Ένα από τα νέα σχέδια σκαφών που θα ενταχθούν στις ναυτικές δυνάμεις της Ελληνικής Ακτοφυλακής στο εγγύς μέλλον είναι το P355GR, ένα σκάφος παράκτιας περιπολίας που σχεδιάστηκε από την ιταλική ναυπηγική εταιρεία Cantiere Navale Vittoria (CNV) SpA, όπως αναφέρει το navalanalyses.com.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το 4ο παράκτιο περιπολικό τύπου P355GR της Ελληνικής Ακτοφυλακής «Αρχικελευστής ΛΣ Τατσάκης Σωτήριος» (ΛΣ930) έφτασε χτες στην Πάτρα, ξεκινώντας από το ναυπηγείο της Vittoria κοντά στην Ραβέννα.
Στις 22 Ιανουαρίου 2019, το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής υπέγραψε σύμβαση ύψους 42 εκατομμυρίων ευρώ με την Cantiere Navale Vittoria, μέσω του αποκλειστικού αντιπροσώπου της εταιρείας στην Ελλάδα, Gladius PC, για την προμήθεια τριών (3) υπερσύγχρονων περιπολικών σκαφών για το ΓΕΕΘΑ και δικαίωμα προαίρεσης για ένα τέταρτο σκάφος. Η ημέρα αυτή σηματοδότησε την έναρξη ενός φιλόδοξου μίνι εξοπλιστικού προγράμματος για την Ελληνική Ακτοφυλακή, ένα πρόγραμμα που στοχεύει στην ενίσχυση του οργανισμού με σύγχρονα σκάφη με αυξημένες δυνατότητες και νέο εξοπλισμό αλλά και στον εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος εξοπλισμού, όπως σκάφη και αεροσκάφη.
Στις 19 Ιουλίου 2019, η Ελληνική Ακτοφυλακή ενεργοποίησε το δικαίωμα προαίρεσης για το τέταρτο σκάφος έναντι 13,9 εκατ. ευρώ και ως εκ τούτου ο αριθμός των σκαφών αυξήθηκε σε τέσσερα. Η απόκτηση των τεσσάρων σκαφών αξίας 55,56 εκατ. ευρώ έλαβε το 90% της χρηματοδότησής της από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex). Λόγω της χρηματοδότησης από την ΕΕ, τα ελληνικά σκάφη θα διατίθενται για τέσσερις μήνες το χρόνο σε αποστολές της Frontex εκτός ελληνικών υδάτων. Θα χρησιμοποιούνται για την περιπολία των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων της ΕΕ, καθώς και για τη διεξαγωγή περιορισμένης έρευνας και διάσωσης (SAR) στο πλαίσιο της Frontex. Τα νέα σκάφη προορίζονται να αντικαταστήσουν τα εναπομείναντα σκάφη της κλάσης Delos (ή αλλιώς γνωστά ως Abeking), σκάφη που κατασκευάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του '70 (ταχύτητα 27 κόμβων, μήκος 27 μέτρα, εκτόπισμα 86 τόνων).
Το νέο σκάφος της Ελληνικής Ακτοφυλακής είναι μια τροποποιημένη έκδοση του P350 (το 35 δηλώνει το μήκος σε μέτρα), το οποίο υπηρετεί σε σημαντικό αριθμό στην ακτοφυλακή της Λιβύης (P350 LAR) και της Τυνησίας (P350 TN). Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η Cantiere Navale Vitoria SpA έχει μακρά παράδοση στη σχεδίαση και κατασκευή σκαφών διαφόρων τύπων από το 1927 (!), με παραγωγή περισσότερων από 800 σκαφών όπως: φορτηγά-πλοία, αλιευτικά σκάφη, δεξαμενόπλοια, βυθοκόροι, πορθμεία και επιβατηγά πλοία καθώς και περιπολικά σκάφη διαφόρων μεγεθών για τη Σλοβενία, τη Λιβύη, την Τυνησία, την Ιταλία, τη Μάλτα και την Κύπρο.
Το ελληνικό P355 GR είναι ουσιαστικά ένα νέο μοντέλο και όχι απλά μια έκδοση του υπάρχοντος P350. Το νέο σκάφος είναι βέλτιστα σχεδιασμένο για να εκτελεί ένα ευρύ φάσμα αποστολών, είναι περίπου 1,5 μέτρο μεγαλύτερο (σχεδόν 37 μέτρα ολικό μήκος) προκειμένου να ικανοποιεί τις απαιτήσεις του διαγωνισμού της Ελληνικής Ακτοφυλακής και κυρίως όσον αφορά την αυτονομία, τους χώρους διαμονής και τον τρόπο εκτόξευσης του φουσκωτού σκάφους με άκαμπτο κύτος (RHIB). Υπάρχουν εξαιρετικοί χώροι διαβίωσης, γεννήτρια και κλιματισμός σε όλα τα κλειστά διαμερίσματα. Το εκτόπισμά του πλησιάζει τους 160 τόνους σε πλήρες φορτίο. Η ταχύτητά του με πλήρες φορτίο είναι 38 κόμβοι και με μέσο φορτίο ξεπερνά τους 40 κόμβους, ενώ η μέγιστη εμβέλειά του με ταχύτητα τουλάχιστον 18 κόμβων ξεπερνά τα 1.000 ν.μ.! Το σκάφος διαθέτει 16 κλίνες σε 6 χώρους διαβίωσης (καμπίνες) για το 12μελές πλήρωμα συν 4 επιπλέον επιβάτες λόγω της επιχειρησιακής απαίτησης της Ελληνικής Ακτοφυλακής ενώ έχει επίσης τη δυνατότητα να φιλοξενήσει 20 επιπλέον επιβάτες (ομάδα ειδικών δυνάμεων, ναυαγούς κλπ) σε καθίσματα. Υπάρχουν επίσης κατάλληλες διατάξεις για την υποδοχή και μεταφορά ασθενών και τραυματιών με φορείο.
Δείτε βίντεο και εικόνες της Ελληνικής Ακτοφυλακής: