Greek-Turkish Relations
Updated at:

Κυριαρχία! Στις 19 Ιανουαρίου προσγειώνονται τα πρώτα έξι Rafale στην Τανάγρα-Ο στόλος των τουρκικών F-16 ξεμένει από ανταλλακτικά και έμπειρους πιλότους

Στις 19 Ιανουαρίου καταφθάνει στην Ελλάδα η πρώτη εξάδα των Rafale της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.), πρώτο βήμα στην ένταξή τους στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα. Τα πρώτα έξι (από τα συνολικά 24 τα οποία θα αποκτήσει η Π.Α.) γαλλικά μαχητικά της 332 Μοίρας θα καλύψουν άμεσα επιχειρησιακές ανάγκες, καθώς ήδη οι χειριστές τους έχουν πρακτικά ολοκληρώσει και τελειοποιούν την εκπαίδευσή τους στη Γαλλία.

Ο σχεδιασμός στο ελληνικό «Πεντάγωνο» προβλέπει την άφιξη των «Δελταπτέρυγων» μαχητικών με το εθνόσημο στα φτερά στις 19 Ιανουαρίου 2022.

Φυσικά, πολιτική και στρατιωτική ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και υψηλόβαθμοι Γάλλοι αξιωματούχοι αναμένεται να βρεθούν στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα Βοιωτίας, προκειμένου να υποδεχτούν τα δύο διθέσια και τα 4 μονοθέσια αεροσκάφη.

Το Πενταπόσταγμα σας έχει ήδη ενημερώσει,  ότι στο cockpit των Rafale θα βρίσκονται Έλληνες πιλότοι, οι οποίοι εδώ και 9 μήνες έχουν εκπαιδευτεί πάνω στο πανίσχυρο γαλλικό μαχητικό. Συγκεκριμένα, τα χειριστήρια των αεροσκαφών θα κρατούν 8 Έλληνες πιλότοι, τέσσερις στα μονοθέσια και 4 στα δύο διθέσια.

Διαδικασία παραλαβής ενός νέου μαχητικού

Το Πενταπόσταγμα είχε γράψει, ως γνωστόν από προχθές βράδυ, ανήμερα της  εθνικής μας επετείου της 28ης Οκτωβρίου, πραγματοποιήθηκε στην Γαλλία η τελετή παραδόσεως του τετάρτου κατά σειρά μαχητικού Rafale στην Πολεμική Αεροπορία.

Πρόκειται για το νούμερο “411”, το οποίο μεταστάθμευσε από την αεροπορική βάση Istres  στο αεροδρόμιο Mérignac, για να ενταχθεί στο πρόγραμμα εκπαιδεύσεως ιπταμένων και τεχνικών της Πολεμικής Αεροπορίας.

Πρέπει να επισημανθεί, ότι κατά την αγορά ενός νέου μαχητικού η κατασκευάστρια εταιρεία της χώρας παραγωγής ( στην περίπτωσή μας τα Rafale),  είναι υποχρεωμένη βάσει της σύμβασης αγοράς να παραδώσει τα πρώτα μαχητικά με δική της ευθύνη ετοιμοπόλεμα και επιχειρησιακά προς εκπαίδευση των Ελλήνων ιπταμένων και τεχνικών μέσα στην χώρα παραγωγής.

Εξ΄ αυτού γίνεται αντιληπτό, ότι στα πρώτα παραδοτέα αεροσκάφη υπάρχει ένα διθέσιο μαχητικό για την εκπαίδευση των ιπταμένων ενώ ένα τουλάχιστον μονοθέσιο, παραδίδεται στους Έλληνες τεχνικούς για την άρτια εκπαίδευσή τους.

