«Αυτό που βλέπετε δεν ήταν ένα πλοίο, ήταν ένα νεκρό, πειρατικό κατασκεύασμα, ένα πλωτό νεκροταφείο», είπε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με μαρτυρίες, μεταξύ των ανθρώπων που χάθηκαν, βρίσκονται πολλές γυναίκες και παιδιά που ήταν κλειδωμένοι στο αμπάρι.
Παράλληλα, αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα για τα αίτια που οδήγησαν στη βύθιση του αλιευτικού ανοιχτά της Πύλου.
Ο κ. Σπανός, Διεθνής Πραγματογνώμονας Ναυτικών Ατυχημάτων, μίλησε στο MEGA για το ναυάγιο και για τις συνθήκες που ανετράπη το πλοίο και οδήγησε στον θάνατο δεκάδες ανθρώπους.
«Αυτό που βλέπετε δεν ήταν ένα πλοίο, ήταν ένα νεκρό, πειρατικό κατασκεύασμα, ένα πλωτό νεκροταφείο. Το σωστό πλοίο, βάσει του Διεθνούς Δικαίου και όλη την ισχύουσα νομοθεσία, θα πρέπει να είναι μία κατασκευή κατάλληλα ναυπηγημένη, έτσι ώστε να είναι κατάλληλη να ναυσιπλοεί με ασφάλεια. Όταν ειδοποιήθηκε το ενιαίο κέντρο συντονισμού ερευνάς και διάσωσης του υπουργείου Ναυτιλίας από τις ιταλικές αρχές, έγινε άμεση επέμβαση, υπάρχει σχέδιο που ονομάζεται «Ποσειδών» και εκτελείται άμεσα και τοπικά και γενικότερα, και σπεύδουν όλες οι δυνάμεις που έχουν στο πεδίο, καθώς είναι χώρος ευθύνης της χώρας μας», είπε αρχικά.
«Λαμβάνουμε όλα τα μέτρα της επιχείρησης, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια των επιβαινόντων. Παράλληλα, δεν χάνουμε το σκάφος από τα μάτια μας και αναλύουμε τα δεδομένα έτσι ώστε να δούμε πως μπορούμε να συνεργαστούμε μ τους ανθρώπους που είναι εκεί πάνω, κα ξέρουμε ότι υπάρχουν και οι διακινητές που παίρνουν εντολές από αλλού και ξέρουμε ότι δεν θέλουν την βοήθειά μας και δεδομένου ότι ξέρουν ότι θα συλληφθούν να δούμε τι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε ως επιχειρησιακό σχεδιασμό να σώσουμε τους ανθρώπους. Σε θέματα ανθρώπινης ζωής δεν υπάρχουν νόμοι και κανονισμοί», τόνισε ο κ. Σπανός.
Στην ερώτηση γιατί δεν έσπευσαν άμεσα τα παραπλέοντα σκάφη προκειμένου να σωθούν περισσότεροι άνθρωποι, απάντησε: «Το Λιμενικό, όταν είναι στο πεδίο, εκτιμά αρχικά το περιστατικό. Δίνει οδηγίες αυτό που εκτιμά, στον θάλαμο επιχειρήσεων για να δουν τι πρέπει να κάνουν σε δεύτερο βαθμό. Στην παρούσα φάση, κατά τη γνώμη μου εκτιμήθηκε ότι επειδή ήταν 5 μέρες εν πλω, συνεπώς δεν είχε «πρόβλημα ευστάθειας», πίστευαν ότι δεν θα μπορούσε να γίνει άμεσα κάποια ανατροπή. Προσπάθησαν, δίνοντας έναν κάβο από πλώρη σε πλώρη – όχι ρυμούλκηση -, να πλησιάσουν, με σκοπό να συνεννοηθούν στο πλαίσιο της αλληλεγγύης που προβλέπεται για να δουν τις επόμενες κινήσεις τους».
«Πιθανότατα άνοιξαν ένα επιστόμιο στο μηχανοστάσιο να μπει νερό μέσα στο πλοίο»
Σύμφωνα με τον κ. Σπανό, «δεν υπάρχει περίπτωση αυτό το σχοινί που έριξε το Λιμενικό να οδήγησε στην ανατροπή του αλιευτικού και ούτε το Λιμενικό θα έκανε ρυμούλκηση, γιατί γνωρίζει καλά τους κινδύνους. Δίνουμε σκοινί και το αποδεσμεύουν οι διακινητές. Καταλαβαίνετε ότι αυτό είναι ένα προσχεδιασμένο σχέδιο που κάνουν πάντα οι διακινητές όταν βλέπουν ότι πάνε να τους πάρουν με κάποιο τρόπο και να σωθούν οι άνθρωποι.
Η μία εκδοχή για την ανατροπή του είναι ότι την ώρα που έμεινε ακυβέρνητο το πλοίο και δεν άφησαν να βοηθήσουν το δικό μας Λιμενικό να σταθεροποιήσει το σκάφος και να μην παρασύρεται απ΄ τα ρεύματα. Εκείνοι το αποδέσμευσαν το σχοινί και έθεσαν το σχέδιο τους σε εφαρμογή. Αμέσως οι άνθρωποι, τρομοκρατημένοι ανέβηκε πάνω με πανικό να δει τι συμβαίνει. Λόγω των απαράδεκτων ναυπηγικών δυνάμεων του σκάφους και επειδή ανέβηκαν όλοι πάνω βρέθηκε το μετακεντρικό ύψος πάρα πολύ ψηλά στο κατάστρωμα που σημαίνει άμεση βύθιση του σκάφους σε 10-15 λεπτά»,
Επιπλέον, πιστεύω ότι ταυτόχρονα, επειδή είδαν οι διακινητές ότι θα γίνει κάποια επιχείρηση, άνοιξαν τη βάνα στο μηχανοστάσιο και μπήκε η νερό μέσα. Πιθανότατα άνοιξαν ένα επιστόμιο στο μηχανοστάσιο να μπει νερό μέσα στο πλοίο για να έχει πιο εύκολη κλίση το σκάφος για να βυθιστεί πιο εύκολα. Με δόλο τα έκαναν αυτά τα πράγματα, είναι εγκληματίες. Αυτοί παίρνουν οδηγίες από τα κυκλώματα. Οι επιβαίνοντες δεν έχουν σωσίβια και κινητά, μόνο οι διακινητές έχουν κινητά».