USA

«Άρωμα» Αρχαίας Ελλάδας σε όλον τον Κόσμο: Λεηλατημένο Ελληνικό άγαλμα στις ΗΠΑ θα επιστραφεί στη Λιβύη όπου ανήκει

Η πρεσβεία της Λιβύης στην Ουάσιγκτον, επιβεβαίωσε ότι οργανώνει την επιστροφή ενός μαρμάρινου ταφικού αγάλματος στη Λιβύη, μετά τη λεηλασία του πριν από αρκετά χρόνια.

Ένα παράνομα διακινούμενο, απίστευτα σπάνιο μαρμάρινο άγαλμα Ελληνίδας θεάς, ηλικίας 2.000 ετών, επιστράφηκε στη Λιβύη μετά από μια μακροχρόνια υπόθεση επαναπατρισμού στην οποία εμπλέκονται ειδικοί στο Βρετανικό Μουσείο.

Το καλοδιατηρημένο μαρμάρινο άγαλμα, που χρονολογείται από τον δεύτερο αιώνα π.Χ. και πιθανότατα απεικονίζει την Περσεφόνη , θα ήταν στερεωμένο σε έναν τάφο σε ένα νεκροταφείο στην αρχαία λιβυκή πόλη Κυρήνη. Έχει σκαλισμένα βραχιόλια φιδιού στους καρπούς της και κρατά μια μικρή κούκλα, που την κάνει, όπως είπε το μουσείο, «ένα από τα πιο σπάνια από τα κυρηναϊκά επιτύμβια αγάλματα».

Το μουσείο πρωτοεμφανίστηκε στην υπόθεση το 2013, όταν τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου ζήτησαν βοήθεια για την αναγνώριση του αγάλματος που κατέσχεσαν αξιωματούχοι της Συνοριακής Δύναμης στο αεροδρόμιο του Χίθροου.

Ο Peter Higgs , ένας επιμελητής, θυμήθηκε ότι είχε πάει στο Χίθροου και ήξερε αμέσως τι ήταν και από πού ήταν.

«Είναι εκπληκτικό», είπε. «Είναι ένα πανέμορφο άγαλμα μήκους τριών τετάρτων, πολύ καλά διατηρημένο και λείπουν μόνο μερικά δάχτυλα. Είναι τεχνικά λαμπρό στον τρόπο που έχει σκαλιστεί, με πολύ αιχμηρές λεπτομέρειες και το πρόσωπο είναι πολύ καλά διατηρημένο, δεδομένου ότι πολλά ελληνικά αγάλματα έχουν χάσει τη μύτη τους

Κατασκευάστηκε για να μπαίνει σε μια κοιλότητα πάνω από έναν τάφο και πιστεύεται ότι αντιπροσωπεύει την ελληνική θεά Περσεφόνη. Πιστεύεται ότι την δείχνει να αναδύεται από τον κάτω κόσμο όπου, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, περνούσε το ένα τρίτο του χρόνου με τον Άδη.

«Θα ήταν ένας τάφος πολύ υψηλής ποιότητας», είπε ο Χιγκς. «Υπάρχουν άλλα αγάλματα, τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται ακόμα στη Λιβύη , σε μουσεία. Αυτό προσωπικά πιστεύω ότι είναι ένα από τα καλύτερα όσον αφορά την ποιότητα συντήρησης και σκάλισμα

Η φιγούρα της κούκλας, πιθανότατα αντιπροσωπεύει ένα ενθύμιο στη μετά θάνατον ζωή, ενώ τα βραχιόλια που δείχνουν φίδια συνδέονται με το θάνατο και την αναγέννηση.

Η φρεσκάδα της επιφάνειάς του υποδηλώνει, ότι είχε ανασκαφεί παράνομα μόλις πρόσφατα και πιθανότατα εξήχθη κατά τη διάρκεια των αναταραχών του 2011, όταν ο  Μουαμάρ Καντάφι καθαιρέθηκε και σκοτώθηκε.

Το μουσείο έδωσε στοιχεία για τη δίωξη σε δικαστική υπόθεση το 2015 και ο δικαστής έκρινε ότι ανήκε στο κράτος της Λιβύης.

Έκτοτε, το άγαλμα φυλάσσεται σε ένα υπόγειο στο Βρετανικό Μουσείο, ενώ οι «τροχοί» που εμπλέκονται στη διαδικασία επιστροφής του στη Λιβύη «γύριζαν αργά». Ο επαναπατρισμός του, ανακοινώθηκε στη λιβυκή πρεσβεία στο Λονδίνο τη Δευτέρα.

«Είναι απλά υπέροχο να είσαι μέρος μιας ιστορίας που έχει αίσιο τέλος», είπε ο Χιγκς. «Θα επιστρέψει στη Λιβύη και θα σταθεί σε ένα από τα μουσεία της ως ένα αστέρι, είναι υπέροχο συναίσθημα να είσαι μέρος αυτού».

Ο Hartwig Fischer, διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, δήλωσε: «Ένα σημαντικό μέρος του έργου του μουσείου για την πολιτιστική κληρονομιά, περιλαμβάνει τη στενή συνεργασία μας με τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου που ασχολούνται με την παράνομη διακίνηση».

«Αυτή η υπόθεση είναι ένα άλλο καλό παράδειγμα των οφελών όλων των μερών, που συνεργάζονται για την καταπολέμηση της λεηλασίας και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς».

Η Περσεφόνη ήταν κόρη της θεάς Δήμητρας. Πατέρας της ήταν ο Ζεύς και συζυγός της ο Άδης. Μαζί του γέννησε τον Ζαγρέα, τον Ευβουλέα και τον Σαβάζιο. Ο Άδης την πήρε στον κάτω κόσμο για την ομορφιά της. Η Θεά Δήμητρα όμως τη ζήτησε πίσω. Ο Άδης συμφώνησε να ανεβαίνει η Περσεφόνη έξι μήνες στον πάνω κόσμο και να κατεβαίνει τους επόμενους έξι στον κάτω. Έτσι τους μήνες που η Περσεφόνη είναι στον πάνω κόσμο η Θεά Δήμητρα χαιρόταν και υπήρχε καλοκαιρία, ενώ τους άλλους κακοκαιρία.

Για περισσότερα από 50 χρόνια, καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστήριξαν ότι τα τόσο θεμελιώδη τεχνουργήματα για την πολιτιστική ταυτότητα ενός έθνους πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα.

Η υπόθεση για την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων στην Αθήνα έχει γίνει επιτακτική. Τα γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα και πρέπει τώρα  να επιστρέψουν. Ελπίζουμε η επιστροφή τους να γίνει πραγματικότητα καθώς τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες προσωπικότητες πιέζουν για αυτό.

 

 

 

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR