Όλοι οι μαθητές -παιδιά και έφηβοι- συγκεντρώνουν στη φάση αυτή της επιδημίας τη μεγαλύτερη δυνατή προσοχή των ειδικών, καθώς αποτελούν μεγάλη δεξαμενή ανεμβολίαστων και ως εκ τούτου "εύκολο στόχο" για τη μετάλλαξη Δέλτα.
Με στόχο να μην ξανακλείσουν τα σχολεία για τρίτη φορά εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, κυβέρνηση και επιστήμονες προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα “δίχτυ” ασφαλείας για να μπορέσουν αυτά να λειτουργήσουν δια ζώσης τη νέα σχολική χρονιά, με την παραλλαγή Δέλτα να βάζει, όμως, συνεχώς εμπόδια.
Ο νέος ιός προσβάλλει πλέον σε μεγαλύτερο βαθμό κυρίως τους νέους και τους ανεμβολίαστους, αλλά ακόμη και τους εμβολιασμένους.
“Η πρόθεση και της Επιτροπής, αλλά και του Υπουργείου Υγείας είναι να αποφύγουμε όσο το δυνατόν την περίπτωση να κλείσουν στα σχολεία”, σχολιάζει μιλώντας στο iatropedia.gr ο Καθηγητής Μικροβιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής, Αλκιβιάδης Βατόπουλος, ο οποίος συμμετείχε με άλλους συναδέλφους του από την Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων, στη συνεδρίαση της Τετάρτης (1/9).
“Θα το δούμε πως θα πάει”, λέει ο ίδιος και συμπληρώνει: “Από ένα σημείο και πέρα υπάρχει και ένας συμβιβασμός ανάμεσα στην πραγματικότητα και στις ανάγκες. Αν τα πράγματα δεν πάνε καλά, θα είναι η τρίτη χρονιά που δεν θα λειτουργήσουμε τα σχολεία. Αν δεν τα καταφέρουμε θα τα ξανακλείσουμε, τι να πω;”, λέει με σκεπτικισμό ο επιστήμονας.
Αξίζει να σημειωθεί, πως η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας εξετάζουν την πιθανότητα οι εμβολιασμοί των παιδιών κατά της Covid-19 να γίνονται από τους ίδιους τους παιδιάτρους στα ιδιωτικά ιατρεία, με στόχο την αύξηση των εμβολιαστικών ποσοστών πριν από την έναρξη των σχολείων και την αναχαίτιση της μετάλλαξης Δέλτα.
Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία από τον Σεπτέμβριο
Οι νέοι κανόνες λειτουργίας των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που εισηγούνται οι επιστήμονες προς την κυβέρνηση, είναι οι εξής:
- οι εμβολιασμένοι μαθητές από 12 έως 17 ετών να μην υποβάλλονται σε τεστ για την είσοδό τους στο σχολείο. Θα πρέπει στην περίπτωση αυτή να προσκομίσουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση παρελθούσας νόσησης από κορωνοϊό (τελευταίου εξαμήνου)
- οι ανεμβολίαστοι μαθητές όλων των βαθμίδων, να υποβάλλονται σε δύο self test την εβδομάδα, τα οποία θα διατίθενται δωρεάν από το κράτος
Το ίδιο αναμένεται να ισχύσει και για τους δασκάλους και καθηγητές, με τη μόνη διαφορά ότι στην περίπτωση των ανεμβολίαστων υγειονομικών, τα τεστ θα είναι rapid και η δαπάνη για τη διενέργειά τους θα επιβαρύνει τους ίδιους.
Όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα φορούν υποχρεωτικά μάσκα.
Εκτός από την περίπτωση, οι άνω των μισών μαθητών ενός τμήματος να έχουν κολλήσει κορονοϊό, το τμήμα δεν θα κλείνει. Λουκέτο θα μπαίνει όταν σημειώνονται κρούσματα στο 50% + 1 κρούσμα, στους μαθητές όλης της τάξης.
Τα κρούσματα θα τίθενται σε υποχρεωτική καραντίνα για 7 ημέρες. Συγκεκριμένοι κανόνες θεσπίστηκαν και για τις επαφές κρουσμάτων.