 Κατόπιν, τα υπόλοιπα νέα μαχητικά που βγαίνουν από την γραμμή παραγωγής συγκεντρώνονται σε Μονάδα της κατασκευάστριας χώρας, έως ότου τεχνικό και ιπτάμενο προσωπικό ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του και αφού επιστρέψουν ( πρωτίστως οι τεχνικοί για να τα παραλάβουν )  στην χώρα αγοράς ( Ελλάδα ), στέλνονται και τα αεροσκάφη με το εκπαιδευμένο ιπτάμενο προσωπικό.

 Είναι μια δικλείδα ασφαλείας, για την περίπτωση που ένα μαχητικό πέσει κατά τις εκπαιδευτικές διαδικασίες ώστε το κόστος απώλειας τμήματος ή ολόκληρου του αεροσκάφους, θα βαραίνει αποκλειστικά την χώρα που το αγόρασε και όχι την κατασκευάστρια εταιρεία.

 

Πρόκειται για τις δύο πρώτες ομάδες Ελλήνων πιλότων που βρέθηκαν στη Γαλλία για εκπαίδευση. Η αρχική εκπαίδευση έγινε στη βάση του Mont de Marsan, ενώ στη συνέχεια οι πιλότοι μας εκπαιδεύτηκαν στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας Dassault, στο Mérignac, αλλά και στο Bordeaux.

Επισημαίνουμε πως οι Έλληνες πιλότοι που έλαβαν τώρα την απαραίτητη εκπαίδευση στη Γαλλία και θα φέρουν τα Rafale στην Ελλάδα, θα εξελιχθούν σε εκπαιδευτές για τους συναδέλφους τους στην Ελλάδα. Μάλιστα, είναι πολύ πιθανό οι συγκεκριμένοι αξιωματικοί να είναι αυτοί που θα διοικήσουν κιόλας την πρώτη Μοίρα των Rafale στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας.

Οι προετοιμασίες στην 114 Πτέρυγα Μάχης είναι πυρετώδεις, με τα στελέχη να διαμορφώνουν τους χώρους που θα γίνουν η «φωλιά» των νέων ελληνικών μαχητικών. Υπενθυμίζουμε πως αυτή τη στιγμή έχουν βάλει το εθνόσημο στα φτερά πέντε μαχητικά Rafale, με το έκτο να φορά τη γαλανόλευκη πιθανότατα την παραμονή των Χριστουγέννων. Από τη στιγμή που και το έκτο μαχητικό ντυθεί στα γαλανόλευκα, τότε θα ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για την έλευσή τους στην Ελλάδα, με το παράλληλο «πακετάρισμα» οπλικών συστημάτων, διαφόρων αναλώσιμων υλικών και ορισμένων ανταλλακτικών.

Αναμφισβήτητα, η 19η Ιανουαρίου θα αποτελέσει μια σπουδαία, μια ιστορική μέρα για την Πολεμική μας Αεροπορία, μία ημέρα που θα σηματοδοτήσει την αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά φτερά και τους καλύτερους πιλότους του ΝΑΤΟ. 

Σε περιδίνηση η τουρκική αεροπορία: Ο στόλος των F-16 ξεμένει από ανταλλακτικά και έμπειρους πιλότους


Ποτέ μέχρι σήμερα ο κίνδυνος «καθήλωσης» της τουρκικής αεροπορίας δεν ήταν τόσο ορατός. Το μπλόκο στην προμήθεια ανταλλακτικών για τον στόλο των F-16 από τη μία και η διαδικασία «εκκαθάρισης» των έμπειρων πιλότων που ξεκίνησε μετά την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016, προκαλούν έντονες αρρυθμίες στην Πολεμική Αεροπορία των γειτόνων, με τους Τούρκους επιτελείς να πασχίζουν ακόμη και για να διατηρήσουν το «στάτους» του παραβάτη στο Αιγαίο.

