Κόσμος
Ενημερώθηκε στις:

Απογειώνεται ή καταρρέει η τουρκική αεροπορία; Ραγδαίες εξελίξεις για το μέλλον των F-16

Η Τουρκία επενδύει επιθετικά στην ενίσχυση της αεροπορικής της ισχύος, εντάσσοντας στον στρατηγικό της σχεδιασμό τόσο την ανάπτυξη μαχητικού πέμπτης γενιάς όσο και τη διεύρυνση της παραγωγής μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Η χώρα φιλοδοξεί να καταστεί πλήρως αυτάρκης, και ταυτόχρονα εξαγωγική δύναμη υψηλής τεχνολογίας. Παράλληλα, προχωρά σε συμμαχίες και επενδύσεις που της προσφέρουν τεχνογνωσία και διεθνές πάτημα, αναδιαμορφώνοντας τις ισορροπίες ισχύος στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή. Όπως αναφέρει το newsauto.gr, η Ελλάδα, από την πλευρά της, καλείται να ανταποκριθεί δυναμικά ώστε να μην απολέσει το στρατηγικό της πλεονέκτημα.

KAAN: Το τουρκικό μαχητικό πέμπτης γενιάς

Το μαχητικό KAAN βρίσκεται σε φάση εντατικής εξέλιξης. Έχει σχεδιαστεί ως διθέσιο, δικινητήριο αεροσκάφος με χαρακτηριστικά stealth, υπερηχητική ταχύτητα και προηγμένα συστήματα αισθητήρων και διασύνδεσης. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί επιτυχημένες δοκιμαστικές πτήσεις, ενώ κατασκευάζεται το δεύτερο πρωτότυπο. Ο στόχος είναι να εισέλθει σε παραγωγή προς το τέλος της δεκαετίας και να ενταχθεί επιχειρησιακά στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία έως το 2028. Η Τουρκία επενδύει στην ανάπτυξη και συμπαραγωγή του με φίλιες χώρες, ενώ επιχειρεί να απεξαρτηθεί από την εισαγωγή κρίσιμων υποσυστημάτων, όπως οι κινητήρες.

Συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης των εξαγωγών της αμυντικής της βιομηχανίας, η Τουρκία βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με τη Σαουδική Αραβία για την προμήθεια 100 μαχητικών KAAN. Οι Σαουδάραβες επιδιώκουν όχι μόνο την προμήθεια των αεροσκαφών, αλλά και τη μεταφορά σημαντικού μέρους της παραγωγής εντός της χώρας τους. Η συμφωνία αυτή, αν τελικά ολοκληρωθεί, θα σημάνει την πρώτη μεγάλη εξαγωγή μαχητικού 5ης γενιάς εκτός του δυτικού μπλοκ και θα ενισχύσει το γεωπολιτικό εκτόπισμα της Τουρκίας στον αραβικό κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Baykar και η εξαγορά της Piaggio Aerospace

Παράλληλα με την πρόοδο στο KAAN, η Τουρκία ενισχύει τον ρόλο της στον χώρο των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Η Baykar, κατασκευάστρια των Bayraktar TB2 και Akinci, εξαγόρασε πρόσφατα την ιταλική εταιρεία Piaggio Aerospace. Η εξαγορά αυτή προσφέρει στην Τουρκία τεχνογνωσία στην κατασκευή κινητήρων και έμμεση πρόσβαση στην ευρωπαϊκή τεχνολογία. Επιπλέον, ενισχύει την παρουσία της Baykar στην Ευρώπη και τη διεθνή αλυσίδα παραγωγής αεροπορικών συστημάτων.
Η Baykar καταγράφει ραγδαία ανάπτυξη, με εξαγωγές που ξεπερνούν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Τα drones της έχουν πωληθεί σε περισσότερες από 35 χώρες και πλέον επεκτείνεται σε νέα έργα, όπως το ναυτικό Bayraktar TB3 και το jet drone Kızılelma. Το τελευταίο φέρει χαρακτηριστικά μαχητικού και προορίζεται να λειτουργεί είτε αυτόνομα είτε σε συνεργασία με επανδρωμένα μαχητικά.

Η ελληνική απάντηση

Η Ελλάδα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις. Η Πολεμική Αεροπορία έχει ενισχυθεί με τα μαχητικά Rafale και εκσυγχρονίζει τα F-16 σε επίπεδο Viper. Επιπλέον, η χώρα έχει αιτηθεί την προμήθεια F-35, ενώ παράλληλα εισάγει UAV από Ισραήλ και ΗΠΑ. Το στρατηγικό στοίχημα, ωστόσο, είναι η ανάπτυξη εγχώριων drones μέσω των προγραμμάτων “Αρχύτας” και “Γρύπας”, που φιλοδοξούν να καλύψουν το κενό στην αυτόχθονη τεχνογνωσία.

Το “Αρχύτας” αφορά ένα τακτικό VTOL UAV με δυνατότητα επιτήρησης και ελαφρύ φορτίο, ενώ το “Γρύπας” στοχεύει στην ανάπτυξη ενός μεγάλου μαχητικού UAV κατηγορίας MALE, με αυτονομία άνω των 30 ωρών και δυνατότητα οπλισμού. Η ΕΑΒ προχωρά με τεχνική ωρίμανση, όμως η επιχειρησιακή ένταξη αργεί. Παράλληλα, εξετάζεται η προμήθεια οπλισμένων ισραηλινών drones καθώς και η δημιουργία αντι-drone συστημάτων.

Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή διαθέτει υπεροχή στα επανδρωμένα αεροσκάφη, αλλά υστερεί στα UAV και στην αυτάρκεια παραγωγής. Η Τουρκία, από την άλλη, βασίζεται σε πλήρως επιχειρησιακά drones, επενδύει στο KAAN και αποκτά τεχνογνωσία μέσω διεθνών συνεργασιών και εξαγορών. Το μέλλον της ισορροπίας θα κριθεί από την ταχύτητα υλοποίησης των ελληνικών προγραμμάτων και την επένδυση στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.

Το παιχνίδι στον αέρα δεν παίζεται πλέον μόνο με μαχητικά. Πλέον, το πλεονέκτημα ανήκει σε εκείνον που ελέγχει την πληροφορία, διαθέτει UAV σε πραγματικό χρόνο, και έχει την ικανότητα να τα παράγει μόνος του. Η Ελλάδα πρέπει να επιταχύνει για να μη μείνει πίσω σε έναν αγώνα που ήδη έχει ξεκινήσει.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