Το νέο πεδίο μάχης του Δρόμου του Μεταξιού φαίνεται να είναι η Αλβανία, μια χώρα ιστορικά πολύ συνδεδεμένη με την Ιταλία, μέλος του ΝΑΤΟ που χτυπά και την πόρτα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως σημειώνει ιταλικό δημοσίευμα.
Η έκδοση του Foreign Policy, που είναι μεταξύ των πιο έγκυρων διεθνών επιχειρηματικών περιοδικών στον δυτικό κόσμο επισημαίνει ότι «η αυξημένη δέσμευση των Ηνωμένων Πολιτειών με το μικρό βαλκανικό έθνος υπογραμμίζει την εμφάνιση ενός άλλου πιθανού σημείου σύγκρουσης μεταξύ των γεωοικονομικών φιλοδοξιών της Κίνας στην περιοχή και των αυξανόμενων, αν και καθυστερημένων, δυτικών προσπαθειών να τις απωθήσει», σύμφωνα με την ιστοσελίδα echedoros-a.gr.
Η Αλβανία αποτελεί εξαίρεση στα Βαλκάνια.
Είναι από τις λίγες χώρες της περιοχής που έχουν αναπτύξει περίπου 20 έργα με την Κίνα - «η αυξημένη δέσμευση των Ηνωμένων Πολιτειών με το μικρό βαλκανικό έθνος υπογραμμίζει την εμφάνιση ενός άλλου πιθανού σημείου σύγκρουσης μεταξύ των γεωοικονομικών φιλοδοξιών της Κίνας στην περιοχή και των αυξανόμενων, αν και καθυστερημένων, δυτικών προσπαθειών να τις απωθήσει».
Με την ένταξη της Αλβανίας στην πρωτοβουλία Clean Network, ένα πρόγραμμα κατά του 5G της Κίνας, που ξεκίνησε η κυβέρνηση Τραμπ το 2020, η Ουάσινγκτον, σύμφωνα με το Foreign Policy, ανταποκρίθηκε ευνοϊκά αυξάνοντας τις επενδύσεις και τους στρατιωτικούς δεσμούς».
Αρκεί να αναφέρουμε ότι πριν από λίγους μήνες η Αλβανία φιλοξένησε τις στρατιωτικές ασκήσεις Defender Europe 21, τη μεγαλύτερη επιχείρηση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, και ότι πολλές αμερικανικές επενδύσεις φτάνουν στη χώρα σε στρατηγικούς τομείς όπως η ενέργεια.
«Παρά την κλίση της Αλβανίας προς τη Δύση, η Κίνα δεν αποθαρρύνεται», συνεχίζει το περιοδικό.
«Στα τέλη Οκτωβρίου 2021, ο Κινέζος υπουργός Εξωτερικών Wang Yi επισκέφτηκε την Αλβανία πριν πάει στη σύνοδο κορυφής της G20 στη Ρώμη.
Τα τελευταία χρόνια, το Πεκίνο χαιρέτισε την αύξηση του εμπορίου. η χώρα είναι η τρίτη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών της Αλβανίας μετά την Ιταλία και την Τουρκία.
Η Αδριατική ακτή της Αλβανίας παρουσιάζει επίσης ενδιαφέρον για την επέκταση του Δρόμου του Μεταξιού της Κίνας, η οποία έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη ως πύλη προς τη Μεσόγειο».
Αλλά, προσέξτε.
«Όπως πολλές βαλκανικές χώρες, η Αλβανία προετοιμάζεται για ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, παρά το γεγονός ότι η διεύρυνση αποφεύγεται συνεχώς από τις Βρυξέλλες. Εάν αυτή η εμπόδιση στην προσέγγιση συνεχιστεί, όπως προειδοποιεί το Foreign Policy , «θα δημιουργούσε μεγαλύτερο κενό για την κινεζική επιρροή».
«Προς το παρόν, η προθυμία της Αλβανίας να περιορίσει τις κινεζικές επενδύσεις και να ταχυδακτυλουργήσει τις Βρυξέλλες, το Πεκίνο και την Ουάσιγκτον δίνει στη χώρα μια σπάνια ευκαιρία να είναι ένας ισχυρός μεσίτης στην περιοχή», καταλήγει το περιοδικό.
Η Σερβία είναι ο κύριος εταίρος της Κίνας στα Δυτικά Βαλκάνια.
Η Βόρεια Μακεδονία έχει λάβει επίσης κινεζικά δάνεια.
Το Μαυροβούνιο είναι βαριά χρεωμένο αφού πήρε δάνειο σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων από την Τράπεζα Εξαγωγών-Εισαγωγών της Κίνας για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου.
Στην Ελλάδα, η κινεζική εταιρεία Cosco ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά, το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη.
Ένα σενάριο στο οποίο, παρατηρεί το Foreign Policy , η Αλβανία μπορεί να γίνει φάρος «για τα μικρότερα έθνη που βρίσκονται στη μέση της αντιπαράθεσης μεταξύ Δύσης και Πεκίνου.