Στη δυσμενή κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί η τουρκική Πολεμική Αεροπορία, και κατά συνέπεια, ένα συντριπτικό ποσοστό της τουρκικής στρατιωτικής ισχύος, αναφέρεται το ινστιτούτο Jamestown, προμηνύοντας πως οι επόμενες δεκαετίες θα είναι ιδιαίτερα δυσάρεστες για την αεροπορική δύναμη της Τουρκίας.
Συνοπτικά, η έκθεση του αμερικανικού Think Tank με έδρα την Ουάσινγκτον, εξηγεί πως το κενό που δημιουργείται στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία για τα επόμενα αρκετά χρόνια, θα είναι καθοριστικό και όλα ξεκινούν από την οριστική πλέον εκδίωξη της Τουρκίας από το πρόγραμμα των μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35.
Ακολουθούν τα κρίσιμα σημεία που αναφέρει το Jamestown:
"Τα μεγάλα έθνη του ΝΑΤΟ έχουν ήδη αρχίσει να λαμβάνουν αεροσκάφη πέμπτης γενιάς, ενώ ορισμένα άλλα, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, προτίμησαν να πετάξουν προσωρινά με πλατφόρμες γενιάς 4,5, προκειμένου να κάνουν ένα μακρύ άλμα απευθείας στην αεροπορική δύναμη έκτης γενιάς τις επόμενες δεκαετίες.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Τουρκία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Ο αποκλεισμός της από την κοινοπραξία F-35 έχει επηρεάσει άσχημα την Άγκυρα. Επιπλέον, τα προβλήματα του κινητήρα με το πρόγραμμα εθνικών μαχητικών, πιθανότατα θα στερήσουν την τουρκική Πολεμική Αεροπορία από υπερσύγχρονες πλατφόρμες για τουλάχιστον μια δεκαετία και ίσως περισσότερο.
Τα τέταρτης γενιάς F-16 θα συνεχίσει να αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά της αεροπορικής δύναμης της Τουρκίας τη δεκαετία του 2020, σηματοδοτώντας ένα συγκριτικό μειονέκτημα.
Τέλος, τα σχέδια των μίνι αεροσκαφών της Τουρκίας, με επίκεντρο το επερχόμενο αμφίβιο επιθετικό πλοίο TCG Anadolu, μπορούν να παραμείνουν νεκρά απουσία πρόσθετης προμήθειας του F-35B.
...
Το αρχικό σχέδιο της Τουρκίας ήταν να έχει αρχίσει να λειτουργεί τα F-35 μέχρι τώρα και εν τω μεταξύ, να αναπτύξει τα δικά της εθνικά μαχητικά αεροσκάφη. Ενώ ο πρώτος στόχος αποτελεί φαντασία, ο δεύτερος πρέπει τώρα να ξεπεράσει τα οικονομικά προβλήματα και ένα συγκεκριμένο τεχνολογικό πρόβλημα που σχετίζεται με την ανάπτυξη του κινητήρα για μια τόσο εξελιγμένη πλατφόρμα.
Συνολικά, η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία αντιμετωπίζει τώρα τον κίνδυνο να μην γίνει χειριστής αεροσκαφών πέμπτης γενιάς ακόμη και στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Αν και η αμυντική τεχνολογική και βιομηχανική βάση της Τουρκίας έχει κάνει θαύματα με μη επανδρωμένα συστήματα, το τμήμα των επανδρωμένων αεροσκαφών αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα.
Οι δεκαετίες του 2020 και ακόμη και του 2030 μπορούν να αποδειχθούν δύσκολες για την τουρκική αεροπορία. Προς το παρόν, τα πιο σύγχρονα μαχητικά και οι πλατφόρμες πολλαπλών ρόλων της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι οι εκσυγχρονισμένες παραλλαγές του F-16. Πέρυσι, η ASELSAN, μια τουρκική αμυντική εταιρεία, ξεκίνησε ένα φιλόδοξο έργο εκσυγχρονισμού για να εξοπλίσει αυτά τα αεροσκάφη με AESA.
Αλλά και πάλι, η τρέχουσα αεροπορική δύναμη της Τουρκίας παραμένει σε βάση τέταρτης γενιάς και η κατάσταση είναι απίθανο να αλλάξει σύντομα. Ακόμα και σε αισιόδοξα σενάρια, το εθνικό μαχητικό πέμπτης γενιάς της Τουρκίας δεν θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι τουλάχιστον τη δεκαετία του 2030.
Εξάλλου, ακόμη και αν η τουρκική διοίκηση καταφέρει να εξασφαλίσει με κάποιο τρόπο μια θαυματουργή προμήθεια γενιάς 4,5, η απαράμιλλη υπεροχή πληροφοριών του F-35 δεν μπορεί να αντικατασταθεί από οποιαδήποτε γνωστή πλατφόρμα.
Τέλος, το τουρκικό αμυντικό σύστημα θα συνεχίσει να υποφέρει από την άσχημη έξοδο από ένα έργο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, ευρεία πλεονεκτήματα συμπαραγωγής και μια πραγματική ανακάλυψη στην τεχνογνωσία. Παραδόξως, η Τουρκία διακινδύνευσε ένα κοινό σχέδιο παραγωγής αεροσκαφών πέμπτης γενιάς για μια αγορά ρωσικού συστήματος SAM χωρίς δυνατότητα μεταφοράς τεχνολογίας ή συμπαραγωγής".
Συνεπώς, μέσω των opinion makers της Ουάσινγκτον, καθίσταται σαφές πως το ζήτημα με τα F-35 θεωρείται λήξαν και το νέο ζήτημα που προκύπτει είναι η σταδιακή αποσύνθεση της τουρκικής αεροπορικής δύναμης για τα επόμενα, τουλάχιστον, 20 χρόνια.