Στο «μικροσκόπιο» των Ελλήνων αξιωματικών αναμένεται να βρεθούν τόσο οι Ολλανδικές φρεγάτες Μ, τις οποίες τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θεωρούν ως ιδιαίτερα αξιόλογη λύση.
Την ώρα που έχουν πάρει «φωτιά» τα «κανόνια» των διεκδικητών για τις νέες φρεγάτες του Στόλου και όλες προτάσεις αξιολογούνται, τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού έχουν ήδη αρχίσει το «crash test» και στα μεταχειρισμένα πλοία τα οποία προτείνουν οι «μνηστήρες» ως ενδιάμεση λύση. Ήδη στο «μικροσκόπιο» των έμπειρων αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού έχουν μπει οι δύο Γαλλικές μεταχειρισμένες φρεγάτες τις οποίες παραχωρεί δωρεάν στο ΠΝ από τις αρχές του 2022 σύμφωνα με την πρόταση που δημοσιοποίησε χθες η Γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα.
Πρόκειται για την αντιαεροπορική φρεγάτα(Anti-Aircraft Warfare) Jean Bart και την ανθυποβρυχιακή (Anti-Submarine Warfare) Latouche-Treville οι οποίες περιλαμβάνονται στη Γαλλική πρόταση ως τα πλοία ενδιάμεσης λύσης. Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το ΓΕΝ περίμεναν πάντως μια πιο «γενναία» προσφορά από τους Γάλλους είτε τις φρεγάτες La Fayette είτε ακόμα και για μία μεταχειρισμένη Fremm με ενδεχόμενο αγοράς της από το Πολεμικό Ναυτικό.
Το σκάφος εισήλθε σε υπηρεσία με το Γαλλικό Ναυτικό στις 21 Σεπτεμβρίου 1991 και έχει καθήκοντα συνοδείας του αεροπλανοφόρου “Charles de Gaulle” ή των ελικοπτεροφόρων Mistral προσφέροντάς τους Α/Α προστασία. Για να συμβεί αυτό, το πλοίο χρησιμοποιεί περιστρεφόμενο εκτοξευτή Mk13 με 40 Κ/Β SM-1MR.
Σύμφωνα με τους Γάλλους, τα δύο πλοία θα μπορούν να εισέλθουν στην υπηρεσία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού από το 2022 κιόλας. Παρόλα αυτά, η αλήθεια είναι ότι στο «ελληνικό πεντάγωνο» δεν δείχνουν να έχουν ενθουσιαστεί με την πρόταση, η οποία δεν προσδίδει την επιθυμητή – κατά ορισμένους – υπεροχή που αναζητά το ΠΝ, ιδιαίτερα για τις ανοιχτές θάλασσες.
H γαλλική φρεγάτα ''Latouche-Tréville''
Η γαλλική ανθυποβρυχιακή φρεγάτα Latouche-Tréville (τύπου F70, δηλαδή το προηγούμενο μοντέλο των Fremm) δραστηριοποιείται στη Βρετάνη, στον Ατλαντικό. Πραγματοποιεί αποστολές από το 1990.
Σύμφωνα με τους Γάλλους, τα δύο πλοία θα μπορούν να εισέλθουν στην υπηρεσία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού από το 2022 κιόλας. Παρόλα αυτά, η αλήθεια είναι ότι στο «ελληνικό πεντάγωνο» δεν δείχνουν να έχουν ενθουσιαστεί με την πρόταση, η οποία δεν προσδίδει την επιθυμητή – κατά ορισμένους – υπεροχή που αναζητά το ΠΝ, ιδιαίτερα για τις ανοιχτές θάλασσες.
Ωστόσο το Επιτελείο έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε αυτοψία και σε ενδελεχή αξιολόγηση για όλες τις περιπτώσεις προσφοράς μεταχειρισμένων πλοίων. Σε αυτή την κατεύθυνση κρίθηκε απαραίτητη η αποστολή στη Γαλλία κλιμακίου του ΠΝ το οποίο αποτελείται από εξειδικευμένα στελέχη με γνώσεις σε τεχνικά ζητήματα. Οι Έλληνες αξιωματικοί θα περάσουν από «κόσκινο» τόσο τη Jean Bart όσο και την Latouche-Treville για να διαπιστώσουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονται με δεδομένο ότι πρόκειται για πλοία 30 ετών. Η Jean Bart κλάσης Cassard καθελκύστηκε το 1988 και επιχειρεί από το 1991. Στα θετικά του πλοίου το ισχυρό radar,η ύπαρξη sonar και η χρήση βλημάτων Exocet. Αρνητική η μεγάλη ηλικία, τα ξεπερασμένα πλέον A/A βλήματα SM1 αλλά και ο μεγάλος αριθμός μελών του πληρώματος που ξεπερνά τα 200. Πάνω από τριάντα χρόνια υπηρεσίας κλείνει και η φρεγάτα Latouche-Treville η οποία έχει ανάλογα χαρακτηριστικά, μεταφέρει ελικόπτερο και διαθέτει πέρα από Exocet σημαντικές ανθυποβρυχιακές δυνατότητες.
Στο «μικροσκόπιο» των Ελλήνων αξιωματικών αναμένεται να βρεθούν τόσο οι Ολλανδικές φρεγάτες Μ, τις οποίες τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού θεωρούν ως ιδιαίτερα αξιόλογη λύση. Mε δεδομένο ότι πρόκειται ουσιαστικά για αναβαθμισμένες S οι οποίες έχουν αποδειχθεί για το ΠΝ «λίρα εκατό» εδώ και σαράντα χρόνια. Αυτοψία σχεδιάζεται και στις φρεγάτες του Βασιλικού Ναυτικού Type 23 τις οποίες φέρονται να έχουν προτείνει οι Άγγλοι ως ενδιάμεση λύση σε περίπτωση συμφωνίας για τις Arrowhead 140. Ανάλογη από κοντά αξιολόγηση θα γίνει και σε όποια πλοία προτείνουν τελικά οι Αμερικανοί ως ενδιάμεση λύση είτε πρόκειται για τα Ticonderoga είτε για άλλες Μονάδες του Αμερικανικού στόλου. Καθοριστικός παράγοντας πάντως πέρα από την κατάσταση των πλοίων είναι και ο χρόνος παράδοσης.
Την ίδια ώρα στην Αθήνα ο Γερμανός πρέσβης Έρνστ Ράιχελ μαζί με στελέχη της ThyssenKrupp πέρασαν το κατώφλι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και συναντήθηκαν με το Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη. Στο επίκεντρο βρέθηκε η Γερμανική πρόταση για τις φρεγάτες Α200-Α300 με το Βερολίνο να μπαίνει και αυτό δυνατά στη «ναυμαχία» της διεκδίκησης του Ελληνικού προγράμματος. Η Γερμανική πρόταση κρίνεται ως δελεαστική αφού εκτός των τεσσάρων πλοίων οι Γερμανοί φέρονται και συμπεριλαμβάνουν στο «πακέτο» και δύο υποβρύχια 214 κλάσης «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». ’Ηδη έξι εταιρείες από ΗΠΑ, Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία, Ισπανία και Ολλανδία έχουν καταθέσει επίσημες προτάσεις και μένουν οι Ιταλοί της Ficantieri με την ισχυρή AAW FREMM. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος με μπαράζ επαφών και επικοινωνιών τις τελευταίες ημέρες επισπεύδει τις διαδικασίες με στόχο να ολοκληρωθεί η κατάθεση όλων των προτάσεων και να προχωρήσει η αξιολόγηση.