Η ουκρανική αεράμυνα έχει καταρρίψει ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη αξίας σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων από τις αρχές του 2024, όπως επιβεβαιώνουν πηγές πληροφοριών.
Έως και 31 ρωσικά αεροσκάφη πιστεύεται ότι έχουν καταστραφεί από την αρχή του έτους, υποδηλώνοντας ότι έως και 340 αεροσκάφη έχουν χαθεί από την έναρξη της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης του Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022, όπως αναφέρει το nationalsecuritynews.com.
Ένας στρατιωτικός εμπειρογνώμονας έχει ήδη προειδοποιήσει ότι ο τρέχων ρυθμός απωλειών δεν είναι βιώσιμος. Ο David Axe, στρατιωτικός εμπειρογνώμονας στο περιοδικό Forbes, δήλωσε: «Καθώς οι καταρρίψεις συνεχίζονται, η ρωσική αεροπορία σύντομα θα αντιμετωπίσει μια δύσκολη επιλογή: ή να πετά λιγότερο συχνά ή να διακινδυνεύσει μια καθοδική καταστροφή.
«Η ρωσική αεροπορική εκστρατεία στην Ουκρανία δεν είναι βιώσιμη και γίνεται ακόμη λιγότερο βιώσιμη με κάθε επιπλέον αεροσκάφος που καταρρίπτουν οι Ουκρανοί».
Σε μόλις δύο εβδομάδες, ο ουκρανικός στρατός κατέρριψε 10 μαχητικά-βομβαρδιστικά αεροσκάφη Su-34, δύο αεροσκάφη Su-35 και ένα ρωσικό αναγνωριστικό αεροσκάφος A-50 της σοβιετικής εποχής, το οποίο χρησιμοποιείται για την προετοιμασία επιθέσεων και την αποτροπή εχθρικών επιθέσεων. Κάθε αεροσκάφος A-50, με πλήρωμα 15 ατόμων, κοστίζει περίπου 330 εκατομμύρια δολάρια.
Όλα τα αεροσκάφη καταστράφηκαν σε μια περίοδο 13 ημερών μεταξύ 17ης και 29ης Φεβρουαρίου.
Οι απώλειες συνεχίστηκαν και τον Μάρτιο. Η Πολεμική Αεροπορία της Ουκρανίας ανακοίνωσε ότι κατέρριψε ένα ρωσικό μαχητικό-βομβαρδιστικό Su-34, μόλις μία ημέρα αφότου το Κίεβο ανακοίνωσε ότι είχε καταστρέψει ένα άλλο Su-34 κοντά στην πόλη Μαριούπολη που ελέγχεται από τη Ρωσία.
Ο διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας της Ουκρανίας, Αντιστράτηγος Μίκολα Όλεστσουκ, δήλωσε στον λογαριασμό του στο Telegram: «Σήμερα, 29 Φεβρουαρίου, είναι μια ημερομηνία που συμβαίνει μία φορά κάθε τέσσερα χρόνια, αλλά είναι ήδη μια γνωστή μέρα για τους Ρώσους με την απώλεια ενός άλλου αεροπλάνου. Μείον Su-34 στην ανατολική κατεύθυνση! Ευχαριστώ για τη δουλειά! Η νίκη της Ουκρανίας στη γη σφυρηλατείται στον παράδεισο!».
Η ρωσική απώλεια ανακοινώθηκε επίσης από το υπουργείο Άμυνας της Ουκρανίας, το οποίο έγραψε: « Σε μια μέρα μόνο—ένα κατεστραμμένο ρωσικό αεροπλάνο», ανέφερε το υπουργείο σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Ουκρανοί πολεμιστές κατέρριψαν ένα μαχητικό-βομβαρδιστικό Su-34 στην ανατολική κατεύθυνση. Ίσως η Ρωσία άρχισε να χρησιμοποιεί τις τακτικές των αεροπλάνων καμικάζι».
Η απώλεια τόσων πολλών αεροσκαφών σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα ανάγκασε τους Ρώσους διοικητές να περιορίσουν τον αριθμό των πολεμικών εξόδων, σύμφωνα με το Ινστιτούτο για τη Μελέτη του Πολέμου (ISW) που εδρεύει στις ΗΠΑ.
Το ISW είπε: «Πρόσφατες σχετικά υψηλές απώλειες ρωσικών αερομεταφορών φαίνεται να προκαλούν σημαντική μείωση στη ρωσική αεροπορική δραστηριότητα στην ανατολική Ουκρανία».
Η εκτίμηση των αεροσκαφών δείχνουν ότι ένα αεροπλάνο ανίχνευσης ραντάρ A-50 αξίζει περίπου 300 εκατομμύρια δολάρια. Κάθε Su-34 έχει αξία μεταξύ 36 και 50 εκατομμυρίων δολαρίων περίπου και ένα Su-35 κοστίζει περίπου 40 εκατομμύρια δολάρια.
Στοιχεία από τον στρατό της Ουκρανίας δείχνουν ότι η Ρωσία έχει χάσει 18 αεροπλάνα από τις αρχές Ιανουαρίου, συνολικού ύψους περίπου 150 εκατομμυρίων δολαρίων πριν από τις 17 Φεβρουαρίου.
Συνολικά, το εκτιμώμενο κόστος των απωλειών ρωσικών αεροσκαφών από την αρχή του 2024 είναι περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Παρά το μέγεθος της ρωσικής αεροπορίας, η απώλεια 15 αεροσκαφών μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες αποτελεί ντροπή για τη Μόσχα. Μαζί με την απώλεια ακριβών αεροσκαφών, η Ρωσία θα έχει επίσης χάσει τη ζωτική τεχνογνωσία όταν οι πιλότοι σκοτώνονται καθώς τα αεροσκάφη κατεβαίνουν.
Η δεξαμενή σκέψης ISW ανέφερε ότι παρά την απώλεια έμπειρων πιλότων και αεροσκαφών, «δεν έχει ακόμη παρακινήσει τις ρωσικές δυνάμεις να μειώσουν σημαντικά την τακτική αεροπορική δραστηριότητα».
Αντίθετα, η Ρωσία προσπαθούσε να πιέσει προς τα εμπρός στο μέτωπο της Αβντίιβκα, αποφασίζοντας να συνεχιστούν «οι επιθετικές επιχειρήσεις με αεροπορική υποστήριξη αντισταθμίζουν τον κίνδυνο απώλειας περισσότερων αεροσκαφών».