Μετά από αρκετές καθυστερήσεις και διαμάχες, το έργο της Κίνας και του Πακιστάν (CPEC) (Οικονομικός Διάδρομος) βρίσκεται στο κενό, καθώς ούτε καν το 50% των έργων στο πλαίσιο του CPEC δεν είναι έτοιμο ακόμη, καθώς το κόστος κεφαλαίου έχει αυξηθεί σημαντικά. Το Πακιστάν υποτίθεται ότι θα αποπληρώσει το δάνειο που έλαβε από την Κίνα για το έργο CPEC των 62 δισεκατομμυρίων δολαρίων - δηλαδή το ένα πέμπτο του ΑΕΠ της χώρας.
Συνολικά, το CPEC φαίνεται ότι απέτυχε να δημιουργήσει μία υποσχόμενη απασχόληση και να αυξήσει τον πλούτο για τον λαό του Πακιστάν. Και τώρα η κυβέρνηση του Ισλαμαμπάντ αγωνίζεται να επιστρέψει το δάνειο στην Κίνα. Ολα αυτά έβαλαν το Πακιστάν σε επισφαλή κατάσταση.
Υπάρχουν περίπου 90 έργα στο πλαίσιο του σχεδίου CPEC και τα περισσότερα από αυτά έπρεπε να είναι έτοιμα έως το 2020. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, μόλις 19 θα μπορούσαν να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής, ενώ 41 είναι ακόμη σε χαρτί. Ακόμη και ο τομέας της ενέργειας, στον οποίο δόθηκε προτεραιότητα για την αντιμετώπιση της κρίσης ηλεκτρικής ενέργειας του Πακιστάν, καθυστερεί καθώς μόλις 9 από τα 22 συνολικά έργα ενέργειας θα μπορούσαν να είχαν κατασκευαστεί μέχρι στιγμής.
Τώρα, η κυβέρνηση του Ισλαμαμπάντ έχει συστήσει την «Διευθύνουσα Επιτροπή Σχέσεων Πακιστάν-Κίνας» για να επισπεύσει τα έργα του CPEC για την αποφυγή περαιτέρω υπέρβασης του κόστους.
Το 2015, το έργο CPEC 46 δισεκατομμυρίων δολαρίων αποκαλύφθηκε κατά την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Xi Jinping στο Πακιστάν, με στόχο την κατασκευή νέων υποδομών μεταφοράς και ηλεκτρικής ενέργειας σε ολόκληρη τη χώρα.
Το συνολικό δημόσιο χρέος τον Μάρτιο του 2021 αυξήθηκε σε 38 τρισ. PKR, εκ των οποίων το εγχώριο και εξωτερικό χρέος ανήλθε στο 53,6% και στο 26,1% του ΑΕΠ. Τώρα, το Πακιστάν βρίσκεται σε μια «επικίνδυνη ζώνη» καθώς και το χρέος και οι υποχρεώσεις αντιπροσώπευαν 45,47 τρισεκατομμύρια PKR στα τέλη Μαρτίου 2021, που είναι το επιβλητικό 109% του ΑΕΠ της χώρας. Το εξωτερικό χρέος του Πακιστάν σημείωσε απότομη άνοδο από την έναρξη του CPEC.
Η κυβέρνηση του Πακιστάν δεν διέταξε έρευνα για την υποτιθέμενη διαφθορά σε έργα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας υπό την ηγεσία του CPEC, καθώς μπορεί να μην θέλει να ανταγωνιστεί την Κίνα. Τονίζοντας την κακή οικονομική κατάσταση της χώρας, ένας Πακιστανός υπουργός δήλωσε στους Financial Times «Δεδομένων των οικονομικών συνθηκών προσπαθούμε να αναζητήσουμε ανακούφιση όπου είναι δυνατόν».
Όταν το Πακιστάν δεν μπορεί να επιδιώξει περισσότερα δάνεια ούτε να συγκεντρώσει κεφάλαια από την ανοιχτή αγορά, οι ξένες επενδύσεις σε εγχώρια έργα φαίνονταν ως εναλλακτική πύλη. Ακόμη και η Σαουδική Αραβία αποφάσισε να μεταφέρει το έργο διύλισης πετρελαίου από το Γκουαντάρ αλλού, πιθανώς, στο Καράτσι. Λέγεται ότι το Γκουαντάρ δεν θα μπορούσε να είναι εφικτή επιλογή για διυλιστήριο πετρελαίου λόγω ελλείψεων υποδομής. Ο Arif Rafiq, πρόεδρος μιας εταιρείας πολιτικών κινδύνων Vizier Consulting, δήλωσε ότι η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας ήταν μια οπισθοδρόμηση για τα σχέδια του Πακιστάν για τη Γκουαντάρ να αναδυθεί ως ενεργειακός και βιομηχανικός κόμβος.
Το Πακιστάν βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, δεδομένου ότι βρίσκεται στη διασταύρωση των διεθνών οδών θαλάσσιων μεταφορών και εμπορίου πετρελαίου.
Ομοίως, είναι σημαντικό και για την Κίνα, προκειμένου να καλύψει τις ενεργειακές της ανάγκες με φθηνότερο και γρηγορότερο τρόπο, συνδέοντας απευθείας με τη Μέση Ανατολή μέσω του διαδρόμου CPEC.1. Ενώ η Γκουαντάρ έχει χάσει την επένδυση αξίας 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων μετά την αποχώρηση της Σαουδικής Αραβίας, τώρα η πρόοδος του έργου CPEC'smega-investasi θα είναι αργή και σταδιακή, πρόσθεσε ο Rafiq.
Το έργο CPEC ''τινάζει'' στον αέρα την οικονομία του Πακιστάν
Follow Pentapostagma on Google news