Η 8η Δεκεμβρίου είναι ημέρα διπλού πένθους για τα Χανιά, καθώς σαν σήμερα έζησε δύο τραγωδίες. Το 1966 το ναυάγιο του πλοίου «Ηράκλειον», με 224 νεκρούς, που εκτελούσε το δρομολόγιο Χανιά-Πειραιάς και το 1969 την αεροπορική τραγωδία, όταν αεροσκάφος της Ολυμπιακής προερχόμενο από τα Χανιά κατέπεσε στην Κερατέα με 90 νεκρούς.
Από δεξαμενόπλοιο… οχηματαγωγό
Συμφωνα με το gazzetta.gr η τραγωδία με το «Ηράκλειον» είναι μία από τις μεγαλύτερες στις ελληνικές θάλασσες και συνέβη κοντά στην βραχονησίδα Φαλκονέρα, κοντά στην Μήλο. Το «Ηράκλειον» δεν ήταν επιβατηγό - οχηματαγωγό ανέκαθεν. Είχε ναυπηγηθεί στη Γλασκόβη το 1949 ως δεξαμενόπλοιο με το όνομα «Λέστερσαϊρ» και η μετασκευή του έγινε το 1964 όταν αγοράστηκε από την κραταιά εταιρεία των αδελφών Τυπάλδου («Typaldos Lines»). Από το 1965 δρομολογήθηκε στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης, με δυνατότητα μεταφοράς 1.000 επιβατών και 300 αυτοκινήτων.
Μειώθηκε η ευστάθειά του αλλά πήρε άδεια από το Υπουργείο
Για την μετατροπή του σε οχηματαγωγό είχαν αφαιρεθεί τα υποκαταστρώματα και έρματα βάρους 200 τόνων για να γίνει το γκαράζ, με αποτέλεσμα την ανύψωση του μεσοκεντρικού βάρους και... τη μείωση της ευστάθειάς του. Παρ΄όλα αυτά είχε δοθεί άδεια πλοϊμότητας από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Το φορτηγό των 25 τόνων: «Αν μπει θα μας πάρει στον πάτο»
Το «Ηράκλειον», το βράδυ της 7ης Δεκεμβρίου το 1966 έφυγε από το λιμάνι της Σούδας, με προορισμό τον Πειραιά, με καθυστέρηση 20 λεπτών (και 206 ταξιδιώτες συν 65 μέλη του πληρώματος), καθώς αφίχθη στο λιμάνι καθυστερημένα ένα φορτηγό ψυγείο, βάρους 25 τόνων, το οποίο μετέφερε εσπεριδοειδή. Ο λιμενάρχης Χανίων εξέφρασε τις επιφυλάξεις του, λόγω του βάρους του: «Αν μπει θα μας πάρει στον πάτο». Ακολούθησαν διαβουλεύσεις και οι αντιρρήσεις του κάμφθηκαν. Όμως... Το φορτηγό των 25 τόνων φορτώθηκε βιαστικά, χωρίς να τηρηθούν οι προβλεπόμενοι κανόνες ασφαλείας.
Το φορτηγό δημιούργησε ρήγμα και το πλοίο έμπασε νερά
Ο καιρός ήταν βροχερός και στο Αιγαίο έπνεαν άνεμοι 8 έως 9 μποφόρ, με αποτέλεσμα το φορτηγό - ψυγείο, που ήταν λυμένο, να παλινδρομεί εγκάρσια και να συγκρούεται με δύναμη με τα πλευρικά τοιχώματα και την πόρτα εισόδου. Έως ότου ένα δυνατό χτύπημα έσπασε τη μία από τις δύο μπουκαπόρτες, δημιουργώντας ένα ρήγμα 17 τ.μ.
Με τα νερά να εισρέουν ορμητικά ο ασυρματιστής μόλις που πρόλαβε να εκπέμψει σήμα κινδύνου: «SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52' B., 24° 08 A., Βυθιζόμαστε...»,. Μετά σιγή…
Το πλοίο βυθίζεται μέσα σε λίγα λεπτά σε βάθος 600- 800 μέτρων. Πολλοί παγιδεύονται στις καμπίνες, ενώ δεκάδες άλλοι πέφτουν στη θάλασσα. Τα συνεργεία διάσωσης και τα πλοία που έσπευσαν στον τόπο του ναυαγίου σάρωσαν την περιοχή και κατάφεραν να περισυλλέξουν μόνο 47 επιζώντες και 25 σορούς.
Ακαριαία η βύθισε- Ποια τα λάθη
Η βύθιση του σκάφους ήταν ακαριαία, λόγω παραλείψεων στους όρους ασφαλείας:
- Κακή φόρτωση των αυτοκινήτων
- Ελλιπής κατασκευή του συστήματος ασφάλειας της «μπουκαπόρτας»
- Έλλειψη συστήματος εκροής των εισερχομένων υδάτων
- Υψηλή ταχύτητα του πλοίου πάρα τη θαλασσοταραχή, καθώς ήθελε να διατηρήσει τη φήμη του ταχύτερου οχηματαγωγού της κρητικής γραμμής Κρήτης.
Η Typaldos Lines, που κυριαρχούσε τότε στην εγχώρια ακτοπλοΐα, μετά το ναυάγιο κατέρρευσε ενώ ο εκ των ιδιοκτητών του «Ηράκλειον» Xαράλαμπος Τυπάλδος, ο διευθυντής της εταιρείας Παναγιώτης Κόκκινος και δύο αξιωματικοί του πλοίου τιμωρήθηκαν με ποινές φυλάκισης από πέντε ως και επτά έτη. Οι ποινές ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων από την πλευρά των συγγενών, οι οποίοι τις θεώρησαν πολύ επιεικείς.