Πολεμική αεροπορία
Ενημερώθηκε στις:

Αποκάλυψη Πενταπόσταγμα: Αυτές είναι οι δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας

Συνεχίζοντας την αναφορά στα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων που αναφέρει στην έκθεσή του στο think tank SETA της Τουρκίας, ο ερευνητής Φεριντάν Τασντάν, το Πενταπόσταγμα μεταφέρει στους αναγνώστες του αυτή την φορά τα συστήματα της τουρκικής αεροπορίας (Τ.Α.).

Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει επίσης αρκετά αεροσκάφη ειδικών αποστολών όπως το E-7T AEW, CN235M SIGINT/ELINT και C160D MILKAR. Αυτά τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με ειδικό εξοπλισμό και pods ηλεκτρονικού πολέμου και νοημοσύνης σημάτων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε τέσσερις πλατφόρμες Boeing E-7T AEW μεταξύ του 2015 και 2017. Το E-7T χειρίζεται το ραντάρ AESA L-band MESA της Northrop και είναι ενσωματωμένο με το σύστημα ESM/ELINT της Elta. 

Το ραντάρ AESA της ζώνης L παρέχει 400 km+ εμβέλεια ανίχνευσης έναντι αεροσκαφών τύπου μαχητικού, ενώ το σύστημα ESM/ELINT μπορεί να ανιχνεύσει, να ταξινομήσει και να γεωεντοπίσει εκπομπούς ραδιοσυχνοτήτων από μεγάλες αποστάσεις. Με αυτή την ικανότητα, η Τουρκική αεροπορία,  μπορεί ενεργά ή παθητικά να ανιχνεύσει εναέριους στόχους, πολεμικά πλοία του ναυτικού, και επίγεια συστήματα αεράμυνας από μεγάλες αποστάσεις. Το E-7T μπορεί αυτόματα να μοιραστεί αυτές τις πληροφορίες πληροφοριών με κοινά κέντρα διοίκησης και αεροσκάφη κοντά μέσω κρυπτογραφημένων συνδέσμων δεδομένων όπως το Link-16.

Η τουρκική αεροπορία λειτουργεί επίσης τουλάχιστον τρία CN-235 ELINT/SIGINT (ονομάζονται Goren-1) αεροσκάφος ειδικής αποστολής με λοβούς πληροφοριών σήματος MILSIS-II που κατασκευάζονται από την Aselsan.

Τα αεροσκάφη CN-235 ELINT/SIGINT επιχειρούν κοντά στο πεδίο της μάχης ή στις θέσεις του εχθρού για να συλλέγουν επικοινωνίες ή σήματα συχνότητας ραντάρ και να τα ταξινομούν ανάλογα με τους τύπους και τους ρόλους τους στο πεδίο της μάχης. Οι πληροφορίες σήματος αναλύονται και αποκρυπτογραφούνται για μελλοντική χρήση.

Για παράδειγμα, εάν ένας εχθρός εισήγαγε ένα νέο τύπο ραντάρ στο πεδίο της μάχης, το αεροσκάφος Goren-1 μπορεί να ανιχνεύσει αυτό το νέο σήμα ραδιοσυχνοτήτων του ραντάρ και λειτουργίες. Στη συνέχεια, αυτές οι πληροφορίες χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη αλγορίθμων αντιμέτρων για εμπλοκή ή για σκοπούς εξαπάτησης καθώς και για να ενημερωθεί η βιβλιοθήκη απειλών των συστημάτων EW του φιλικού αεροσκάφους.

Το αεροσκάφος C-160 MILKAR-2U EA/ECM της τουρκική πολεμικής αεροπορία υποστηρίζει αεροπορικές επιχειρήσεις με εμπλοκή/σύγχυση στα ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης ή αεράμυνας των εχθρικών δυνάμεων. Με αυτή την  ικανότητα,η Τ.Α. μπορεί να μπλοκάρει ή να υποβαθμίσει την αποτελεσματικότητα των εχθρικών ραντάρ αεράμυνας  και να μειώσει την πιθανότητα αναχαίτισης από την επίγεια αεράμυνα. Στο εγγύς μέλλον, οι πλατφόρμες C-160 MILKAR-2U EW θα αντικατασταθούν από Stand of Jamming Air Craft (SOJ).

Σε τακτικό επίπεδο, τα F-16 και τα μαχητικά αεροσκάφη F-4E/2020 είναι εξοπλισμένα με φορείς EW αυτοπροστασίας. Όλα τα Block-30/40 F-16 έχουν εγκατεστημένο εσωτερικά και έχουν ενσωματώσει πλήρες ALQ-178V3 EW φορείς που παρέχουν διανομείς προειδοποίησης ραντάρ, εμπλοκής και αντιμέτρων για φωτοβολίδες και αερόφυλλα. 60+ F-16C Block-50 (Under Peace Oynx-II) ενσωματώθηκαν πιο πρόσφατα με πιο προηγμένο ALQ-178V5+ με πρόσθετη εμπλοκή χαμηλής ζώνης και δυνατότητες DFRM. Τα τελευταία 30 F-16 Block-50+ (Under Peace Oynx-IV) είναι εγκατεστημένο με εσωτερικές στολές Harris ALQ-211 V4 EW.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα πιο πρόσφατα χρόνια, η Τ.Α. αποφάσισε επίσης να αγοράσει 21+19 λοβούς Harris ALQ-211 V9 EW για να εξοπλίσει F-16D που δεν εξοπλίστηκαν με κανένα σύστημα EW λόγω μικρότερων εσωτερικών όγκων των εκδόσεων D.

Οι περισσότερες εσωτερικά τοποθετημένες σουίτες EW απαιτούν αρκετό όγκο μέσα στο πλαίσιο του αεροσκάφους για εγκατάσταση υλικού EW, LRU, πλεξούδες καλωδίωσης, κεραίες κ.λπ. Ως δευτερεύουσα σημείωση, τα F-16D έχουν 13% λιγότερη εσωτερική χωρητικότητα καυσίμου σε σύγκριση με ένα μονοθέσιο F-16C για τον ίδιο λόγο, επειδή το δεύτερο κάθισμα μειώνει τη διαθεσιμότητα εσωτερικού χώρου. Με την απόκτηση των ALQ-211 V9 pods από τις ΗΠΑ, τα F-16D μπορούν τώρα να χρησιμοποιηθούν στην πρώτη γραμμή για αποστολές όπως Escort, CAP ή BARCAP κ.λπ.

Το τουρκικό F-4E/2020 λειτουργεί με ALQ-178 V3 RWR (παρόμοια με F-16s ALQ-178V3), αλλά η ικανότητα EA/ECM προστέθηκε με το Elta EL/L-82225 ECM pods κατά τον εκσυγχρονισμό του F-4E Phantom στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Η Τ.Α. επίσης απέκτησε τις εσωτερικές δυνατότητες αναβάθμισης λογισμικού και αναβάθμισης της βιβλιοθήκης απειλών μέσω των φορέων EL/L-8225.

Για να συμπληρώσει ή να αντικαταστήσει τα ξένης κατασκευής EW pods, το έργο EHPOD28 (Electronic Warfare Pod) έχει ξεκινήσει για τα τακτικά αεροσκάφη στην απογραφή της Τ.Α. και βρίσκεται στα τελικά στάδια των δοκιμών του. Το έργο EHPOD είναι μια νέα γενιά ηλεκτρονικών παρεμβολών που θα μπορεί να κάνει έξυπνες παρεμβολές μέσω της εσωτερικής της τεχνολογίας Digital Radio Frequency Memory (DRFM).

Θα χρησιμοποιήσει την εξωτερική γεωμετρία της δεξαμενής καυσίμου κεντρικής γραμμής 300 γαλονιών του F-16. Αυτό το pod θα μπορεί να αναλύει και να εντοπίζει γεωγραφικά εκπομπούς ραδιοσυχνοτήτων και να αποδίδει εμπλοκή DRFM, εξαπάτηση και παρεμβολή θορύβου. Προφανώς, η T.Α. έχει ήδη επενδύσει πολλά στην απόκτηση αυτοπροστασίας EW που ταιριάζει για όλα τα τακτικά μαχητικά αεροσκάφη. Το πιο σημαντικό, η T.Α. απέκτησε τη δυνατότητα να αναβαθμίσει τη βιβλιοθήκη απειλών αυτών των αναφερόμενων συστημάτων αυτοπροστασίας. Κάθε φορά που μια νέα απειλή RF εισάγεται στο πεδίο της μάχης, οι πλατφόρμες ELINT/SIGINT της Tουρκίας μπορούν να ανιχνεύσουν τα σήματα EM αυτών των νέων εκπομπών ραδιοσυχνοτήτων και να τα αποκρυπτογραφήσει για να ταξινομήσει τα συστήματα και τους τρόπους λειτουργίας τους. Όποτε είναι απαραίτητο, μπορούν να αναπτυχθούν και να δοκιμαστούν νέοι αλγόριθμοι παρεμβολής πριν ενσωματωθούν στο μαχητικό αεροσκάφος.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και ισχυρά συστήματα EW της T.Α. ονομάζεται KORAL29, το οποίο είναι ένα επίγειο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου ραντάρ πλήρους φάσματος. Σχεδιάστηκε και παράγεται από την τουρκική μονάδα παραγωγής EW Aselsan. Έγινε λειτουργικό το 2015 και είδε την πρώτη του επιχείρηση στη Συρία ενάντια σε ένα ευρύ φάσμα συστημάτων αεράμυνας, συμπεριλαμβανομένων των ρωσικών S-400 ή των συριακών συστημάτων αεράμυνας. Η αρχιτεκτονική βασίζεται στις επιχειρησιακές ανάγκες της Τ.Α.. Το σύστημα KORAL αποτελείται από δύο στρατιωτικά φορτηγά 8x8, το καθένα φέρει Ηλεκτρονική Υποστήριξη (ES System) και ένα Ηλεκτρονικό Σύστημα Επίθεσης πολλαπλών ζωνών για να καλύψει όλο το ηλεκτρονικό φάσμα.

Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές, το KORAL χρησιμοποιεί μια δομή κεραίας με συστοιχία φάσης εκτελεί καθήκοντα ηλεκτρονικής υποστήριξης και επίθεσης πολλαπλών ζωνών. Το σύστημα χρησιμοποιεί επίσης την πιο πρόσφατη τεχνολογία Ψηφιακής Μνήμης Ραδιοφωνικής Συχνότητας (DRFM) για ψηφιακή αντιγραφή των σημάτων απειλής ραδιοσυχνοτήτων και επαναμεταδίδοντάς τα πίσω στην αρχική πηγή ραντάρ με ψεύτικο σήμα. Με αυτόν τον τρόπο, το ραντάρ απειλής πλαστογραφείται με ψευδείς πληροφορίες στόχευσης και τα συστήματα αεράμυνας μπορούν να έχουν εσφαλμένη αναγνώριση ή δεν μπορούν να παρακολουθήσουν πραγματικούς στόχους για μια λύση βολής. Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές πάλι, το KORAL είναι τόσο ισχυρό που μπορεί να εκτελεί ηλεκτρονικές επιθέσεις σε εμβέλεια 150-200 χιλιομέτρων έναντι απειλών ραδιοσυχνοτήτων.

Για την ολοκλήρωση του πλήρους φάσματος των συστημάτων EW, η Τ.Α. βρίσκεται στη διαδικασία παραλαβής τεσσάρων μονάδων αεροσκαφών Stand-Off Jammer (SOJ) (με βάση το Bombardier's Global 6000 business jets), τα οποία θα παραδοθούν το τελευταίο τρίμηνο του 2023.

Η Aselsan είναι ο κύριος ανάδοχος του έργου και της Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) θα τροποποιήσει και θα εγκαταστήσει τα συστήματα αποστολής στο αεροσκάφος G6000 με τη βοήθεια της Aselsan. Το SOJ θα επιτρέψει την αναγνώριση των συστημάτων επικοινωνίας και ραντάρ του εχθρού (για χερσαίες, ναυτικές ή αεροπορικές περιοχές), θα εντοπίσει με ακρίβεια τις θέσεις τους και θα τις εμπλέξει/υποβαθμίσει/παραπλανήσει από απόσταση

Οι πληροφορίες σχετικά με τις δυνατότητες της SOJ παραμένουν μυστικές, αλλά αναμένουμε το σύστημα SOJ να διαθέτει πολυάριθμες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου νέας τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων ισχυρών κεραιών AESA κατασκευασμένες από GaN και τεχνικών DRFM παρόμοια με τα συστήματα EHPOD και KORAL. Η τροποποίηση και οι διαδικασίες πιστοποίησης (μετά από τροποποιήσεις SOJ) του αεροσκάφους G6000 που πρόκειται να προμηθευτεί ως μέρος της σύμβασης πρόκειται να εκτελεστούν στην Τουρκία από την TUSAŞ και άλλες τοπικές εταιρείες.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