Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν ο πιο θανατηφόρος πόλεμος της ιστορίας όταν διαδραματίστηκε. Στο σύνολο, οι ανθρώπινες απώλειες υπολογίζονται στις 40 εκατομμύρια: 20 εκατομμύρια θάνατοι, εκ των οποίων 10 εκατομμύρια ήταν αθώοι και 20 εκατομμύρια τραυματισμοί. Η ιστορία μέχρι τότε δεν είχε βρεθεί αντιμέτωπη με έναν τόσο φονικό πόλεμο. Όπως ήδη γνωρίζετε, τα αντίπαλα στρατόπεδα ήταν οι Σύμμαχοι (Αντάντ) και οι Κεντρικές Δυνάμεις. Η κύρια σύγκρουση μεταξύ της Βρετανικής και της Γερμανικής Αυτοκρατορίας ήταν αυτή που οδήγησε σε πολεμικές συμπλοκές παγκόσμιας κλίμακας. Οι Βρετανοί υπήρξαν ο σπουδαιότερος στρατός της Αντάντ, με εντυπωσιακά όπλα και εξαιρετικές ηγετικές ικανότητες.
Ίσως το δυνατότερο στοιχείο του βρετανικού στρατού, το βασιλικό πολεμικό ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου, διέθετε τα πιο εξελιγμένα και φονικά πλοία του Πολέμου. Το πιο θρυλικό από αυτά, το HMS Iron Duke ήταν το πρώτο πολεμικό πλοίο της κλάσης Iron Duke, το οποίο καθελκύστηκε το 1912 και ξεκίνησε να υπηρετεί το βρετανικό ναυτικό το 1914.
Από την αρχή της υπηρεσίας του, το πλοίο έπλεε ως ναυαρχίδα του Home Fleet (Στόλος Πατρίδας). Ο στόλος αυτός επιχειρούσε στα βρετανικά χωρικά ύδατα από το 1902 έως το 1967. Κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου, το πλοίο επιχειρούσε ως ναυαρχίδα του Grand Fleet (Μεγάλος Στόλος), ο οποίος ήταν ο βασικός στόλος του βασιλικού πολεμικού ναυτικού του Ηνωμένου Βασιλείου κατά την διάρκεια του Πολέμου.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Γενικά
Το σκάφος κατασκευάστηκε ως θωρηκτό πολεμικό πλοίο με εκτόπισμα 25.000 τόνων και 29.560 τόνων σε πλήρη φόρτωση. Το μήκος του ήταν 190 μέτρα και είχε ύψος 27,4 μέτρων. Το σύστημα προώθησής του περιλάμβανε τέσσερις Parsnons τουρμπίνες και τέσσερις προπέλες. Το πλοίο είχε μέγιστη ταχύτητα 40 χλμ/ώρα (21,25 κόμβων) και μέγιστη εμβέλεια 14.446 χιλιομέτρων όταν έπλεε με ταχύτητα 18.5 χλμ/ώρα. Το πλήρωμά του περιλάμβανε 995 με 1.022 μέλη, ανάλογα την αποστολή.
Οπλισμός
Το θωρηκτό διέθετε δέκα BL 343 χιλιοστών MK V ναυτικά όπλα, δώδεκα 152 χιλιοστών Mk VII ναυτικά όπλα, δύο QF 76 χιλιοστών 20 cwt αντιαεροπορικά όπλα, τέσσερα 3-pounder 47 χιλιοστών όπλα και τέσσερεις 533 χιλιοστών υποβρύχιες σωλήνες εκτόξευσης τορπιλών.
Θωράκιση
Το εξωτερικό στρώμα θωράκισης του πλοίου ήταν 305 χιλιοστών, ενώ το κατάστρωμα διέθετε θωράκιση πάχους 64 χιλιοστών. Τέλος, οι πυργίσκοι του ήταν προστατευμένοι από θωράκιση 279 χιλιοστών.
Ιστορικό Επιχειρήσεων
Πρώτος Παγκόσμιος
Ο Home Fleet (Στόλος Πατρίδας) του Ηνωμένου Βασιλείου μετατράπηκε στον Grand Fleet (Μεγάλος Στόλος) σχεδόν αμέσως μετά το ξέσπασμα του Πρώτου Παγκοσμίου. Το Iron Duke παρέμεινε ναυαρχίδα και του Μεγάλου Στόλου μετά την μετατροπή, πλέον υπό την ηγεσία του ναυάρχου John Jellicoe.
Μάχη της Γιουτλάνδης
Η μεγαλύτερη συνδρομή του πλοίου κατά την διάρκεια του Πολέμου, έλαβε χώρα στην Μάχη της Γιουτλάνδης όταν ο Μεγάλος Στόλος του Ηνωμένου Βασιλείου μονομάχησε με τον High Sea Fleet (Στόλος των Ψηλών Θαλασσών) του γερμανικού ναυτικού. Κατά την διάρκεια της ναυμαχίας το πλοίο κατάφερε να προκαλέσει ζημιές σε πλοία του εχθρικού στόλου όπως το θωρηκτό SMS König. Καταγράφηκε επίσης πως βλήματα του Iron Duke βύθισαν το τορπιλοβόλο SMS S35 του γερμανικού αυτοκρατορικού ναυτικού, αν και οι ιστορικοί δεν δηλώνουν βέβαιοι για αυτό το συμβάν.
Μετά τον Πόλεμο
Μετά το τέλος του πολέμου, το Iron Duke επιχειρούσε ως ναυαρχίδα του Μεσογειακού Στόλου του Ηνωμένου Βασιλείου και έλαβε μέρος στον ρωσικό εμφύλιο (σε συμπλοκές στον Εύξεινο Πόντο) και στην Μικρασιατική Εκστρατεία. Καταγραφές αναφέρουν πως βοήθησε και στην μεταφορά προσφύγων στην Καταστροφή της Σμύρνης το 1922. Από το 1926, το θωρηκτό επιχειρούσε στον Ατλαντικό Στόλο ως εκπαιδευτικό πλοίο.
Το Τέλος
Τον Μάρτιο του 1946 γράφηκε η τελευταία σελίδα του πολεμικού πλοίου, όταν και το HMS Iron Duke πουλήθηκε σε κομμάτια στις βρετανικές βιομηχανίες μετάλλου.
Αναμφίβολα, το πλοίο υπήρξε ένα από τα πιο ιστορικά βρετανικά σκάφη της ιστορίας.