Middle East

“Μπουρλότο” στην Μέση Ανατολή: Ο “κίτρινος δράκος” κατακαίει τα αμερικανικά συμφέροντα στο Ισραήλ

Ήδη από τον Ιούνιο έχουμε αναλύσει πως προελαύνει η Κίνα στα...χωράφια των ΗΠΑ σε Μεσόγειο και Μέση Ανατολή

Τώρα πάει για το “κόλπο γκρόσο” απομονώντας την αμερικανική υπερδύναμη και κλονίζοντας την σχέση της με το Ισραήλ!

Το Πεκίνο χτίζει ένα νέο λιμάνι στη Χάιφα και αυτό είναι πιθανό να εμποδίσει τις δραστηριότητες του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

Άλλωστε στο προηγούμενο άρθρο μας εξηγήσαμε την φιλοσοφία της Κίνας και τη σημασία του νομισματικού άξονα της «Πρωτοβουλίας Belt and Road» που επιδιώκει να κάνει το κινεζικό «Γιουάν» παγκόσμιο νόμισμα, με τρόπο που θα ελευθερώνει την παγκόσμια οικονομία – με την Μέση Ανατολή ως σημαντικό μέρος αυτού - από το να στηρίζεται στο αμερικανικό δολάριο ως παγκόσμιο νόμισμα πληρωμών.

Όπως αναφέρει ο Lucas Leiroz, ερευνητής με αντικείμενο το διεθνές δίκαιο στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Ρίο ντε Τζανέιρο, όταν οι επενδύσεις μετατοπίζονται από μια αυστηρά εμπορική πλευρά σε σύνθετα έργα υποδομής, τα αμερικανικά συμφέροντα απειλούνται άμεσα. Αυτό ακριβώς συμβαίνει τώρα στο Ισραήλ, το μεγαλύτερο σύμμαχο των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή, που δίνει χώρο στο κινεζικό κράτος για μια μεγάλη επένδυση σε λιμενικές υποδομές, δημιουργώντας ένα τέτοιο σενάριο που θα μπορούσε να βλάψει έντονα τις ενέργειες του αμερικανικού ναυτικού στην περιοχή.

Πριν από μερικά χρόνια, η Shanghai International Port Group (SIPG)-μια κινεζική κρατική εταιρεία-κέρδισε το δικαίωμα να εκτελεί λιμενικές δραστηριότητες στον κόλπο της Χάιφα. Η σύμβαση, που υπογράφηκε μεταξύ Πεκίνου και Τελ Αβίβ το 2015, επιτρέπει στην Κίνα να δημιουργήσει τη δική της εμπορική πλατφόρμα στη Χάιφα εντός 25 ετών. Ωστόσο, παρά την έγκριση των επιχειρήσεων, η έναρξή τους αναβλήθηκε και «ξεχάστηκε» και από τις δύο πλευρές, μετά από μια σειρά αντιρρήσεων που προέβαλε το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ εκείνη την εποχή. Ωστόσο, αυτό που δεν περίμενε η Ουάσινγκτον είναι ότι το Ισραήλ θα επιδιώξει την ιδέα της κατασκευής ενός άλλου λιμένα στην ίδια περιοχή, ανεξάρτητα από τις επικρίσεις που ασκεί ο αμερικανικός στρατός. Πρόσφατα, η ισραηλινή κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσημα έναν νέο λιμενικό τερματικό σταθμό στη Χάιφα, ο οποίος θα επιτρέψει σε μεγάλα μεταφορικά πλοία μήκους περίπου 400 μέτρων και μεταφοράς περίπου 18.000 εμπορευματοκιβωτίων το καθένα να ελλιμενίζονται στον πιο πολυσύχναστο θαλάσσιο κόμβο του Ισραήλ.

Σε δήλωσή του, ο υπουργός Μεταφορών, Merav Michaeli, τόνισε επίσης τη σημασία του έργου για τη βελτίωση των εμπορικών σχέσεων με αραβικές χώρες όπως το Μπαχρέιν και τα ΗΑΕ, επιτρέποντας την «ενίσχυση των περιφερειακών μας δυνατοτήτων στο θαλάσσιο εμπόριο (…), όχι μόνο για τοπική ευημερία, αλλά για την πραγματοποίηση ευκαιριών και μια πραγματική συμβολή στους γείτονές μας στη Μέση Ανατολή ».