Η παραδοχή του Τούρκου υπουργού Άμυνας, Χουλουσί Ακάρ, ότι τα τουρκικά F-16, τα αεροσκάφη που αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» του στόλου μαχητικών των γειτόνων, θα αρχίσουν να καθηλώνονται μετά το 2030, φανερώνει τα ανυπέρβλητα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η τουρκική αεροπορία. Προβλήματα τα οποία δεν κρύβονται, αφού η αποτελεσματικότητα των Τούρκων στον αέρα έφτασε στο σημείο να αποτελεί και θέμα συζήτησης στους κόλπους του ΝΑΤΟ.

Ανώτατη στρατιωτική πηγή μετέφερε τον προβληματισμό που επικρατεί στη Συμμαχία για την απουσία της Άγκυρας από μεγάλες ασκήσεις όπως η συνάντηση των «Τίγρεων», το περίφημο «Tiger Meet», στο οποίο η τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει χρόνια να εμφανιστεί. Ακόμη και οι δραστηριότητες που διοργανώνει το Επιτελείο των γειτόνων περιλαμβάνουν μόνο φίλιες προς την Τουρκία δυνάμεις, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα την άσκηση «Anatolian Eagle», αντίστοιχη του ελληνικού «ΗΝΙΟΧΟΥ», στην οποία έλαβαν μέρος αεροσκάφη από το Πακιστάν και το Κατάρ.

Άπειροι χειριστές

Την ίδια ώρα, οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Λίγο περισσότεροι από 100 σχηματισμοί τουρκικών αεροσκαφών παραβίασαν φέτος τον Εθνικό Εναέριο Χώρο, όταν το 2020 ο αριθμός αυτός ήταν υπερτριπλάσιος. Το ίδιο συμβαίνει και με τις αερομαχίες, οι οποίες περιορίστηκαν στο ένα τέταρτο σε σχέση με την περσινή χρονιά. Την ώρα όμως που τα νούμερα πέφτουν, η επικινδυνότητα ανεβαίνει εξαιτίας της απειρίας των Τούρκων χειριστών. Οι περισσότεροι πιλότοι έχουν ελάχιστες ώρες πτήσης στα αεροσκάφη που υπηρετούν, με αποτέλεσμα συχνά να δοκιμάζουν παράτολμους ελιγμούς που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ατύχημα, ή άλλες φορές να χάνουν τον προσανατολισμό τους κατά τη διάρκεια των εμπλοκών, όπως στην περίπτωση του Τούρκου χειριστή ο οποίος, ζαλισμένος από την αερομαχία με τα ελληνικά μαχητικά, έφτασε να κάνει υπερπτήση πάνω από τη Χίο. Προκειμένου μάλιστα να διατηρήσει τα νούμερα των παραβιάσεων, η Τουρκία έχει επιστρατεύσει αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας και drones, καθώς τα F-16 της «στερεύουν» από ώρες πτήσης.

Η κυριαρχία της Ελλάδας

Στον αντίποδα, η Πολεμική μας Αεροπορία έχει μπροστά της μια μοναδική ευκαιρία για να εξασφαλίσει και να διατηρήσει την αεροπορική κυριαρχία τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Η προσθήκη των 24 Rafale στο ελληνικό οπλοστάσιο και η αναβάθμιση των 83 F-16 προσφέρουν τρομακτικές δυνατότητες στον αεροπορικό στόλο, ενώ η μελλοντική προσθήκη του F-35 θα «απογειώσει» την ισχύ της Πολεμικής Αεροπορίας.

Εντός του 2022 θα ξεκινήσει η παραλαβή των ολοκαίνουργιων F3R, ακόμη έξι μεταχειρισμένα θα έρθουν στην Ελλάδα το 2023 και θα ακολουθήσει η τελευταία εξάδα ώστε να συμπληρωθεί η Μοίρα.

Δύο χρόνια μετά αναμένεται να ολοκληρωθεί η μετατροπή των F-16 σε φονικές «οχιές», ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, παράλληλα θα αναβαθμίζονται και τα Block 50, ώστε το οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας να διαθέτει 145 πανίσχυρα μαχητικά, τα οποία θα αποτελούν την αιχμή του δόρατος των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

 

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR