Μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, τα καθολικά αμφίβια επιθετικά πλοία αναπτύχθηκαν από μέσα υποστήριξης μεγάλων σχηματισμών του Πολεμικού Ναυτικού, σε ανεξάρτητες μονάδες ικανές για μάχη και ανθρωπιστικές αποστολές. Επιδεικνύουν τη σημαία, παραδίδουν στρατεύματα, συμμετέχουν σε περιπολία και υποστηρίζουν μεγαλύτερα πολεμικά πλοία.
Η ρωσική ναυπηγική βιομηχανία έχει επικεντρωθεί σε τέτοιο ναυτικό υλικό τον τελευταίο καιρό. Ένα από τα έργα είναι το Varan, που σχεδιάστηκε από το Nevskoe Bureau. Είναι μεγάλος Ρώσος σχεδιαστής πλοίων γενικής χρήσης και ο μοναδικός σχεδιαστής αεροπλανοφόρων και προσομοιωτών.
Το έργο Varan διακρίνεται από τη δομή πολλαπλών ρόλων (ενοποιημένη πλατφόρμα), η οποία μπορεί να παράγει πολλούς τύπους πολεμικών πλοίων μεγάλης επιφάνειας, όπως αεροπλανοφόρο, πλοίο προσγείωσης, σκάφος νοσοκομείου, ακόμη και σκάφος υποστήριξης για την Αρκτική.
Το έργο επιτρέπει τη συναρμολόγηση με αρθρωτό τρόπο, που θα επιταχύνει σημαντικά τον ρυθμό κατασκευής σε οποιοδήποτε μεγάλο ναυπηγείο. Και αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον, δεδομένου ότι θα επέτρεπε στο ρωσικό ναυτικό να καλύψει τις ανάγκες για πολλές κατηγορίες μεγάλων πλοίων επιφανείας σε επαρκές χρονικό πλαίσιο.
Σήμερα η Ρωσία, δεν μπορεί ακόμη να κατασκευάσει ένα αεροπλανοφόρο βαρέως τύπου καθώς δεν υπάρχει εμπειρία, αλλά υπάρχουν και σημαντικά προβλήματα με επαγγελματικό προσωπικό.
«Αν δουλέψουμε σκληρά, τότε, στο τέλος, φυσικά, θα κατασκευάσουμε ένα αεροπλανοφόρο βαρέως κρούσης, αλλά θα πάρει 15 χρόνια και θα είναι ακριβό» , αναφέρει το topcor.ru.
Έτσι κρίνεται απαραίτητο, να εξισορροπηθούν οι επιθυμίες με τις δυνατότητες και αντί για ένα πυρηνικό αεροπλανοφόρο με εκτόπισμα 80.000 τόνων, να αρχίσει η κατασκευή μιας σειράς ελαφρών μη πυρηνικών αεροπλανοφόρων με το μισό εκτόπισμα, σε επίπεδο 40.000 - 45.000 τόνων.
Το έργο "Varan" προβλέπει αεροπλανοφόρο που ταιριάζει πλήρως σε αυτό το πλαίσιο: μήκος - 250 m, πλάτος - 65 m, βύθισμα - 9 m, εκτόπισμα - 45.000 τόνοι, πλήρης ταχύτητα - 26 κόμβοι. Η μονάδα παραγωγής ενέργειας είναι αεριοστρόβιλος. Η αεροπορική ομάδα εκπροσωπείται από 50 αεροσκάφη: 24 ελαφρά μαχητικά MiG-29K, 6 ελικόπτερα και 20 UAV.
Συγκρίνοντάς το ως προς τον εκτοπισμό αντιστοιχεί στο καλύτερο UDC του τύπου "America" στον κόσμο, αλλά είναι πιο γρήγορο - 26 κόμβοι έναντι 22. Στο κατάστρωμα, το Αμερικανικό μπορεί να φιλοξενήσει 27 ελικόπτερα ή 22 F-35B σύντομης απογείωσης και μαχητικά κάθετης προσγείωσης.
Είναι επίσης δυνατοί και άλλοι συνδυασμοί της πτέρυγας αέρα, ανάλογα με τις εργασίες που έχουν ανατεθεί. Η ικανότητα προσγείωσης του UDC είναι 2000 πεζοναύτες, 40 αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού AAV7 (σε κανονική διαμόρφωση) ή 61 (το μέγιστο). Τα πλοία έχουν το δικό τους αντιαεροπορικό πυροβολικό και αντιαεροπορικά όπλα.
Ωστόσο, το Varan παρουσιάζει ενδιαφέρον όχι μόνο ως πολλά υποσχόμενο ελαφρύ αεροπλανοφόρο και UDC, αλλά και ως πλοίο μεταφοράς και νοσηλείας. Και με αυτό, το ρωσικό ναυτικό είχε μεγάλα προβλήματα εδώ και πολύ καιρό.
Σύμφωνα με το το topcor.ru, η Ρωσία σήμερα έχει μόνο τρία ειδικά νοσοκομειακά πλοία του Project 320 που ναυπηγήθηκαν στη Σοβιετική περίοδο στην Πολωνία: το Yenisei στη Μαύρη Θάλασσα, το Svir στη Θάλασσα Barents και το Irtysh στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Τα νοσοκομειακά πλοία χρειάζονται στο ρωσικό ναυτικό τόσο σε καιρό πολέμου, κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων στην μακρινή θαλάσσια ζώνη, όσο και σε καιρό ειρήνης - για ανθρωπιστικές αποστολές κ.λπ. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του 2020, το αμερικανικό νοσοκομειακό πλοίο USNS Mercy έφτασε στο λιμάνι του Λος Άντζελες, και το USNS Comfort έφτασε στη Νέα Υόρκη, όπου βοήθησαν στη θεραπεία των αρρώστων.
Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας, εδώ και καιρό κάνει λόγο για την ανάγκη νέων νοσοκομειακών πλοίων. Έτσι, σε μια σπονδυλωτή πλατφόρμα, είναι δυνατή η ναυπήγηση πλοίων τριών κατηγοριών ταυτόχρονα, τα οποία ο στόλος της Ρωσίας έχει απόλυτη ανάγκη.
«Ακόμα κι αν λάβουμε υπόψη τα δήθεν «περιττά» αεροπλανοφόρα, τότε σίγουρα χρειάζονται το UDC και τα μεταφορικά και νοσοκομειακά πλοία της Ρωσίας. Ένας υψηλός βαθμός ενοποίησης θα απλοποιήσει και θα επιταχύνει τη διαδικασία κατασκευής, καθώς και θα μειώσει το κόστος της», αναφέρει το topcor.ru.
Σε κάθε περίπτωση, η ρωσική ναυτική βιομηχανία είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στην πρόκληση, όπως δήλωσε τον περασμένο Φεβρουάριο ο γενικός διευθυντής του ομίλου USC Alexei Rakhmanov. «Είμαι πεπεισμένος ότι η υλοποίηση αυτού του σχεδίου αεροπλανοφόρου και της αεροπορικής ομάδας του, μπορεί να οδηγήσει σε μια τεχνολογική ανακάλυψη για περισσότερα από 10 χρόνια σε πολλούς τομείς της οικονομίας και της βιομηχανίας, είτε στη ναυπηγική, την αεροναυπηγική, τη μηχανολογία, την πυρηνική τεχνολογία, την πληροφορική, παραγωγή όπλων και ακόμη και μεταλλουργία», υποστήριξε.