Για την Κίνα, πρόκειται για μια πολύ κερδοφόρα επένδυση, η οποία επεκτείνει περαιτέρω την επιρροή της στο εξωτερικό. Το έργο εντάσσεται σε ένα ευρύ φάσμα κινεζικών επενδύσεων στη Μέση Ανατολή και τη Μεσόγειο, στο πλαίσιο της επέκτασης της «Πρωτοβουλίας Belt and Road» που προαναφέραμε. Για το Ισραήλ, είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά στις υποδομές και θα μπορούσε να παράγει καλά αποτελέσματα για την εθνική οικονομία τους επόμενους μήνες. Το Υπουργείο Μεταφορών του Τελ Αβίβ ανέφερε στη δήλωσή του ότι οι δραστηριότητες φόρτωσης και εκφόρτωσης θα ξεκινήσουν σύντομα, γεγονός που θα βελτιώσει σημαντικά τη δυναμική του διεθνούς εμπορίου του Ισραήλ.

Μέχρι τώρα, η δομή των ναυτικών μεταφορών του Ισραήλ ήταν πολύ επισφαλής, με μόνο μικρά σκάφη να λειτουργούν, και επίσης παρεμποδίστηκε από μια τεράστια ναυτική συμφόρηση στα λιμάνια της Χάιφα. Το πρακτικό αποτέλεσμα είναι η πτώση της ποιότητας και η εκθετική αύξηση των τιμών για όλα τα προϊόντα που φτάνουν στη χώρα με πλοία, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων υλών, των οικιακών συσκευών, των ανταλλακτικών αυτοκινήτων και των γεωργικών προϊόντων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρακτορείου μέσων ενημέρωσης "Channel 13", εκτιμάται ότι η ισραηλινή οικονομία έχει μηνιαία ζημία 218 εκατομμυρίων δολαρίων με καθυστερήσεις στα πλοία. Υπό αυτή την έννοια, το σινο-ισραηλινό έργο είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.

Ωστόσο, οι ΗΠΑ είναι η πιο... ριγμένη πλευρά σε αυτές τις συναλλαγές. Η Ουάσινγκτον φοβάται ότι ένα λιμάνι που ελέγχεται από μια κινεζική κρατική εταιρεία θα μπορούσε να διαταράξει τις δραστηριότητες του ναυτικού της στις ακτές του Ισραήλ. Η Χάιφα είναι μια στρατηγική περιοχή για τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, οι οποίες χρησιμοποιούν την περιοχή του λιμανιού για να διαχειριστούν τη ροή της μεταφοράς προσωπικού και στρατιωτικού εξοπλισμού. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο τα αμερικανικά σκάφη να αγκυροβολούν στη Χάιφα κατά τη διάρκεια των ναυτικών περιπολικών δραστηριοτήτων τους και των κοινών στρατιωτικών ασκήσεων με το Ισραήλ. Ο χώρος είναι γνωστός για τη φιλοξενία αμφίβιων επιθετικών πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, τα οποία, ταυτόχρονα, διευκολύνουν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις, αλλά εμποδίζουν τη ροή του εμπορίου επιδεινώνοντας τη ναυτική συμφόρηση. Υπό τη νέα διοίκηση, σίγουρα θα δοθεί προτεραιότητα στις εμπορικές επιχειρήσεις, κάτι που ανησυχεί το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Seshadri Vasan, πρώην αξιωματικός του ινδικού ναυτικού και διευθυντής του Chennai Center for China Studies, σχολίασε κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξής του: «Για το Ισραήλ, αυτό το έργο όχι μόνο θα προκαλέσει δυσαρέσκεια στις ΗΠΑ, αλλά θα εγείρει και ερωτήματα ευρύτερης μορφής για την εξωτερική πολιτική του Ισραήλ. Ήδη, ορισμένες αναφορές σε ισραηλινά μέσα ενημέρωσης υποδεικνύουν ότι οι ακριβείς όροι της συμφωνίας δεν ήταν σαφείς μέχρι τώρα. Αν και το Ισραήλ θέλει οι ΗΠΑ να πιστεύουν ότι πρόκειται για εμπορικό συμβόλαιο, η πραγματικότητα είναι ότι οι διαστάσεις του είναι στρατηγικές και στρατιωτικές”

Follow Pentapostagma on Google news Google News

POPULAR