National affairs
Updated at:

Αετός εναντίον Δράκου σε ελληνικό έδαφος! Τα δίνουν όλα οι Αμερικανοί για να πετάξουν την Κίνα από τον Πειραιά

Πριν από μια εβδομάδα με αφορμή την συμφωνία Αθήνας-Ουάσινγκτον το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ είχε εστιάσει στα...υστερόγραφα αυτής σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως αυτά αφορούν πέραν από την Τουρκία και την εκδίωξη της Κίνας από τον Πειραιά!!

Εσχάτως, ήρθαν οι Financial Times με εκτενές άρθρο τους να “καταγράψουν” πως οι Κινέζοι δεν τηρούν την συμφωνία για τον Πειραιά και πως οι φορείς της πόλης διαμαρτύρονται.

Δεν είναι τυχαίο βέβαια πως το επιθετικό για τους Κινέζους άρθρο προέρχεται από τους Financial Times, οι οποίοι εδώ και αρκετό διάστημα έχουν εξαπολύσει ένα...κυνηγητό κατά των Κινέζων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το βίντεο που ακολουθεί.

Οι αναφορές στον Πειραιά

Στο άρθρο τους οι FT αναφέρουν πως αυτόν τον μήνα η Λιμενική Αρχή Πειραιά παρέδωσε το 16 % των μετοχών της στην Cosco, ενισχύοντας τον έλεγχο της κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία αγόρασε το 51 % του ελληνικού λιμένα τον Αύγουστο του 2016.

Η συμφωνία έχει εντείνει την ανησυχία η ΕΕ για την αυξανόμενη συμμετοχή της Κίνας στην ευρωπαϊκή υποδομή και έρχεται αντιμέτωπη με ένα τείχος αντιπαράθεσης για περιβαλλοντικές και κοινωνικές ανησυχίες, και τις ανεκπλήρωτες δεσμεύσεις της Κίνας.

«Θέλω τους Κινέζους, αλλά θέλω να επενδύσουν με τον σωστό τρόπο», φιλοξενούνται δηλώσεις από τον Βασίλη Κανακάκη, που είναι ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ναυπηγοεπισκευαστών. «Μείνετε στην Ελλάδα αλλά συνεργαστείτε μαζί μας» συμπληρώνει...

CONTINUE READING

Σύμφωνα με τους FT η μεταφορά των επιπρόσθετων μετοχών περιορίζει τις πενταετείς διαπραγματεύσεις που συχνά παραμένουν εν ισορροπία εν μέσω της αντίδρασης των τοπικών ομάδων συμφερόντων, της ελληνικής γραφειοκρατίας και των διπλωματικών εντάσεων. Σύμφωνα με μια προκαταρκτική συμφωνία του 2016, η Cosco επρόκειτο να λάβει τα επιπλέον μερίδια αν ολοκλήρωνε 11 επενδυτικά έργα αξίας περίπου 300 εκατ. € έως το 2021. Η λίστα περιελάμβανε επέκταση της ικανότητας του λιμανιού να δέχεται περισσότερα κρουαζιερόπλοια και βελτίωση της ναυπηγικής του υποδομής. Αλλά τα περισσότερα παραμένουν ημιτελή. Η Κίνα έχει κατηγορήσει για τις καθυστερήσεις την ελληνική γραφειοκρατία και την τοπική αντιπολίτευση.

Οι κάτοικοι του Πειραιά έχουν ξεκινήσει μια σειρά μηνύσεων, υποστηρίζοντας ότι η Cosco δεν τήρησε τα περιβαλλοντικά πρωτόκολλα και προκάλεσε ζημιά στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Οι τοπικές ομάδες συμφερόντων λένε ότι οι επενδύσεις που δεν αντιμετώπισαν νομικές προκλήσεις παρέμειναν επίσης ελλιπείς. «Δεν έχουν περάσει ούτε δεκάρα εδώ. Ακόμη και όταν πρέπει να αλλάξουν μια λάμπα, τη φέρνουν από την Κίνα », είπε ο Κανακάκης.

Η συμφωνία για το λιμάνι έχει τεθεί υπό ευρύτερο έλεγχο της ΕΕ σε μια δύσκολη στιγμή στις σχέσεις της με την Κίνα. Αντιμέτωπη με ένα όλο και πιο διεκδικητικό Πεκίνο, η ΕΕ επιδίωξε να προστατεύσει καλύτερα τους στρατηγικούς τομείς από την κινεζική επιρροή, λέει το άρθρο των FT και συνεχίζει: Οι αναλυτές λένε ότι η συμφωνία του Πειραιά αναφέρεται συχνά από αξιωματούχους ως προειδοποιητική ιστορία όταν πιέζουν τα κράτη να ιδιωτικοποιήσουν περιουσιακά στοιχεία.

«Αυτή η συμφωνία με την Cosco είναι ανησυχητική. Όχι μόνο έχουμε τώρα μια πολύ πιο σαφή εικόνα των κινδύνων που ενέχουν οι κινεζικές επενδύσεις σε στρατηγικές υποδομές για την ΕΕ, αλλά γνωρίζουμε επίσης ότι η Cosco δεν εκπληρώνει τις συμβατικές της υποχρεώσεις », δήλωσε ο Raphaël Glucksmann, που προεδρεύει μιας επιτροπής για την αξιολόγηση ξένων παρεμβάσεων στις δημοκρατικές διαδικασίες της ΕΕ.

Πέρυσι οι Βρυξέλλες ενίσχυσαν τις διαδικασίες για τον έλεγχο των ξένων άμεσων επενδύσεων από ξένες επιδοτούμενες εταιρείες που πραγματοποιούν εξαγορές ή υποβάλλουν προσφορές για δημόσιους διαγωνισμούς στην ΕΕ.

«Κοιτάζοντας πίσω, θα ήταν καλύτερα να μην πωλούνταν το λιμάνι του Πειραιά», δήλωσε ο Werner Hoyer, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα τον Ιούνιο.

Για την Κίνα, το λιμάνι είναι σημαντικό για την πρωτοβουλία Belt and Road, η οποία επιδιώκει να δημιουργήσει υποδομές που θα συνδέουν την Ασία, την Αφρική και την Ευρώπη. Την πρωτοβουλία “Belt and Road” ( BRI) το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ την έχει αναλύσει σε προηγούμενο άρθρο.

CONTINUE READING

Περισσότερα από δώδεκα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν εγγραφεί στο BRI, τον νέο “δρόμο του μεταξιού” όπως χαρακτηρίζεται, με την Κίνα να ποντάρει να γίνει ο Πειραιάς περιφερειακό κέντρο διανομής. Κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψής του τον Νοέμβριο του 2019, ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ είπε: «Είδα σήμερα στο λιμάνι ότι το [BRI] δεν είναι σύνθημα ή παραμύθι, αλλά μια επιτυχημένη πρακτική και λαμπρή πραγματικότητα».

Ωστόσο, οι σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Κίνας έχουν παγώσει, ισχυρίζονται οι FT, με τη συντηρητική ελληνική κυβέρνηση που ήρθε στην εξουσία πριν από δύο χρόνια να καθοδηγεί μια στενή πορεία μεταξύ δυτικών συμμάχων και Κινέζων επενδυτών.

Και κάπου εδώ φτάνουμε στο ζουμί του άρθρου, που παραπέμπει στην ελληνοαμερικανική συμφωνία και τα...υστερόγραφα που λέγαμε παραπάνω.

Γράφουν λοιπόν οι FT:

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ παρακολουθεί τις εξελίξεις. Δεν έχει καμία επιρροή στη συμφωνία του Πειραιά, αλλά έχει εργαστεί για να εξασφαλίσει ότι σημαντικές επενδύσεις, όπως λιμάνια στη βόρεια Ελλάδα και έργα 5G, παραμένουν στα χέρια των δυτικών συμμάχων. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η Ελλάδα απέσυρε τις κινεζικές κρατικές επιχειρήσεις από δημόσιους διαγωνισμούς και αρνήθηκε να φιλοξενήσει μια σύνοδο κορυφής το 2022 για τον όμιλο «17+1» της Κίνας και των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Η Ελλάδα προσχώρησε στους εταίρους της ΕΕ τον Μάρτιο καταδικάζοντας τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Κίνας κατά της μειονότητας των Ουιγούρων και υποστήριξε τις κυρώσεις κατά του Πεκίνου. Ο Κινέζος πρέσβης έφυγε ξαφνικά από την Αθήνα λίγο αργότερα, με έναν αντικαταστάτη να μην φτάνει μέχρι τον Σεπτέμβριο.

«Αυτή η επιδείνωση των σχέσεων μπορεί να εξηγήσει την ξαφνική αποχώρηση του κινέζου πρέσβη που πολλοί θεωρούν ως ένα σαφές σημάδι της δυσαρέσκειας του Πεκίνου », δήλωσε ο Πλάμεν Τόντσεφ, από το Ινστιτούτο Διεθνών με έδρα την Αθήνα.

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR