Η παραχώρηση της λειτουργίας του λιμανιού της Αττάλειας στο Κατάρ, με το οποίο ο Πρόεδρος Ερντογάν έχει δημιουργήσει στενές σχέσεις μέχρι το 2047 είναι και επίσημα γεγονός , αφού έγινε αποδεκτή στην τουρκική βουλή.
Ο Τούρκος Πρόεδρος Ερντογάν έκανε μια σπουδαία χειρονομία αμέσως μετά την παράταση της συμφωνίας με το Κατάρ, με το οποίο είχε ήδη στενές σχέσεις.
Ο Αντιπρόεδρος του Ομίλου CHP, Engin Özkoç, ανακοίνωσε σε τηλεοπτική εκπομπή που παρέστη στο Tele1, ότι η εισήγηση-πρόταση εκχώρησης της λειτουργίας του λιμανιού της Αττάλειας από το Κατάρ έως το 2047, έγινε αποδεκτή στη Μεγάλη Εθνοσυνέλευση της Τουρκίας.
Σύμφωνα με τη δήλωση του Özkoç, η πρόταση του AK Party, η οποία προσέθεσε το στοιχείο "που επιτρέπει στους Κατάρ να λειτουγεί το λιμάνι της Αττάλειας έως το 2047", στην πρόσφατη συμφωνία με το Κατάρ, έγινε δεκτή παρά τις μεγάλες συζητήσεις.
Η εταιρεία Qatari QTerminals ανέλαβε το λιμάνι της Αττάλειας έναντι 140 εκατομμυρίων δολαρίων. Το λιμάνι θα εκμεταλλευόταν η εταιρεία του Κατάρ μέχρι το 2028. Τώρα, με τον νόμο, η περίοδος αυτή θα παραταθεί για άλλα 19 χρόνια. Έτσι, η εταιρεία θα μπορεί να λειτουργεί αυτό το λιμάνι μέχρι το 2047.
H Botas ξεπουλιέται σε Κατάρ ή ΗΑΕ;
Υπενθυμίζουμε ότι πρίν από λίγες ημέρες έγινε αποδεκτή από την Επιτροπή Σχεδίου και Προϋπολογισμού της Βουλήςη πρόταση , που προβλέπει διαγραφή των δημοσίων οφειλών της BOTAŞ, της τουρκικής κρατικής εταιρείας πετρελαίου. Έτσι προβλέπεται να διαγραφούν όλα τα χρέη της BOTAŞ προς το δημόσιο, που φέρεται ότι θα ιδιωτικοποιηθεί για να πουληθεί στη συνέχεια.
Ο αναπληρωτής του CHP Muğla Süleyman Girgin επεσήμανε πρόσφατα ότι η πώληση μετοχών μέσω δημόσιας προσφοράς είναι μια μέθοδος ιδιωτικοποίησης λέγοντας: "Στην τελευταία επίσκεψη του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο Κατάρ, υπήρχαν πληροφορίες ότι το Κατάρ ενδιαφέρεται για ορισμένες εταιρείες του Ταμείου Περιουσίας της Τουρκίας".
Είναι σύμπτωση που έγινε ένα τέτοιο βήμα σχετικά με τη BOTAŞ αμέσως μετά την επίσκεψη στο Κατάρ, μια από τις σημαντικότερες χώρες προμηθευτών φυσικού αερίου στον κόσμο;
Ένας άλλος πιθανός αγοραστής των μετοχών της BOTAŞ φέρεται να είναι τα ΗΑΕ. Σχεδιάζεται να πουληθούν ορισμένες από τις μετοχές της BOTAŞ σε επενδυτές και εταιρείες από το Κατάρ και τα ΗΑΕ;
"Είναι ο κύριος σκοπός για την BOTAŞ, της οποίας τα χρέη θα έχουν διαγραφεί γρήγορα, να πουλήσει τις μετοχές της χωρίς να συσσωρεύσει νέα χρέη;"
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω διαφαίνονται τα εξής βασικά ζητήματα, που προκύπτουν αναφορικά με την επικείμενη ιδιοτικοποίηση της κρατικής τουρκικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου BOTAŞ.
Οι ενέργειες του Ερντογάν και οι πομπώδεις λόγοι του για εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου μέσω της BOTAŞ, κατέληξαν σε αποτυχία, αφού πλέον η εταιρεία ιδιωτικοποιείται.
Ο Τούρκος Πρόεδρος στην προσπάθεια του να σωθεί πολιτικά και να μην ανατραπεί, ξεπουλάει τα πάντα σε Αραβικές χώρες, οι οποίες βλέπουν ως χρυσή ευκαιρία την συγκεκριμένη χρονική περίοδο προκειμένου να επενδύσουν στην Τουρκία, εξαγοράζοντας εταιρείες βασικούς πυλώνες της τουρκικής οικονομίας.
Αυτό θα φέρει ζεστό χρήμα στα τουρκικά ταμεία προκειμένου ο Ερντογάν να σταματήσει έστω και προσωρινά το κοινωνικό τσουνάμι στο εσωτερικό της χώρας του, λόγω της κάκιστης οικονομικής κατάστασης στην οποία έχει οδηγήσει τη χώρα του και τους πολίτες της.
Εδώ όμως μπαίνει και μια άλλη παράμετρος. Οι όποιες κινήσεις της BOTAŞ μελλοντικά θα έχουν να κάνουν με την συναίνεση της ιδιωτικής εταιρείας που θα αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών της.
Η συγκεκριμένη εταιρεία ενδέχεται να είναι είτε συμφερόντων του Κατάρ, είτε των ΗΑΕ.
Το θέμα τυχόν πώλησης της τουρκικής κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας BOTAŞ στο Κατάρ, σε συγκερασμό με την εκχώρηση χρήσης του λιμανιού της Ατάλειας μέχρι το 2047 στο Κατάρ, αλλά και η συμμετοχή πετρελαϊκής εταιρείας του Κατάρ στην εξόρυξη φυσικού αερίου στο θαλάσσιο οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ μαζί με την Αμερικανική Exxon Mobil, αλλάζουν τα δεδομένα στη ΝΑ Μεσόγειο και αναμένεται να επηρεάσουν Ελλάδα και Κύπρο και εξηγώ.
Μαζί με την Exxon Mobil στο οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ μετέχει και η Qatar Petroleum, στην εξόρυξη φυσικού αερίου, ενώ 36 μαχητικά αεροσκάφη του Εμιράτου, 12 εξ αυτών τουλάχιστον είναι Rafale, "φιλοξενούνται" στην Τουρκία στα πλαίσια αμυντικής συμφωνίας των δύο χωρών, η οποία προβλέπει την εμπλοκή τους υπέρ της Τουρκίας σε περίπτωση στρατιωτικών επιχειρήσεων με τρίτη χώρα, φωτογραφίζοντας έτσι Ελλάδα και Κύπρο.
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι τυχόν ιδιωτικοποίηση της BOTAŞ είτε από το Κατάρ, είτε από τα ΗΑΕ, σημαίνει στην πράξη ότι θα μπει μια εκ των δύο χωρών ενεργά στο παιγνίδι εξόρυξης φυσικού αερίου στη ΝΑ Μεσόγειο ,στο Λιβυκό πέλαγος και στο Αιγαίο ακόμη, αλλάζοντας τους όρους του παιγνιδιού , το πιθανότερο σε βάρος της Ελλάδας και της Κύπρου.