Αντιμέτωποι με τεχνικά προβλήματα -παρά τις παρατάσεις έρχονται από χθες χιλιάδες υπόχρεοι αλλά και οι λογιστές τους, στην προσπάθεια να συμπληρώσουν την νέα διαδικτυακή εφαρμογή υποβολής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης «Πόθεν Έσχες», στην ανανεωμένη και αναβαθμισμένη πλατφόρμα pothen.gr.
Στα τεχνικά προβλήματα που αναφέρονται, αλλά αναμένεται να ομαλοποιηθούν τις επόμενες ώρες, έως και αύριο Δευτέρα πιθανότατα, περιλαμβάνονται και τα εξής:
-Προβολή παλαιοτέρων δηλώσεων Πόθεν Έσχες (έτους έως και 2022): δεν λειτουργεί η επιλογή «προβολή» για να προβληθεί στην οθόνη, με μορφή κειμένου (pdf).
-Επιλογή ιδιότητος Υπόχρεου: από φέτος, το πρώτο πράγμα που ζητείται από κάθε υπόχρεο (αφού εισέλθει με κωδικούς taxisnet στην πλατφόρμα και συναινέσει να γίνει επεξεργασία και έλεγχος όσων θα δηλώσει στη συνέχεια) είναι να επιλέξει ο ίδιος από ένα ειδικό μενού, με ποια ιδιότητα έχει υποχρέωση να κάνει δήλωση. Αφού επιλέξει από το «δέντρο» των Ιδιοτήτων τη δική του, αποθηκεύει την επιλογή αυτή, ώστε να μπορέσει να συνεχίσει στις επόμενες οθόνες. Διαπιστώνεται όμως ότι, ακόμα και αφού κάνει την «αποθήκευση» αυτή, στην αρχική καρτέλα «Ιδιότητα υπόχρεου» εμφανίζεται και πάλι η ένδειξη «Δεν υπάρχει εγγραφή». Δηλαδή η Ιδιότητα δεν δηλώθηκε! Το πρόβλημα εμφανιζόταν και το Σάββατο, αλλά χωρίς τη συμπληρώση Ιδιότητας Υποχρέου στην 1η καρτέλα, δεν μπορούσε να προχωρήσει η διαδικασία σε καμία άλλη καρτέλα, αφού η εφαρμογή καλούσε ξανά και ξανά τον υπόχρεο να δηλώσει «Ιδιότητα», παρότι αυτή δεν επιλέγεται.
-Τραπεζικοί λογαριασμοί: άλλοι χρήστες αναφέρουν από τις πρώτες ώρες ότι ενώ «ξεκόλλησαν» από την 1η καρτέλα και θέλουν να επιλέξουν «προσωρινή αποθήκευση» (πριν κάνουν την «οριστική υποβολή») τους εμφανίζεται μήνυμα λάθους, ειδικά στην καρτέλα με τους τραπεζικούς λογαριασμούς που δήλωσαν. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, επίσης, δεν εμφανίζονται προσυμπληρωμένοι οι τραπεζικοί λογαριασμοί, ούτε προσφέρεται επιλογή επαναφοράς στοιχείων από την περσινή δήλωση και, άρα, θα πρέπει να συμπληρωθούν από την αρχή ψηφίο-ψηφίο όλοι οι ΙΒΑΝ.
Έτσι, όπως αποκάλυψε το newmoney.gr, παρότι η Πλατφόρμα υποβολής άνοιξε το μεσημέρι της Παρασκευής και επισήμως, ίσως δεν μπορέσουν να υποβάλουν δήλωση μέσα στο Σαββατοκύριακο όσοι προσπαθήσουν, ή κινδυνεύουν και να χαθούν (λόγω μη αποθήκευσης) στοιχεία που θα έχουν συμπληρώσει, ενδεχομένως. Τα τεχνικής φύσεως προβλήματα πάντως, αναμένεται να περιοριστούν ή να εκλείψουν από Δευτέρα, οπότε θα ξεκινήσει να υποβάλλεται ο μεγάλος όγκος των δηλώσεων.
«Υπόχρεοι» και οι σύζυγοι!
