Το F-35 γράφει μια νέα ιστορία ως το πιο ικανό μαχητικό πέμπτης γενιάς, αλλά έχει δεχθεί κατά καιρούς κριτικές. Η προβληματική ιστορία του μαχητικού αεροσκάφους F-35 θα έλεγε κανείς.
Οι αναβαθμισμένες ικανότητες ηλεκτρονικού πολέμου του μαχητικού, βρέθηκαν εξαρχής στο στόχαστρο της Αθήνας, καθώς το F-35 θα κληθεί να επιχειρήσει σε περιβάλλον σύγχρονων απειλών.
Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, η διαμόρφωση TR-3 δίνει στο αεροσκάφος 25 φορές μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ σε σχέση με τα F-35 που βρίσκονται τώρα σε υπηρεσία.
Πολλαπλά προβλήματα με το λογισμικό, ζητήματα χρηματοδότησης που σταμάτησαν την ανάπτυξη λογισμικού για οκτώ μήνες το 2021 και η προσθήκη νέων δυνατοτήτων, θα καθυστερήσει επίσης την παράδοση των τελικών δυνατοτήτων του Block 4 (το 2029), τρία χρόνια αργότερα από ότι αρχικά αναμενόταν.
Η συναρμολόγηση των δύο πρώτων F-35A για τη βελγική Πολεμική Αεροπορία, ξεκίνησε στο εργοστάσιο της Lockheed Martin στο Φορτ Γουόρθ. Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης για την προμήθεια 34 μονάδων F-35A, τα δύο πρώτα αεροσκάφη πρέπει να είναι έτοιμα και να μεταφερθούν πριν από το τέλος του έτους.
Ωστόσο, η βελγική Πολεμική Αεροπορία αρνείται να δεχτεί το πρώτο τελειωμένο αεροσκάφος με αριθμό ουράς AY-01, το οποίο έχει ήδη εγκαταλείψει την τελική γραμμή συναρμολόγησης. Σύμφωνα με το βελγικό στρατιωτικό τμήμα, τα δύο πρώτα αεροσκάφη AY-01 και το AY-02 που ολοκληρώνονται δεν πληρούν τις τεχνικές απαιτήσεις της τροποποίησης του Block 4.
Το κόστος των μεγάλων αναβαθμίσεων στο μαχητικό F-35 συνεχίζει να αυξάνεται, και οι επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις σε κρίσιμες δοκιμές προσομοίωσης πρέπει να επιδιορθωθούν, με αποτέλεσμα (ενδεχομένως) να επηρεάσει την αγορά του μαχητικού από την Ελλάδα.
Σε αυτό το σημείο θέλουμε να επισημάνουμε το συνολικό κόστος του προγράμματος και στη γενικότερη ιεράρχηση των εξοπλιστικών αναγκών και προτεραιοτήτων για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Μια ενδεχόμενη καθυστέρηση παραλαβής ή ένα αντίστοιχο πρόβλημα της χώρας μας με αυτό του Βελγίου για τα υπόψι μαχητικά, σίγουρα θα επηρεάσει το επιχειρησιακό σκέλος της πολεμικής αεροπορίας μας.
Ακόμη και για την ίδια τη ΠΑ, οι ανάγκες οι οποίες υφίστανται σε καμία περίπτωση δεν κατατάσσουν την απόκτηση των F-35 ως τη πρώτη και βασική προτεραιότητα.
Ασφαλώς και είναι ένα οπλικό σύστημα με νέες δυνατότητες. Αλλά οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, έχουν ανάγκη από άλλες ακόμη πιο σημαντικές δυνατότητες οι οποίες και ιεραρχούνται σε ψηλότερες θέσεις.
Σημειώνεται ότι, στο συμβόλαιο αγοράς του Βελγίου προσδιοριζόταν ότι το αεροσκάφος θα παραδοθεί στην πιο σύγχρονη έκδοση που υπάρχει. Επί του παρόντος, η τελευταία τροποποίηση είναι η έκδοση Block 4, με την οποία το F-35A θα πρέπει να λάβει πολλά νέα χαρακτηριστικά.
Αυτή η τροποποίηση περιλαμβάνει έναν νέο ενσωματωμένο πυρήνα επεξεργαστή TR-3 με υψηλότερη επεξεργαστική ισχύ, πανοραμική οθόνη πιλοτηρίου, βελτιωμένη μονάδα μνήμης, νέο ραντάρ, σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, δυνατότητα χρήσης σύγχρονων όπλων και άλλες αναβαθμίσεις.
TR-2 αντί TR-3
Σύμφωνα με την Lockheed Martin, αυτές οι αναβαθμίσεις θα κάνουν το αεροσκάφος stealth πιο ανθεκτικό στις σύγχρονες απειλές εδάφους και αέρα, τόσο σε επιθετικές όσο και σε αμυντικές αποστολές. Επί του παρόντος βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες για την περαιτέρω ενσωμάτωση και πιστοποίηση του επεξεργαστή TR-3, η οποία θα διαρκέσει περισσότερο από ότι αναμενόταν προηγουμένως.
Ο εγκατεστημένος επεξεργαστής της προηγούμενης γενιάς TR-2, δεν διαθέτει το απαραίτητο απόθεμα ισχύος για τη νέα τροποποίηση Block 4. Τώρα σχεδιάζεται ότι, όλες οι εργασίες για τη νέα έκδοση θα ολοκληρωθούν το δεύτερο τρίμηνο του 2024.
«Η βελγική Πολεμική Αεροπορία δεν θα δεχτεί μαχητικά F-35A μέχρι να ολοκληρωθεί η αναβάθμισή τους στην έκδοση Block 4 με τον επεξεργαστή TR3 και έως ότου το μαχητικό δοκιμαστεί και πιστοποιηθεί πλήρως», ανακοίνωσε το βελγικό υπουργείο Άμυνας.
Στο επίκεντρο αυτής της καθυστέρησης είναι το Block 4, μια φιλόδοξη προσπάθεια του Πενταγώνου να ενημερώσει αρκετές τεχνολογίες στον στόλο των F-35. Ωστόσο, για να μπορέσουν αυτά τα τζετ να λάβουν τις αναβαθμίσεις του Block 4, χρειάζονται ένα σύνολο βελτιώσεων υλικού και λογισμικού, γνωστές συλλογικά ως Technology Refresh 3 ή TR-3. Δυστυχώς, το TR-3 υστερεί ήδη ένα χρόνο πίσω από το αρχικό του πρόγραμμα.
Παρά την καθυστέρηση, η Lockheed Martin συνεχίζει να παράγει τα μαχητικά, συσσωρεύοντας ένα απόθεμα στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας. Μάλιστα πιστεύει ότι, μόλις επιλυθούν τα προβλήματα λογισμικού, η παραγωγή θα αποκατασταθεί γρήγορα.
Η πρώτη δοκιμή πτήσης TR-3, που διεξήχθη τον Ιανουάριο, αποκάλυψε προβλήματα λογισμικού που όμως παραβλέφθηκαν κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών δοκιμών, σύμφωνα με μια πρόσφατη έκθεση του Κυβερνητικού Γραφείου Λογοδοσίας (GAO).
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, η έκθεση GAO υπογράμμισε επίσης το κλιμακούμενο κόστος για τις αναβαθμίσεις του Μπλοκ 4, με αύξηση 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την έκθεσή τους τον Απρίλιο του 2022, ανεβάζοντας το συνολικό ποσό στα 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια.
Πάντως, αυτή θα είναι η τρίτη φορά μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο που διακόπτονται οι παραδόσεις F-35. Τον Σεπτέμβριο του 2022, το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι, είχε διακόψει προσωρινά τις παραδόσεις F-35 μετά την ανακάλυψη ενός κράματος κινεζικής προέλευσης που χρησιμοποιήθηκε για χρόνια για την κατασκευή ενός βασικού μαγνήτη στο μαχητικό.
Οι πτήσεις αποδοχής πριν από την παράδοση σταμάτησαν επίσης τον Δεκέμβριο, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσουν οι παραδόσεις, λόγω ενός προβλήματος κραδασμών του κινητήρα που οδήγησε σε ένα ατύχημα στις 15 Δεκεμβρίου με ένα F-35B.