Αλλά, αφότου ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, ξεκίνησε την πλήρη εισβολή του στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αντιμετώπισαν ένα πρόβλημα που δεν είχαν προβλέψει.
Ως αποτέλεσμα των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Ρωσία, οι οποίες περιλαμβάνουν εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου, ο οργανισμός IEA είπε ότι η ΕΕ θα χρειαστεί να καλύψει ένα έλλειμμα 1 εκατομμυρίου βαρελιών αργού και 1,1 εκατομμυρίου βαρελιών προϊόντων πετρελαίου την ημέρα.
Συναγερμός στη Δύση
Η Κίνα μετατρέπεται από μεγάλος εισαγωγέας LNG σε πιο ευέλικτο παίκτη, με την ικανότητα να εξισορροπεί την παγκόσμια αγορά.
Σύμφωνα με ξένο μέσο ενημέρωσης, καθώς απέκτησε την ικανότητα να ελέγχει την παγκόσμια αγορά LNG, οι δυτικοί αναλυτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου. Ταυτόχρονα, η ίδια η Κίνα είναι εισαγωγέας φυσικού αερίου και συνήθως μόνο οι εξαγωγείς έχουν τέτοια ισχύ. Πώς κατάφερε το Πεκίνο να πάρει την εξουσία στην αγορά φυσικού αερίου στα χέρια του;
Η ώθηση της Κίνας να υπογράψει νέες μακροπρόθεσμες συμβάσεις LNG, δίνει στη χώρα ακόμη περισσότερο έλεγχο στην παγκόσμια αγορά LNG και αυτό ανησυχεί τη Δύση. Ταυτόχρονα, ο ανταγωνισμός για την προμήθεια υγροποιημένου αερίου αυξάνεται. Οι κινεζικές εταιρείες είναι αυτές που συνάπτουν τον μεγαλύτερο αριθμό συμφωνιών αγοράς LNG από οποιαδήποτε χώρα και γίνονται ολοένα και περισσότερο, βασικοί μεσάζοντες. Οι Κινέζοι αγοραστές μεταπωλούν πολλά φορτία στους πλειοδότες, στην Ευρώπη και την Ασία.
Σύμφωνα με την ανάλυση του BloombergNEF, οι κινεζικές εταιρείες αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% όλων των συμβάσεων LNG έως το 2027. Αυτή η τάση θα ενταθεί. Οι κινεζικές εταιρείες, αναζητούν μακροπρόθεσμες συμφωνίες που θα δίνουν ουσιαστικά στους εμπόρους τον έλεγχο των καυσίμων για τις επόμενες δεκαετίες.
«Η Κίνα είχε πραγματικά την ευκαιρία να επηρεάσει την αγορά LNG. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν ειδικός σκοπός του Πεκίνου», αναφέρει το μέσο.
Η Κίνα έχει αυξήσει την παραγωγή και την κατανάλωση άνθρακα. Η κατανάλωση ενέργειας επίσης ήταν ασταθής, καθώς σχεδόν ολόκληρες επαρχίες της Κίνας είχαν αποκλειστεί λόγω του ιού. Ως εκ τούτου, όταν η Κίνα είχε την ευκαιρία να μεταπωλήσει LNG που είχε ήδη συμβληθεί, αλλά δεν ήταν απαραίτητο για την εγχώρια αγορά, άρχισε φυσικά να το πουλάει στην ξένη αγορά. «Και ναι, η Κίνα κέρδισε χρήματα από αυτό, επειδή το φυσικό αέριο ήταν ακριβό. Αν η κατανάλωση ενέργειας της Κίνας είχε παραμείνει στα προ του Covid επίπεδα, τίποτα από αυτά δεν θα είχε συμβεί», αναφέρει το μέσο.
Ο ειδικός Igor Yushkov, πιστεύει ότι οι κινεζικές εταιρείες έγιναν έμποροι, στην πραγματικότητα, μόνο το 2022. Ως εκ τούτου, δεν μπορεί να ειπωθεί ότι η Κίνα αγοράζει σκόπιμα όλο το LNG και θα συνεχίσει να επηρεάζει ποιον να πουλήσει και ποιον όχι.
