ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ:
Την επιτυχή εξουδετέρωση νάρκης που βρέθηκε στη Μαύρη Θάλασσα κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία ανακοίνωσε το τουρκικό υπουργείο Άμυνας.
Αρχικό κείμενο
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας στη Μαύρη Θάλασσα. Ενώ οι αποκλεισμοί περιοχών στα ανοικτά των ακτών της Οδησσού περιόριζαν τις θαλάσσιες διαδρομές, ένα μήνυμα NAVTEX από τον ρωσικό σταθμό του Novorossiysk αποκάλυψε μια νέα απειλή: πλωτές θαλάσσιες νάρκες…
Η απειλή των θαλάσσιων ναρκών, φέρεται να εμφανίστηκε για πρώτη φορά μετά τη βύθιση ενός εσθονικού φορτηγού πλοίου, μετά από σύγκρουση με θαλάσσια νάρκη στα ανοικτά των ακτών της Οδησσού. Ως αποτέλεσμα, διαπιστώθηκε ότι η εκρηκτική γόμωση μιας αγκυροβολημένης θαλάσσιας νάρκης, είχε αποκολληθεί από το αγκυροβόλιο για κάποιο λόγο και χτύπησε το πλοίο ενώ παρασύρονταν.
Δύο εβδομάδες μετά από αυτό το περιστατικό, στις 18 Μαρτίου, ο ρωσικός παράκτιος σταθμός Novorossisiyk εξέδωσε ένα ανησυχητικό μήνυμα NAVTEX, (Τέλεξ πλοήγησης – μια διεθνής υπηρεσία που παρέχει πλοηγικές και μετεωρολογικές προειδοποιήσεις και προβλέψεις) δηλώνοντας ότι, οι νάρκες που είχαν αγκυροβολήσει από ναυτικές δυνάμεις της Ουκρανίας κοντά στο λιμάνι της Οδησσού είχαν χαλαρώσει τις αλυσίδες τους λόγω της καταιγίδας. Ο σταθμός Novorossisiyk ισχυρίστηκε ότι, περίπου 420 θαλάσσιες νάρκες επέπλεαν στο νερό και κατηγόρησε την Ουκρανία για παραβίαση των διατάξεων της Σύμβασης της Χάγης του 1907.
Εντοπίστηκε πλωτή θαλάσσια νάρκη στα τουρκικά ύδατα
Μετά την έκδοση του μηνύματος NAVTEX από τη Ρωσία για πιθανές θαλάσσιες νάρκες, το κύριο μέλημα των Τούρκων αναλυτών ήταν η πιθανή μετατόπιση των πλωτών ναρκών στα πλησιέστερα νερά του Στενού της Κωνσταντινούπολης (ή του Βοσπόρου), λόγω της τεταμένης εμπορικής κίνησης. Τούρκοι αξιωματούχοι δήλωσαν επανειλημμένα ότι, το τουρκικό ναυτικό είχε λάβει τα απαραίτητα μέτρα.
Το υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας ανακοίνωσε το Σάββατο ότι, ένα "αντικείμενο που μοιάζει με νάρκη" εντοπίστηκε στα ύδατα του Στενού του Βοσπόρου, που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά.
Σύντομα, εστάλησαν ομάδες υποβρύχιας άμυνας για να ασφαλίσουν και να απενεργοποιήσουν το αντικείμενο αφού, εντοπίστηκε από ένα πολιτικό εμπορικό πλοίο, ανέφερε το υπουργείο σε tweet.
Το αντικείμενο βρέθηκε στη βόρεια είσοδο του στενού του Βοσπόρου, στα ανοιχτά της συνοικίας Sariyer στη βόρεια Κωνσταντινούπολη, σύμφωνα με την εφημερίδα Milliyet.
«Στις 28 Μαρτίου 2022, μια νάρκη ανακαλύφθηκε κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία στα ανοικτά των ακτών του Ignead, όπου στάλθηκε γρήγορα μια ομάδα υποβρύχιας άμυνας. Η νάρκη τέθηκε υπό έλεγχο και ξεκίνησε μια επιχείρηση εξουδετέρωσής της», ανέφερε το στρατιωτικό τμήμα.
Οι τουρκικές αρχές έχουν προειδοποιήσει τα πλοία να μείνουν μακριά από την περιοχή.
Η Τουρκία δήλωσε την Τετάρτη ότι, ελήφθησαν τα απαραίτητα μέτρα κατά των υποτιθέμενων παρασυρόμενων ναρκών στη Μαύρη Θάλασσα μετά την αποκοπή τους από τις αλυσίδες ακύρωσης κοντά σε λιμάνια της Ουκρανίας.
Ο υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ, είπε ότι οι αρμόδιες αρχές διεξάγουν επιχειρήσεις παρακολούθησης για να εντοπίσουν εάν οι νάρκες παρασύρονται προς τις ακτές και τα στενά της Τουρκίας.
Στο Πενταπόσταγμα είχαμε αναφέρει σε άρθρο μας με τίτλο : Κίνδυνος! Νάρκες θαλάσσης "ταξιδεύουν ανεξέλεγκτα" στη Μαύρη θάλασσα - Πώς επηρεάζονται οι τουρκικές θαλάσσιες γεωτρήσεις; Στο πλαίσιο των ΨΕΠ είχαμε αλληλοκατηγορίες Ουκρανίας και Ρωσίας αναφορικά με την ναρκοθέτηση της Μαύρης Θάλασσας.