Από φέτος η πλατφόρμα προσφέρει αναβαθμισμένες λειτουργίες που επιτρέπουν αυτόματη άντληση στοιχείων (από τράπεζες για υπόλοιπα λογαριασμούς κλπ) που απλοποιούν πολύ τη διαδικασία για τους χρήστες.
Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν ευθύνη οι ίδιοι οι υπόχρεοι για τα στοιχεία που θα βρουν συμπληρωμένα. Αντιθέτως θα πρέπει να ελέγξουν και να διορθώσουν (ή προσθέσουν ή να να επιμερίσουν κλπ) τα στοιχεία αυτά, με βάση τα πραγματικά δεδομένα ή τους δικαιούχους που οι ίδιοι πρέπει να γνωρίζουν.
Επιπλέον, υπάρχει και σωρεία άλλων αλλαγών για τους υπόχρεους, που θα πρέπει να τις γνωρίζουν.
Εξαιτίας των παρατάσεων και των συνεχών νομοθετικών αλλαγών, όπως αποκάλυψε το newmoney.gr, πολλοί (ακόμα και λογιστές) δεν γνώριζαν ότι από φέτος πρέπει να υποβάλουν ξεχωριστή δήλωση και οι σύζυγοι των υπόχρεων.
Πλέον, δηλαδή, δεν θα αρκεί να εισέρχεται ο/η σύζυγος υπόχρεου, για να επικυρώσει τη δήλωσή του, προκειμένου να οριστικοποιηθεί και να υποβληθεί. Οι υπόχρεοι θα υποβάλουν ξεχωριστά τη δική του δήλωση, ενώ οι σύζυγοι θα υποβάλουν άλλη, όπου θα δηλώνουν τα δικά τους περιουσιακά στοιχεία, αλλά και των ανηλίκων τέκνων τους -ακόμα και «μηδενική» αν δεν έχουν κανένα απολύτως στο όνομά τους.
Για το σκοπό αυτό, έχουν σταλεί χιλιάδες ενημερωτικά email και στους υπόχρεους αλλά και σε συζύγους αυτών, για να τους τονιστεί ξεκάθαρα ότι έχουν υποχρέωση να κάνουν δική τους δήλωση!
Όπως προκύπτει και από τα μηνύματα όμως, τα τελευταία εκ των οποίων είχαν αποσταλεί πριν μισό μήνα ενόψει της έναρξης υποβολής των δηλώσεων από τη διεύθυνση [email protected], θα έπρεπε -όπως προβλέπει και ο νέος νόμος 5026/2023- οι φορείς στους οποίους ανήκουν ή εργάζονται οι άμεσα υπόχρεοι να τους έχουν ζητήσει τα πλήρη στοιχεία των συζύγων τους, ή και αν είναι σε διάσταση ή πότε χώρισαν κλπ!
Στην πράξη, έτσι, η τελική λίστα των υπόχρεων φέτος είναι … διπλάσια: περιλαμβάνονται όχι μόνον άμεσα υπόχρεοι, αλλά και οι σύζυγοί τους από φέτος.
Διαπιστώνεται όμως ότι υπάρχουν σύζυγοι που δεν έλαβαν email, κάτι που δείχνει ότι δεν είχαν ίσως ζητηθεί και συμπεριληφθεί τα στοιχεία τους στη λίστα υποχρέων, πιθανότατα από λάθος των φορέων (κυρίως του ιδιωτικού τομέα και λιγότερο του δημοσίου) εξαιτίας και της σύγχυσης ή αναταραχής που προκαλούσαν (κυρίως σε μικρά λογιστήρια επιχειρήσεων ή σωματείων κλπ) οι απανωτές αλλαγές και παρατάσεις εδώ και 1-2 χρόνια, μέχρι να φτάσει τελικά να ξεκινήσει η νέα διαδικασία από την Παρασκευή.
Σε κάθε περίπτωση, οι υποβολές των δηλώσεων Πόθεν Έσχες που τώρα υποβάλλονται, αφορούν το έτος 2023 για τη χρήση 2022. Αντιθέτως για τις δηλώσεις 2024 που αφορούν εισοδήματα του 2023 τα οποία δηλώθηκαν φέτος στην εφορία, η δυνατότητα υποβολής δεν θα είναι διαθέσιμη πριν τις 18 Νοεμβρίου. Στη συνέχεια η υποβολή και των δύο ετών θα μπορεί να γίνεται παράλληλα, με τη διορία να λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2024, εφόσον την φορά αυτή τηρηθεί και δεν μεταβληθεί εκ νέου.
…και άλλες αλλαγές
Εκτός των άλλων, με βάση τις τελευταίες αλλαγές, από φέτος κάποιοι υπόχρεοι Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης… δεν είναι πια υπόχρεοι, διότι καταργήθηκαν σύμφωνα με τον ν.5026/2023. Συγκεκριμένα στους δήμους, παύουν να είναι υπόχρεα σε δήλωση (και οι σύζυγοί τους φυσικά) τα μέλη όλων των επιτροπών, όπως ίσχυε με τον ν.3213/2003. Αντ’αυτούς, την υποχρέωση πλέον θα έχουν πρόεδροι και τακτικά μέλη των οικονομικών επιτροπών και των επιτροπών ποιότητας ζωής των δήμων.
Επιπλέον, η νέα πλατφόρμα για υποβολή δηλώσεων «Πόθεν Έσχες»:
1. Αντλεί δεδομένα από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και τα πιστωτικά ιδρύματα, με στόχο την αυτοματοποίηση και τη διευκόλυνση της υποβολής των δηλώσεων από τους υπόχρεους.
2. Ενισχύει τη διαφάνεια και τη δυνατότητα ελέγχου των δηλώσεων, καθώς τα διαθέσιμα δεδομένα για κάθε υπόχρεο προσυμπληρώνονται αυτόματα.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα έχουν αντληθεί δεδομένα από 114 χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και πιστωτικά ιδρύματα. Αυτό σημαίνει όμως και ότι ενδεχομένως κάποιων τα στοιχεία δεν έχουν προσυμπληρωθεί και θα πρέπει να τα προσθέσουν οι ίδιοι.
3. Έχει διακριτή υποβολή δηλώσεων από τους συζύγους των υπόχρεων προσώπων, οι οποίοι σύμφωνα με τον ν.5026/23 αποκτούν αυτοτελή υποχρέωση υποβολής.
4. Διαλειτουργεί με το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, emep.gov.gr, της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο την αποτελεσματικότερη και αμεσότερη ενημέρωση των υπόχρεων προσώπων.
Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης, την Επιτροπή Ελέγχου των δηλώσεων πόθεν έσχες του άρθρου 25, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τα λοιπά ειδικά όργανα ελέγχου του άρθρου 27, την Τράπεζα της Ελλάδας, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, τα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα και τους Πιστωτικούς Οργανισμούς, με μέριμνα του Γενικού Γραμματέα Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου.
Επισημαίνεται ότι η υποβολή των ετήσιων δηλώσεων των ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023) κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου, μπορεί να πραγματοποιηθεί για τα ανήλικα τέκνα, χωρίς να απαιτείται από το σύστημα να συμπληρωθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), στην περίπτωση που αυτός δεν έχει εκδοθεί, με γνωστοποίηση των υπόλοιπων ατομικών στοιχείων.
Στην αρχική σελίδα του pothen.gr πάντως, δεν υπάρχει αναρτημένες οδηγίες ή βοηθός συμπλήρωσης της δήλωσης.
Οδηγίες και Ανακοινώσεις, υπήρχαν μέχρι αναρτημένες στην αρχική σελίδα αυτή, αλλά πλέον τις βλέπει κάποιος μόνον αν την επισκεφθεί μέσω του GOV.GR.
Από τα αρμόδια υπουργεία τονίζεται πάντως ότι στη νέα πλατφόρμα θα πραγματοποιούνται συνεχείς έλεγχοι και αναβαθμίσεις, για τη βελτίωση της λειτουργικότητας, την άντληση στοιχείων από πρόσθετους φορείς και με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών.