Στο ετήσιο συμπόσιο για την Εταιρεία Πειραματικών Πιλότων , ο σμήναρχος Dan "Animal" Javorsek θα κάνει μια παρουσίαση σχετικά με τη σχέση μεταξύ της έκθεσης σε ραντάρ, αεροηλεκτρονικών και άλλων εκπομπών στα πιλοτήρια των μαχητικών αεροσκαφών και της αυξανόμενης συχνότητας καρκίνου, μεταξύ ενεργών και συνταξιούχων πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο διευθυντής της Ομάδας Επιχειρησιακών Δοκιμών της USAF για το F-35 λέει, «Μόλις αρχίζουμε να πειράζουμε ορισμένα από τα δεδομένα σχετικά με αυτό και δεν είναι πολύ ενθαρρυντικό».
Ο σμήναρχος Javorsek, είναι ο ίδιος δοκιμαστικός πιλότος και ο σημερινός διοικητής στο Επιχειρησιακό Κέντρο Δοκιμών και Αξιολόγησης της Πολεμικής Αεροπορίας (AFOTEC), στην αεροπορική βάση Nellis της Νεβάδα, καθώς και διευθυντής της Ομάδας Επιχειρησιακών Δοκιμών F-35 της USAF.
Είναι επίσης επιζών από καρκίνο. Διαγνώστηκε με καρκίνο των όρχεων ενώ διοικούσε μια μοίρα το 2016, ο Javorsek υποβλήθηκε σε τρεις χειρουργικές επεμβάσεις και χημειοθεραπεία για αρκετά χρόνια. Καθώς συνέχιζε να υπηρετεί, άρχισε να ερευνά σοβαρά πιθανές αιτίες για την ασθένειά του.
Όταν εντάχθηκε στην DARPA ως διευθυντής προγράμματος το 2018, ανέλαβε τα ηνία του προγράμματος Impact of Cockpit Electro-Magnetics on Aircrew Neurology (ICEMAN) του Οργανισμού. Το ICEMAN, ήταν ένα διετές έργο με στόχο να προσδιορίσει εάν τα ραδιοκύματα και τα μαγνητικά πεδία, βλάπτουν τους πιλότους και παρεμποδίζουν την ικανότητά τους να χειρίζονται τα αεροσκάφη τους.
Σύμφωνα με τη Σχολή Αεροδιαστημικής Ιατρικής, τα αποτελέσματα της μελέτης υποδηλώνουν την ανάγκη για πιθανά μέτρα πρόληψης του καρκίνου, αλλά δεν ήταν αρκετά για να δικαιολογήσουν ευρείες αλλαγές πολιτικής για την κοινότητα των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Το Κογκρέσο σημείωσε την προηγούμενη μελέτη και συμπεριέλαβε κάποια γλώσσα στον Νόμο περί Εθνικής Άμυνας του 2021 (NDAA) που προτείνει περαιτέρω διερεύνηση του ζητήματος.
Για να δείξει το τελευταίο, ο Javorsek υποστηρίζει ότι όταν διαχειρίστηκε το ICEMAN για την DARPA, δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει τη λέξη «καρκίνος» σε συνδυασμό με την προσπάθεια για πολιτικούς λόγους. «Οι όροι RF και καρκίνος, τείνουν να αποφεύγονται από μια ολόκληρη σειρά ανθρώπων για να συμπεριλάβουν τη βιομηχανία κινητών τηλεφώνων, που δεν θέλει πραγματικά να δει πολλή έρευνα».
Οι περισσότεροι πιλότοι, όπως λέει, είναι «αντι-υποχόνδριοι», απρόθυμοι να επισκέπτονται χειρουργούς πτήσης όταν δεν είναι σίγουροι για την υγεία τους, καθώς «τίποτα καλό» δεν προέρχεται από τέτοιες επισκέψεις, όσον αφορά, την κατάσταση πτήσης τους (ακόμα και αν δεν πετάξουν για μια μέρα) ή χάσουν την καριέρα τους.
The Radiation Fish Bowl
Η μελέτη του 2020 για τα ποσοστά καρκίνου των πληρωμάτων αεροσκαφών, εξέτασε σε μεγάλο βαθμό εκείνους που πέταξαν παλαιότερα αεροσκάφη (F-100, F-105, F-4, αργότερα F-15 και F-16), με αναλογικά ραντάρ των οποίων οι πλαϊνοί και πίσω λοβοί, πλημμύριζαν τα πιλοτήρια με ακτινοβολία που διαδίδονται μέσω των θόλων τους στο χώρο του περιβάλλοντος.
Αλλά με την έλευση της τεχνολογίας stealth στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, μια αποφασιστική προσπάθεια μείωσης της διατομής ραντάρ (RCS) και επομένως της ανιχνευσιμότητας αεροπλάνων όπως το F-117, και ευρύτερα αεροσκαφών σε όλο τον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας, οδήγησε σε πρόγραμμα που ονομάζεται HAVE GLASS.
Το HAVE GLASS ήταν μια σειρά μέτρων μείωσης RCS για το F-16. Μεταξύ αυτών, ήταν η προσθήκη ενός στρώματος οξειδίου του ινδίου στο χρυσαφί κουβούκλιο του πιλοτηρίου του μαχητικού. Κατά την ανάπτυξη του F-117 (με κωδικό όνομα HAVE BLUE), οι σχεδιαστές της Lockheed αναγνώρισαν ότι το RCS ενός αεροπλάνου, θα μπορούσε να επηρεαστεί δραματικά από τις αντανακλάσεις από την ενέργεια του ραντάρ μέσα στο θόλο του.
Στην ομιλία του για την ακτινοβολία του πληρώματος αεροσκαφών και τον καρκίνο, ο Javorsek κάνει ένα απλό σχέδιο γραμμής για να απεικονίσει το πρόβλημα και δείχνει ακριβώς, το κεφάλι του πιλότου. Για τον μειούμενο αριθμό των F-16, F-15, A-10 και άλλων που εξακολουθούν να πετούν με αναλογικά ραντάρ, το πρόβλημα είναι πιθανώς χειρότερο από αυτά που έχουν ενημερωθεί με ψηφιακά ραντάρ Active Electronically Scanned Array (AESA).
Ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος του συγκεκριμένου τύπου μη ιονίζουσας ακτινοβολίας, που εκπέμπεται στο πιλοτήριο και η σχέση του με διαφορετικά στελέχη καρκίνου, είναι κάτι που θεωρεί ο Javorsek επίσης σημαντικό.
Αλλά, το να κάνεις εικασίες σχετικά με τη φυσική της ακτινοβολίας ραντάρ στο πιλοτήριο, δεν αρκεί. Η επιστημονική μέτρηση του περιβάλλοντος του πιλοτηρίου, είναι απαραίτητη για την αξιολόγηση των πιθανών νευροϊατρικών και καρκινικών επιπτώσεων, για το πλήρωμα αεροσκαφών. Αισθητήρες σχεδιασμένοι για να μετρούν το ηλεκτρομαγνητικό περιβάλλον του πιλοτηρίου σε διαφορετικά μήκη κύματος και σε διαφορετικές θέσεις, επινοήθηκαν για το ICEMAN από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech) και άλλους συμμετέχοντες.
Αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή δεδομένων για μελέτες καρκίνου, όπως ελπίζει ο Javorsek, καθώς και για την αξιολόγηση των επιπτώσεων άλλων ηλεκτρονικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων των οθονών που τοποθετούνται σε κράνος, οι οποίες τοποθετούν την ακτινοβολία αμέσως μπροστά από το μέτωπο και τα μάτια του πιλότου.
«Αυτά τα συστήματα υποδείξεων που τοποθετούνται στο κράνος, είναι όσο πιο κοντά μπορείτε να φτάσετε στον εγκέφαλό σας, τη γνωστική σας λειτουργία», λέει ο Javorsek. «Γνωρίζουμε από το Caltech για ένα άλλο πρόγραμμα της DARPA που ονομάζεται RadioBio, ότι υπάρχει σχέση μεταξύ των εγκεφαλικών κυμάτων σας και των διαταραχών στο ηλεκτρομαγνητικό περιβάλλον του περιβάλλοντος», αναφέρει.
Αξίζει να ληφθούν υπόψη ερωτήσεις σχετικά, με την επίδραση τέτοιων συσκευών στην οφθαλμική υγεία των πιλότων, συμπεριλαμβανομένης της προσωρινής αναπηρίας όρασης. Κατά ειρωνικό τρόπο, η ευκαιρία για ευρείες μελέτες όλων των παραπάνω, έχει μειωθεί με την ανησυχητική μείωση των ωρών πτήσης που αντιμετωπίζουν οι πιλότοι σε όλο τον στρατό. Ενώ μπορεί να είναι λιγότερο εκτεθειμένοι στην ακτινοβολία του πιλοτηρίου, οι μη έμπειροι πιλότοι είναι πιθανό να υποφέρουν από θνησιμότητα που σχετίζεται με επιχειρησιακές και μαχητικές ελλείψεις.
Όσο για τη δική του υπεράσπιση και το νομοσχέδιο που τρέχει τώρα στο Κογκρέσο, ο Javorsek είναι ρεαλιστής. «Αυτές οι προσπάθειες από τη βάση, όπως αυτό το νομοσχέδιο τώρα στο Κογκρέσο, κινδυνεύουν πάντα να μην ακολουθηθούν. Ας ελπίσουμε ότι, θα τα καταφέρει και θα δώσει κάποια οδηγία στο Υπουργείο Άμυνας να συντάξει μια έκθεση και να απαντήσει σε ορισμένες από αυτές τις ερωτήσεις», αναφέρει.
Παρατηρεί επίσης ότι, υπάρχουν πράγματα που η Πολεμική Αεροπορία και οι πιλότοι της μπορούν να κάνουν τώρα.
«Μπορεί να υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο λειτουργίας των συστημάτων ραντάρ/ηλεκτρονικά μας, στρατηγικές μετριασμού που μπορούμε να εφαρμόσουμε. Αυτό που λέω στους νεαρούς πιλότους όταν τους μιλάω για αυτό, είναι ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι έχουν αυξημένο κίνδυνο για καρκίνο και να υποβληθούν σε προληπτικό έλεγχο νωρίς. Αν προσέξετε κάτι ή η γυναίκα σας προσέξει κάτι, ψάξτε το».