Επιπλέον τονίζει ότι, η Δύση δεν πρέπει να αισθάνεται «άσχημα», αλλά να ευχαριστήσει το Πεκίνο. «Άλλωστε, πέρυσι έκανε πράγματι ένα μεγάλο δώρο στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου και πρώτα από όλα στους Ευρωπαίους.
«Το 2022, οι Ευρωπαίοι σημείωσαν ρεκόρ για τις τιμές του φυσικού αερίου, παρά το γεγονός ότι η Κίνα δεν τους ανταγωνίστηκε στην πραγματικότητα για το LNG. Το Πεκίνο, αντίθετα, πούλησε αυτό το αέριο στους Ευρωπαίους, εξομαλύνοντας το έλλειμμα», αναφέρει.
Αν η Κίνα δεν είχε προβλήματα με τον Covid και η κινεζική οικονομία αναπτυσσόταν με κανονικούς ρυθμούς, τότε οι Ευρωπαίοι θα ήταν σε χειρότερη θέση, δεν θα τους φαινόταν αρκετό. «Η τιμή θα είχε αυξηθεί ακόμη υψηλότερα, έως και 5-6 χιλιάδες δολάρια ανά χίλια κυβικά μέτρα », εξηγεί ο Yushkov.
Ο κύριος κίνδυνος της Ευρώπης
Ο ειδικός επισημαίνει ότι, ο κύριος κίνδυνος για την Ευρώπη φέτος είναι ότι η κινεζική οικονομία θα επιστρέψει σε υψηλή ανάπτυξη και θα υπάρξει ανταγωνισμός για διαθέσιμους όγκους LNG στην αγορά. «Η προσφορά LNG στην παγκόσμια αγορά δεν θα αυξηθεί και η Κίνα ως καταναλωτής θα επιστρέψει, επομένως είναι πολύ νωρίς για τους Ευρωπαίους να χαλαρώσουν. Όλα θα εξαρτηθούν από τον ρυθμό ανάπτυξης της κινεζικής οικονομίας».
Ταυτόχρονα, τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο είναι ήδη αντιληπτό ότι, το μεγαλύτερο μέρος του LNG από την αγορά πηγαίνει ξανά στην Κίνα και όχι στην Ευρώπη, πράγμα που σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός έχει ήδη αρχίσει, καθώς οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ασία είναι και πάλι υψηλότερες από ότι στην Ευρώπη.
Παράλληλα αν σημειωθεί ξηρασία στην Ευρώπη, όπως ήταν πέρυσι, τότε ο περιορισμός της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε υδροηλεκτρικούς και πυρηνικούς σταθμούς, θα κάνει το φυσικό αέριο ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση. «Είναι δύσκολο να προβλεφθούν οι τιμές, αλλά νομίζω ότι θα επιστρέψουμε στα 1.000 δολάρια ανά χίλια κυβικά μέτρα στην αγορά spot», αναφέρει ο Yushkov.
Η Κίνα μπορεί να εξακολουθεί να είναι ένας σημαντικός επανεξαγωγέας φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Επιπλέον, δεν αποκλείεται ότι με την πάροδο του χρόνου, η Κίνα μπορεί να αρχίσει να μεταπωλεί στην Ευρώπη ακόμη και ρωσικό αέριο που ρέει μέσω του Power of Siberia.
Σύμφωνα με την Natalya Milchakova, επικεφαλής αναλύτρια της Freedom Finance Global, η Κίνα μπορεί να αρχίσει να το υγροποιεί σε κινεζικές εγκαταστάσεις LNG μικρής κλίμακας. Υπάρχουν περισσότερα από 200 τέτοια εργοστάσια στην Κίνα. «Και η Ρωσία, θα έχει την ευκαιρία να παράσχει στο Πεκίνο τον απαραίτητο εξοπλισμό για την υγροποίηση του φυσικού αερίου και επίσης, να ξεκινήσει έναν νέο αγωγό φυσικού αερίου προς την Κίνα», αναφέρει.