Οι θαλάσσιες νάρκες (ή ναυτικές νάρκες) είναι αθόρυβα και (γενικά) παθητικά όπλα, που χρησιμοποιούνται στον ναυτικό πόλεμο για περισσότερο από έναν αιώνα. Είναι ένα σχετικά φθηνό, εύχρηστο και εξαιρετικά αποτελεσματικό όπλο που επιτρέπει στις ασθενέστερες ναυτικές δυνάμεις να αντιμετωπίσουν μεγαλύτερους, πιο προηγμένους τεχνολογικά αντιπάλους. Είναι ένα όπλο «φωτιά», που περιμένει κρυφά το θύμα του να περάσει εν αγνοία του (συχνά για πολλά χρόνια). Αλλά οι νάρκες αποτελούν απειλή για όλους μετά την ανάπτυξη.
Οι νάρκες έχουν επίσης τεράστιο ψυχολογικό αντίκτυπο. Η απλή πιθανότητα να έχουν τοποθετηθεί νάρκες σε ένα υδάτινο σώμα, είναι αρκετή για να σταματήσουν οι θαλάσσιες επιχειρήσεις και να αποτραπεί ή να επιβραδυνθεί αποτελεσματικά η πρόσβαση σε ένα συγκεκριμένο υδάτινο σώμα ή στρατηγικό σημείο. Έτσι, μια νάρκη δεν χρειάζεται καν να ανατινάξει κάτι για να ολοκληρώσει το έργο της.
Ως Πενταπόσταγμα κρίνουμε ενδιαφέρον ότι, οι νάρκες έφτασαν στον Βόσπορο από την Οδησσό σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Αν και υπάρχει ρεύμα από τον Δούναβη προς τον Βόσπορο, φαίνεται απίθανο μία νάρκη που παρασύρθηκε σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα να μπορούσε να διανύσει 360 ναυτικά μίλια. Η ανίχνευση ναρκών στα ύδατα του Στενού της Κωνσταντινούπολης, μόλις μια εβδομάδα μετά τη ρωσική ειδοποίηση NAVTEX ενισχύει τις υποψίες για αυτό το θέμα. Ακόμη και σε ένα σενάριο με συνεχείς βόρειους ανέμους και ρεύματα στην περιοχή (κάτι που δεν συνέβη τον τελευταίο μήνα), μία θαλάσσια νάρκη θα χρειαζότανε περίπου 20-25 ημέρες παρασυρόμενη για να φτάσει στην Κωνσταντινούπολη από την Οδησσό.
Σε αυτό το πλαίσιο, τίθεται το περίεργο ερώτημα: σε ποιον ανήκουν αυτές οι νάρκες; Ποιος άφησε αυτές τις νάρκες να χαλαρώσουν στη Μαύρη Θάλασσα; Από την αρχή του πολέμου, η έναρξη αυτής της επιχείρησης από τη Ρωσία, της οποίας η νομιμότητα ήταν προβληματική, δεν έγινε αποδεκτή από τη διεθνή κοινότητα. Σε αυτήν την περίπτωση που αφορά τις απαγορευμένες πλωτές νάρκες, θα μπορούσε η Ρωσία να είχε κάνει ένα τέτοιο βήμα για να φέρει την Ουκρανία σε δύσκολη θέση στη διεθνή σκηνή;
Άλλωστε, τα βελτιωμένα υποβρύχια κλάσης Kilo της Ρωσίας μπορούν να αναπτύξουν έως και 24 θαλάσσιες νάρκες και αυτή τη στιγμή, υπάρχουν τέσσερα ή πέντε ρωσικά υποβρύχια σε περιπολία στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ η Ουκρανία, δεν έχει αυτή τη δυνατότητα. Φυσικά, δεν είναι εύκολο να απαντήσουμε με ένα «ναι» ή «όχι» σε αυτήν την ερώτηση.
Από την άλλη πλευρά, η σιωπή της Ουκρανίας για αυτό το θέμα είναι επίσης ανησυχητική. Εάν υπάρχει ρωσική προπαγάνδα εδώ, οι ουκρανικές αρχές θα πρέπει να κάνουν δήλωση εάν πραγματοποίησαν επιχειρήσεις εξόρυξης και να ανακοινώσουν τις συντεταγμένες.
Η τοποθέτηση εκατοντάδων θαλάσσιων ναρκών διαρκεί πολύ, γιατί είναι μια λεπτή δραστηριότητα και τα ουκρανικά πλοία δεν μπορούν να τοποθετήσουν νάρκες ενώ ο ρωσικός στόλος παρακολουθεί την περιοχή 24 ώρες την ημέρα. Άλλες μέθοδοι ναρκοθέτησης είναι τα αεροσκάφη ή τα υποβρύχια, αλλά ακόμη και αυτές είναι αδύνατες καθώς η Ουκρανία δεν έχει αυτές τις δυνατότητες. Ίσως η Ουκρανία έβαλε μερικές νάρκες γρήγορα και απρόσεκτα με ένα ρυμουλκό ή άλλο μικρό πλοίο, αλλά η τοποθέτηση 420 ναρκών φαίνεται σχεδόν αδύνατη.
Ανεξάρτητα από το ποιος απελευθέρωσε αυτές τις πλωτές νάρκες στη Μαύρη Θάλασσα, αποτελούν απειλή, ειδικά για την πολιτική ναυτιλία και την αλιεία. Ενώ η ελευθερία της θάλασσας έχει επηρεαστεί από αυτόν τον πόλεμο, η παρουσία πλωτών ναρκών έχει δημιουργήσει μια νέα διάσταση απειλής για ουδέτερες χώρες και πολιτικά σκάφη. Αποτελεί σοβαρό πρόβλημα.