το φυσικό αέριο θεωρείται μεταβατικό καύσιμο», δήλωσε ο Tom Marzec-Manser, επικεφαλής ανάλυσης αερίου στον ερευνητή εμπορευμάτων ICIS στο Λονδίνο. «Αυτό σημαίνει ότι οι στόχοι μετάβασης μπορεί να καθυστερήσουν και να γίνουν πιο ακριβοί».
Ίσως πολύ χειρότερο για αυτές τις κυβερνήσεις θα είναι οι αυξανόμενοι λογαριασμοί ηλεκτρικής ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, οι οποίοι θα κινδυνεύσουν χαμηλότερες δαπάνες και βραδύτερη οικονομική ανάκαμψη. Ενώ η Βόρεια Ασία παραδοσιακά απομονώνεται από την αγορά spot με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, μια στροφή προς τη βραχυπρόθεσμη προσφορά κατά την τελευταία δεκαετία, σημαίνει ότι οι δαπανηρές αγορές φυσικού αερίου είναι πιθανό να πέσουν στους καταναλωτές.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος αγοραστής LNG στον κόσμο, αντιμετωπίζει συμπίεση των κερδών των εταιρειών και της καταναλωτικής ισχύος, καθώς και επιβράδυνση της ζήτησης για τις εξαγωγές της, περιπλέκοντας την προσπάθεια του Πεκίνου να σταθεροποιήσει μια επιβραδυνόμενη οικονομία.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και το επακόλουθο κόστος καυσίμων σημαίνουν ότι η Ιαπωνία, ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στον κόσμο, χρειάζεται βοήθεια περίπου 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων για να στηρίξει την εύθραυστη οικονομία της, σύμφωνα με έναν οικονομικό σύμβουλο του πρώην πρωθυπουργού Σίνζο Άμπε. Οι υψηλότερες τιμές «μετατοπίζουν τη συζήτηση για την ενεργειακή ασφάλεια της Ιαπωνίας, με τρόπους που δεν αναμενόταν ούτε πριν από έξι μήνες», δήλωσε ο Tobias Harris, ανώτερος συνεργάτης για την Ασία στο κέντρο σκέψης Centre for American Progress.
Οι μεγαλύτεροι χαμένοι
Οι κυβερνήσεις της Βόρειας Ασίας και της Ευρώπης μπορεί να είναι σε θέση να συνεργαστούν, για να εξασφαλίσουν ότι τα έθνη τους λαμβάνουν επαρκή προμήθειες. Ωστόσο, το σχέδιο της Ευρώπης να ενισχύσει τις εισαγωγές LNG θα έχει το κόστος της καταστροφής της ζήτησης στον αναδυόμενο κόσμο. Οι μεγαλύτεροι χαμένοι είναι έτοιμες να είναι τα έθνη της Νότιας Ασίας, όπως η Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, τα οποία είναι πολύ πιο ευαίσθητα στις τιμές και δεν μπορούν να προμηθεύονται φορτία spot με τις τρέχουσες τιμές.
Η Ινδία είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη, καθώς οι εισαγωγές LNG είναι απίθανο να αυξηθούν το 2022, καθώς οι εισαγωγείς αποφεύγουν τα ακριβά φορτία spot, σύμφωνα με το ICIS. Οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων επηρεάζουν τα διαθέσιμα εισοδήματα των καταναλωτών, τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας που δεν έχει ακόμη αρχίσει πλήρως να δαπανά μετά την πανδημία.
Η άνοδος των τιμών του LNG έχει γίνει πολιτική υποχρέωση στο Πακιστάν, με το κόμμα της αντιπολίτευσης να κατηγορεί τον σημερινό ηγέτη για κακή διαχείριση των προμηθειών καυσίμων. Οι Ευρωπαίοι προμηθευτές, ακυρώνουν ακόμη και προγραμματισμένες αποστολές από μακροπρόθεσμα συμβόλαια στο Πακιστάν, και δεν είναι σε θέση να εξασφαλίσουν εναλλακτικές λύσεις για τη χώρα που έχει περιορισμένα μετρητά.
«Στην καλύτερη περίπτωση, αυτό σημαίνει να καίμε περισσότερο πετρέλαιο και άνθρακα», είπε ο Τσάφος του CSIS. «Στο χειρότερο, είναι η διανομή ηλεκτρικού ρεύματος».