Πρόσκληση με φόντο τις φρεγάτες - Η ατζέντα της επίσκεψης του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, στην Ουάσιγκτον. Τι θα συζητήσει με τον Αρχηγό των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, Στρατηγό Μαρκ Α. Μίλεϊ
Στις 5 Απριλίου, κορωνοϊού επιτρέποντος ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, πετά για την Ουάσινγκτον. Σύμφωνα με πληροφορίες της Realnews από αμερικανικές πηγές, που επιβεβαιώνονται και από την Αθήνα, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας υπήρξε καταρχήν συμφωνία για την αποδοχή της πρόσκλησης και την ημερομηνία επίσκεψης στο Πεντάγωνο, όπου θα συναντηθεί με τον ομόλογό του, Στρατηγό Μαρκ Α. Μίλεϊ.
Παρότι στο ΓΕΕΘΑ τηρούν σιγή ιχθύος για την επίσκεψη αλλά και για τις λεπτομέρειες του προγράμματος, σύμφωνα με πληροφορίες της «R» ο Κ. Φλώρος θα έχει τριήμερο συνεχών επαφών στην αμερικανική πρωτεύουσα. Στις 6, 7 και 8 Απριλίου, εκτός από τον Στρατηγό Μίλεϊ, αναμένεται να έχει επαφές και με άλλους αξιωματούχους. Προσωπικότητες από την ελληνική κοινότητα, το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ βρίσκονται στη λίστα, η οποία ωστόσο ακόμη δεν έχει «κλειδώσει», καθώς το πρόγραμμα βρίσκεται υπό διαμόρφωση. Τα έως τώρα δεδομένα, ωστόσο, αναφέρουν ότι θα υπάρξει συνάντηση με τον υφυπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για Ευρωπαϊκές Υποθέσεις Φίλιπ Ρίκερ, και με τον γερουσιαστή Κρις Βαν Χόλεν, ο οποίος μαζί με τον γερουσιαστή Μπομπ Μενέντεζ και τον Γκας Μπιλιράκης, έχει πολλάκις προωθήσει θέματα ευνοϊκά για την ελληνική διπλωματία.
Το παρασκήνιο
Η επίσκεψη του Κ. Φλώρου συμπίπτει με την Επιστολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (Letter of Request - LOR) προς τις ΗΠΑ από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας που υπογράφει το ΓΕΕΘΑ, βάσει των αξιολογήσεων του Πολεμικού Ναυτικού.
Όμως η πρόσκληση Φλώρου στο Πεντάγωνο δεν ήρθε ως αποτέλεσμα της LOR, αλλά είχε προηγηθεί αυτής, και μάλιστα κατά τουλάχιστον μία εβδομάδα, όταν όλα ήταν στον «αέρα». Είναι γεγονός ότι αν και η LOR ήταν υπογεγραμμένη από τα μέσα του περασμένου Νοεμβρίου, δεν είχε αποσταλεί, κάτι που προκάλεσε, αρκετές φορές δυσαρέσκεια ένθεν κακείθεν.
Η αποστολή της LOR τη Δευτέρα φαίνεται ότι ήταν αποτέλεσμα προσωπικής πίεσης από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ενόψει της επίσκεψής του στο αεροπλανοφόρο «USS Dwight D. Eisenhower» την Τρίτη, κόβοντας τον γόρδιο δεσμό της αναβλητικότητας.
Οι συζητήσεις
Αναπόφευκτα, μετά την αποστολή της LOR, κυρίαρχο μέρος των συζητήσεων θα αφορά το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο δεν περιλαμβάνει μόνο την προσφορά εκ μέρους των ΗΠΑ των φρεγατών ΜΜSC, αλλά και το πρόγραμμα αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης «ΥΔΡΑ», μαζί με την προμήθεια δύο πλοίων ως «ενδιάμεση λύση», τα οποία αναμένεται να επιχειρήσουν για τουλάχιστον 10 χρόνια, με οροφή τα 15. Συνεπώς μιλάμε για συνολικά 10 μεγάλες μονάδες επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία φορά που το Ναυτικό παρήγγειλε τη ναυπήγηση φρεγατών ήταν πριν από 32 χρόνια, το 1989.
Όμως υπάρχουν κι άλλα θέματα που απασχολούν τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ έχει σκοπό να τα θέσει επί τάπητος. Ένα από αυτά είναι η προμήθεια 1.200 θωρακισμένων Μ1117, που έχει εγκρίνει το Κογκρέσο, με την ελληνική πλευρά να θέλει ταυτόχρονα να «κλειδώσει» ένα σημαντικό αριθμό Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μεταφοράς Προσωπικού και Μάχης (ΤΟΜΠ & ΤΟΜΑ) BradleyΜ2Α2, καθώς υπολογίζεται ότι το ΓΕΣ έχει άμεση ανάγκη 350 οχημάτων. Στις συζητήσεις θα περιληφθούν και τα αμφίβια θωρακισμένα ΑΑV7 για τους πεζοναύτες μας. Κι αυτά είναι μόνο μερικά από τα προγράμματα.
«Θα είναι ακαταμάχητη»
Το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό και η κυβέρνηση έχουν προθεσμία 60 ημερών για να υποβάλουν προς την Ελλάδα την πρότασή τους η οποία «θα είναι ακαταμάχητη», όπως είχε αναφέρει σε πρόσφατες δηλώσεις του σε δημοσιογράφους (η «R» είχε δώσει το «παρών») ο Αμερικανός πρέσβης στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ.
Η Ελλάδα θέτει ως όρο τη ναυπήγηση τουλάχιστον των τριών εκ των τεσσάρων φρεγατών σε εγχώρια ναυπηγεία, με αρκετούς να προκρίνουν ως πιθανή λύση την Ελευσίνα, συμφερόντων της αμερικανικής ΟΝΕΧ, και ορισμένους κυβερνητικούς κύκλους να προκρίνουν τον Σκαραμαγκά, για τον οποίο ο διαγωνισμός είναι στον «αέρα».
Με αυτά ως δεδομένα, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ καλείται να μπει στον σκληρό πυρήνα των συζητήσεων, ο οποίος δεν περιλαμβάνει μόνο τα στρατηγικά όπλα των νέων φρεγατών, που θα κάνουν τη διαφορά υπέρ της Ελλάδας σε Αιγαίο και ανατολική Μεσόγειο, αλλά και το θέμα των πλοίων «ενδιάμεσης λύσης».
Τα δύο πλοία θα καλύπτουν το κενό που θα προκύπτει από την έλλειψη μίας φρεγάτας ΜΕΚΟ ανά 12-14 μήνες λόγω του προγράμματος αναβάθμισης, συν τη σταδιακή απόσυρση των τριών μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών κλάσης «S».
Σύμφωνα με πληροφορίες της «R», στη LOR περιγράφονται τα χαρακτηριστικά των πλοίων «ενδιάμεσης λύσης» που καλύπτουν τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, όπως ότι θα πρέπει να έχουν δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου και αεράμυνας περιοχής, ντεκ προσγείωσης ελικοπτέρου και υπόστεγο φιλοξενίας, φωτογραφίζοντας επί της ουσίας τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke (που αποτελούν τον διακαή πόθο των Ελλήνων ναυάρχων) ή τα θηριώδη καταδρομικά Ticondecora (Tico), που αποσύρονται σταδιακά.
Όμως, αμερικανικές πηγές κάνουν λόγο για ενδεχόμενη προσφορά-έκπληξη, τελείως διαφορετική. Οι πληροφορίες αναφέρουν την προσφορά μίας φρεγάτας LCS, που βασίζεται η ΜΜSC, την οποία θα διαμορφώσουν πολύ κοντά στην προσφερόμενη στις ελληνικές απαιτήσεις έκδοση και μάλιστα εντός 12 μηνών, αλλά και ενός πλοίου αμφίβιων επιχειρήσεων, που θα λειτουργεί και ως πλοίο διοικήσεως όπως είχαμε αποκαλύψει τον Δεκέμβριο στην «R», με την προσφορά ενός ελικοπτεροφέρου κλάσης Wasp να βρίσκεται στο τραπέζι. Σε κάθε περίπτωση, πλέον, εισερχόμαστε σε ένα «θερμό» δίμηνο πλειοδοσίας για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο μόνο κερδισμένο έχει να βγει από τις προσφορές όλων των ενδιαφερομένων κρατών.
Πηγή: REALNEWS (μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr)