Ολοκληρώθηκε η περίοδος διαβούλευσης του Υπουργείου Παιδείας της Τουρκίας και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο αιώνας της Τουρκίας» εγκρίθηκε. Πλέον με απόφαση του υπουργείου Παιδείας η θεωρία της «Γαλάζιας Πατρίδας» για τις τουρκικές διεκδικήσεις περνά στη σχολική ύλη.
Σε σχετικό tweet του υπουργείου, με τίτλο: «Η κόκκινη γραμμή της Ανεξαρτησίας μας, “η Γαλάζια Πατρίδα”, είναι στο πρόγραμμα σπουδών», σημειώνεται:
«Στο πρόγραμμα σπουδών τονίστηκε η σημασία της αναγκαιότητας προστασίας και υπεράσπισης των δικαιωμάτων και συμφερόντων της χώρας μας, η οποία περιβάλλεται από τρεις πλευρές από θάλασσες και έχει μια εσωτερική θάλασσα, και συζητήθηκε η αξία της “Γαλάζιας Πατρίδας” στη γεωπολιτική της χώρας όσον αφορά τα σύνορα της Θάλασσας των Νήσων, της Μαύρης Θάλασσας, της Μεσογείου και της Θάλασσας του Μαρμαρά».
Η σχετική ανάρτηση καταλήγει με την εξής φράση: «Από τις ρίζες ως το μέλλον».
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον ΣΚΑΙ, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι στο μάθημα της Γεωγραφίας, στην 9η τάξη, θα «τονίζεται η σημασία των χαρακτηριστικών τοποθεσίας της Τουρκίας, θα συζητιούνται επίσης χάρτες που σχετίζονται με τη "Γαλάζια Πατρίδα" και την "Πατρίδα των Αιθέρων".
Επίσης, σύμφωνα με όσα έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου, σε αυτή τη διαδικασία «η αξία του πατριωτισμού να τονίζεται με τη συμπερίληψη του δικαιολογημένου αγώνα της Τουρκίας ενάντια σε αιτήματα που αγνοούν τα νομικά και γεωγραφικά δικαιώματά της στη Θάλασσα των Νησιών (σ.σ. Αιγαίο) και την Ανατολική Μεσόγειο. Να αναφέρεται η σημασία της Κύπρου για την Τουρκία και τον τουρκικό κόσμο».
Σε ό,τι αφορά τη 10η τάξη, το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα προβλέπει ότι «θα πρέπει να εξηγούνται «η "Γαλάζια Πατρίδα" (Μαύρη Θάλασσα, Μεσόγειος, Θάλασσα των Νησιών (σ.σ. Αιγαίο), Θάλασσα του Μαρμαρά}, οι λόγοι για τους οποίους η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, τα δικαιώματά της στα διεθνή ύδατα σήμερα και στο μέλλον.
Επίσης μπορεί να διερευνηθεί το έργο ύδρευσης με την "ΤΔΒΚ". Οι πληροφορίες που συλλέγονται, οργανώνονται και αναλύονται. Αυτές οι πληροφορίες εξετάζονται στον χάρτη».
Στο ίδιο πλαίσιο, το πρόγραμμα του τουρκικού υπουργείου Παιδείας προβλέπει, επίσης, για τη 10η και 11η τάξη ότι θα πρέπει «να τονίζονται οι ιστορικοί δεσμοί και οι κοινωνικοπολιτισμικές σχέσεις της Τουρκίας με τα τουρκικά κράτη στο Τουρκεστάν και την ΤΔΒΚ. Σε αυτή τη διαδικασία, μπορούν να πραγματοποιηθούν εικονικά ταξίδια στις χώρες που εμπίπτουν στο πεδίο της καρδιάς και της διάδοσης του τουρκικού πολιτισμού. Με βάση τα ευρήματα που προέκυψαν, μπορούν να δημιουργηθούν ταξιδιωτικά/προωθητικά άρθρα και παρουσιάσεις που καλύπτουν αυτούς τους τομείς».
"Προετοιμάζουμε τη νεολαία μας για το μελλον"
Τρεις απόστρατοι ναύαρχοι που μίλησαν στον τουρκικό Τύπο ανέφεραν ότι «τα χρόνια προσπαθειών έχουν αποφέρει αποτελέσματα. Θα διδάξουμε καλύτερα τα δικαιώματά μας και θα προετοιμάσουμε τη νεολαία μας για το μέλλον. Με άλλα λόγια, τώρα μεγαλώνει μια γενιά που έχει συνείδηση για τη “Γαλάζια Πατρίδα”».
Ο απόστρατος υποναύαρχος Τζιχάτ Γιαϊτζί δήλωσε ότι τα παιδιά «θα διδαχθούν πολλά θέματα από τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες έως τα χωρικά ύδατα, από τα εσωτερικά ύδατα μέχρι την υφαλοκρηπίδα, από την αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) μέχρι τα δικαιώματα της Τουρκίας».
Ο απόστρατος αντιναύαρχος Ντενίζ Κουτλού δήλωσε ότι είναι πολύ σημαντικό για την Τουρκία να μαθαίνουν τα παιδιά από μικρή ηλικία για τα δικαιώματα της χώρας τους στη “Γαλάζια Πατρίδα”. Ο απόστρατος υποναύαρχος Μεσούτ Οζέλ δήλωσε ότι «είναι βέβαιον πως οι νέοι που θα μεγαλώσουν με αυτό το ιδανικό θα προστατεύσουν τα εδάφη της χώρας πιο σταθερά».
Στο παρελθόν, πολλοί Τούρκοι αξιωματούχοι είχαν αναφερθεί στο δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας», όπως επίσης είχαν δημοσιοποιηθεί χάρτες από το τουρκικό ναυτικό, με τον πρόεδρο της χώρας να υπογράφει το βιβλίο επισκεπτών του αρχηγείου του ναυτικού έχοντας πίσω του τον χάρτη του συγκεκριμένου δόγματος.