“Υπάρχει αβεβαιότητα γενικά για την πανδημία. Το καλό είναι ότι ο μισός πληθυσμός έχει αντισώματα αν βάλεις και όσους έχουν αρρωστήσει. Έχουμε συνηθίσει πλέον να κινούμαστε μέσα στην πανδημία, αυτό είναι το καλό. Το κακό είναι, οι μεταλλάξεις. Και υπάρχει ένας αγώνας δρόμου, ανάμεσα στην προσπάθεια που γίνεται και στις μεταλλάξεις”, σημειώνει χαρακτηριστικά ο Καθηγητής κ. Βατόπουλος.
Καραντίνα στενών επαφών κρούσματος στα σχολεία
Στενές επαφές κρούσματος του κορονοϊού είναι:
- όσοι μαθητές μοιράζονται το ίδιο θρανίο,
- όσοι βρίσκονται στις θέσεις πίσω, μπρος και πλάγια του κρούσματος
Για τις στενές επαφές θα ισχύσουν τα εξής:
Οι εμβολιασμένοι μαθητές, εφ’ όσον δεν παρουσιάζουν συμπτώματα, δεν θα μπαίνουν σε καραντίνα, αλλά θα υποβάλλονται σε δύο self test: ένα την 1η και ένα την 7η ημέρα μετά τη διάγνωση του κρούσματος.
Οι ανεμβολίαστοι μαθητές που μοιράζονται το ίδιο θρανίο θα μπαίνουν σε καραντίνα 7 ημερών. Το ίδιο θα ισχύσει και για τους μαθητές που βρίσκονται στις θέσεις πίσω μπρος και πλάγια στο απέναντι θρανίο από τον «μαθητή – κρούσμα», εάν δεν κάνουν σωστή χρήση της μάσκας.
Οι υπόλοιποι ανεμβολίαστοι μαθητές του τμήματος, θα κάνουν:
- ένα rapid test την πρώτη ημέρα της διάγνωσης του κρούσματος,
- δύο self test ανά δύο ημέρες ενδιάμεσα στην εβδομάδα
- ένα rapid test κατά την 7η και τελευταία ημέρα κατά την οποία λήγει η καραντίνα και πριν επιστρέψουν στο σχολείο.
“Θα γίνονται πολλά τεστ”, σχολιάζει ο Αλκιβιάδης Βατόπουλος και εξηγεί: “Δηλαδή κάθε δεύτερη μέρα θα κάνει τεστ όλη η τάξη. Δύο rapid test και τα άλλα δύο θα είναι self test. Τη δαπάνη για τα rapid δεν ξέρω ποιος θα την καταβάλλει. Αυτό θα το αποφασίσει η πολιτεία. Η διαγνωστική διαδικασία είναι ασφαλής, αλλά υπάρχει πάντα και το “παράθυρο” (σ.σ. όταν στον χρόνο επώασης, το διαγνωστικό τεστ μπορεί να δείξει “αρνητικό”) και μπορεί να μας ξεφύγουν κρούσματα. Αλλά τι να κάνουμε;”, τονίζει ο ίδιος.
Τα εμβόλια είναι “όπλο” για τους μαθητές άνω των 12 ετών
Το αξιοσημείωτο είναι ότι πλέον διαθέτουμε εμβόλια για τους μαθητές άνω των 12 ετών, τα οποία μειώνουν δραματικά τον κίνδυνο θανάτου και σοβαρών ασθενειών από κορονοϊό.
Ο ιός, ωστόσο, δεν έχει εξαφανιστεί, με την παραλλαγή Δέλτα να επεκτείνεται σε πολλά μέρη της χώρας. Η έλλειψη εμβολίων για παιδιά κάτω των 12 ετών προκαλεί ανασφάλεια στους επιστήμονες αλλά και τις οικογένειες καθώς πλησιάζει η έναρξη του σχολικού έτους.
Πολύ σύντομα θα υπάρξει μάλιστα νέα σύσταση για την τήρηση μέτρων αποστασιοποίησης μεταξύ των μικρών μαθητών και των ηλικιωμένων ή ευπαθών ατόμων -ακόμη και εμβολιασμένων- καθώς είναι αποτελούν τις ομάδες του πληθυσμού που θα κληθούν να λάβουν σύντομα την 3η ενισχυτική δόση του εμβολίου, λόγω απώλειας αντισωμάτων.
“Οι ηλικιωμένοι έχουν κάνει εμβόλιο, αλλά έτσι κι αλλιώς πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να τηρούνται και οι μάσκες και όλα αυτά. Δηλαδή το εμβόλιο δεν μας εξασφαλίζει απόλυτα, έχει φανεί αυτό”, καταλήγει ο Καθηγητής κ. Βατόπουλος.