Παρά τις όποιες προσπάθειες ορισμένων κέντρων εντός Ελλάδας, ο EastMed θα προχωρήσει κανονικά.
Πρόσφατα, το Πενταπόσταγμα σας είχε αναφέρει ένα δημοσίευμα-''βόμβα'' κατά της βιωσιμότητας του σχεδιαζόμενου και συμφωνημένου υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed, που θα κλειδώσει την Ελληνική ΑΟΖ στην Ανατολική Μεσόγειο.
Ο Δρ. Μ.Λ. Μυριάνθης που από το 2003 είναι ειδικός σύμβουλος του ΕΛΙΑΜΕΠ, ε'ιχε υποστηρίξει, πως ο αγωγός EastMed θα έχει την ίδια τύχη με τον αγωγό Nabucco, δηλαδή δεν θα κατασκευαστεί.
Ο Δρ. Μυριάνθης παραθέτει 7 λόγους που θα εμπόδιζαν την κατασκευή του EastMed.
- 1. Οι πολιτικές της ΕΕ που θέλουν μείωση των τύπων κατά 55% ως το 2030 και μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα ως το 2050.
- 2. Οι απαιτήσεις της ΕΕ συνεπάγονται περιορισμό της χρηματοδότησης έργων όπως οι αγωγοί.
- 3. Ο EastMed φαίνεται πως δεν έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες ποσότητες φυσικού αερίου προς εξαγωγή, ώστε το έργο να είναι χρηματοδοτήσιμο.
- 4. Λόγω της πανδημίας οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έπεσαν, ενώ υπάρχουν οικονομικές συστάσεις προς τις εταιρείες να υιοθετήσουν άλλο οικονομικό πρόγραμμα.
- 5. Η ανάκαμψη των τιμών δεν αναμένεται πριν το 2023, άρα ως τότε δεν θα υπάρχει διάθεση για επενδύσεις σε αγωγούς, ενώ οι εταιρείες στρέφονται προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
- 6. Ακόμη και αν κατασκευαστεί άμεσα ο EastMed, είναι δύσκολο να αποσβέσει τα έξοδά του ως το 2050.
- 7. Ο EastMed δεν είναι οικονομικά βιώσιμος, αλλά αποτελεί πολιτικό έργο.
Η δήλωση που ''εξαφανίζει'' τις αμφιβολίες
Σε δημόσια τοποθέτηση προβαίνει για πρώτη φορά o φορέας υλοποίησης του αγωγού EastΜed (IGI POSEIDON) ως ο πλέον αρμόδιος για να μιλήσει για τη ρεαλιστικότητα του εγχειρήματος, σε μια συγκυρία που έχει τεθεί σε έμμεση και ασαφή αμφισβήτηση.
Μέσω της «ΚAΘΗΜΕΡΙΝΗΣ», ο διευθύνων σύμβουλος της IGI POSEIDON (κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison) Pierre Vergerio, και ανώτατο διευθυντικό στέλεχος της Edison και της EDF, υπερασπίζεται τη ρεαλιστικότητα του αγωγού, η οποία, όπως αναφέρει, αναδείχθηκε ήδη από το 2017 με την προμελέτη σκοπιμότητας.
Οι Τούρκοι θέλουν να ''βυθίσουν'' την Διώρυγα του Σουέζ - ''Μόνη εναλλακτική λύση ο Δρόμος του Μεταξιού''!
«Δεν προβλέπεται καμία αλλαγή όδευσης του EastMed, η οποία αφορά το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα», ενώ η δυνατότητα μιας ενδεχόμενης γραμμής, επιπρόσθετης και όχι εναλλακτικής, από την Αίγυπτο, σύμφωνα με τον κ. Vergerio, επιβεβαιώνει το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον EastΜed.
Aντιθέτως, σημειώνει πως «η ιδέα να κατευθυνθεί ο EastMed προς την Αίγυπτο δεν έχει καμία βάση».
Ο ίδιος εκτιμά ότι το έργο είναι σημαντικό για τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του φυσικού αερίου στον ευρωπαϊκό Νότο, κάτι που αναγνώρισε και η Ε.Ε. εντάσσοντας τον EastMed στα έργα κοινού ενδιαφέροντος. Εως το τέλος του 2022 θα έχει ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του αγωγού, ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025, σημειώνει ο κ. Vergerio, επισημαίνοντας ότι θα κατασκευαστεί με προδιαγραφές και για τη μεταφορά υδρογόνου.