Είναι γνωστό ότι η Τουρκική αμυντική βιομηχανία προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ιδεολογήματος της "Γαλάζιας Πατρίδας", έχει στρέψει μεγάλο μέρος των προσπαθειών της στη ναυπήγηση εγχώριων πλοίων για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας της.
Ο ρόλος της ASFAT στο πρόγραμμα περιπολικών πλοίων ανοικτής θαλάσσης κατηγορίας Hisar
Στο πλαίσιο αυτό η ASFAT A.Ş, επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο για την παράδοση του πρώτου πλοίου του εγχώριου προγράμματος OPV (περιπολικά πλοία ανοικτής θαλάσσης ) κατηγορίας Hisar της Τουρκίας έως το 2024.
Η ASFAT είναι μια τουρκική κρατική εταιρεία αμυντικής βιομηχανίας, η οποία αναπτύσσει, διαχειρίζεται και χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις και τις δυνατότητες 27 στρατιωτικών εργοστασίων και 3 δημόσιων ναυπηγείων στην Τουρκία, που προηγουμένως διοικούνταν υπό την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Πρόκειται για μια εταιρεία συνδεδεμένη με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας που παράγει προϊόντα και λύσεις που καλύπτουν τους τομείς του σχεδιασμού, της παραγωγής, της συντήρησης, και τεκπαίδευσης.
Η τουρκική κρατική εταιρεία ξεκίνησε την κατασκευή του TCG Akhisar στις 15 Αυγούστου 2021 ως κύριος ανάδοχος του προγράμματος, ενώ η τελετή κοπής χάλυβα για το δεύτερο σκάφος, TCG Kochisar, πραγματοποιήθηκε στις 25 Νοεμβρίου 2022.
Και τα δύο πλοία καθελκύστηκαν στις 23 Σεπτεμβρίου 2023 και έχουν ελλιμενιστεί στο Ναυτικό Ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης για εργασίες εξοπλισμού τους.
Παράδοση δύο (2) περιπολικών πλοίων ανοικτής (OPV) την επόμενη διετία
Τον Νοέμβριο του 2020, η ASFAT ανέλαβε σύμβαση από το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας για το σχεδιασμό, την κατασκευή και την παράδοση δύο περιπολικών πλοίων ανοικτής θαλάσσης.
Σε περίπου εννέα μήνες, η εξ ολοκλήρου τουρκική κυβερνητική οντότητα που δημιουργήθηκε υπό το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για να υποστηρίξει στρατιωτικά εργοστάσια και ναυπηγεία και την ανάπτυξη της εθνικής αμυντικής βιομηχανίας σε ξένες και εθνικές αγορές, ολοκλήρωσε τον σχεδιασμό του πλοίου και την κρίσιμη φάση σχεδιασμού και γιόρτασε την πρώτη τελετή κοπής χάλυβα του πρώτης κατηγορίας Akhisar (P 1220) OPV τον Αύγουστο του 2021, ακολουθούμενη από το δίδυμο Koçhisar (P 1221) τον Δεκέμβριο του 2022 στο Ναυτικό Ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης.
Οι δύο πλατφόρμες εγκαινιάστηκαν την ίδια ημέρα στις 23 Σεπτεμβρίου 2023 με μια τελετή στην οποία παρευρέθηκαν ο Τούρκος Υπουργός Άμυνας Yasar Güler και ο Πακιστανός ομόλογός του Anwar Ali Hayder, ταυτόχρονα με την παράδοση στο Πακιστάν της πρώτης από τις τέσσερις κορβέτες που κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος εξαγωγών. από την ASFAT με ναυπήγηση σε Τουρκία και Πακιστάν.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό η παράδοση του πρώτου εγχώριου τουρκικού περιπολικού ανοικτής θαλάσσης αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Αύγουστο του 2024 και του δεύτερου στα τέλη του ίδιου έτους ή στις αρχές του 2025
Τεχνικά Χαρακτηριστικά-Αριθμητικά δεδομένα
Με εκτόπισμα 2.300 τόνων, το νέο OPV μοιράζεται την ίδια σχεδίαση γάστρας και τη συνολική διάταξη υπερκατασκευών της κορβέτας της κατηγορίας Ada.
Ωστόσο διαθέτει διαφορετική διάταξη υπερκατασκευών με νέα διαμόρφωση ιστών για τους ανυψωμένους αισθητήρες ως διαφορετική δομική διάταξη, εσωτερική διαμερισματοποίηση και σύστημα πρόωσης, επιτρέποντάς του να κατασκευαστεί σε συντομότερο χρονικό διάστημα και με χαμηλότερο κόστος.
«Τα νέα OPV διατηρούν τα ίδια αποδεδειγμένα και υψηλά χαρακτηριστικά κύτους, παράλληλα με χαμηλή διατομή ραντάρ και μαγνητική υπογραφή των κορβετών της κατηγορίας Ada, διασφαλίζοντας κοινά σημεία πλατφόρμας και υψηλά περιθώρια ανάπτυξης», δήλωσε ο Sinan Topuz, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης στην ASFAT.
Τα νέα OPV κατηγορίας Hisar διαθέτουν σύστημα πρόωσης βασισμένο σε διαμόρφωση CODELOD (Combined Diesel Electric ή Diesel) με τέσσερις πετρελαιοκινητήρες MAN 20V175D που παρέχουν 3.700 kW έκαστος και δύο ηλεκτρικούς κινητήρες τοπικής παραγωγής με 1.000 kW έκαστος.
Έχουν μέγιστη ταχύτητα και ταχύτητα πλεύσης 24 κόμβων με εμβέλεια 4.500 nm σε οικονομική ταχύτητα και αυτονομία 21 ημερών.
Τα OPV της κλάσης Hisar είναι εξοπλισμένα με την ενσωματωμένη πλατφόρμα και σύστημα διαχείρισης (IPMS).
Με καταλύματα για 104 άτομα μεταξύ των μελών του πληρώματος, του αποσπάσματος πτήσης και των ειδικών δυνάμεων, το OPV έχει το ίδιο θάλαμο πτήσης και υπόστεγο με τις κορβέτες της κατηγορίας Ada, ικανό να χειριστεί ένα ελικόπτερο 10 τόνων όπως το SH-60B, με κράτηση χώρου για να επιβιβαστεί μη επανδρωμένο αεροσκάφος και τα συστήματα ελέγχου του.
Όπως αναμενόταν, «η νέα σχεδίαση OPV κατηγορίας Hisar έχει σχεδιαστεί ως αρθρωτή με δυνατότητες ανάπτυξης, επιτρέποντας στην πλατφόρμα να εξελίσσεται με την προσθήκη νέων συστημάτων και όπλων».
Η γκάμα αποστολών και όπλων του νέου OPV για το Τουρκικό Ναυτικό βασίζεται στο ίδιο σύστημα διαχείρισης μάχης Havelsan Advent (CMS) με διανομή δεδομένων και τοπικό δίκτυο, ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνίας που περιλαμβάνει Link 11/16 και SATCOM ζώνης X και Ku, ήδη σε υπηρεσία με άλλα πρόσφατα ναυπηγικά προγράμματα όπως οι φρεγάτες I-class.
Το Advent CMS διαχειρίζεται ένα πακέτο αισθητήρων που βασίζεται σε ένα ραντάρ κύριας επιτήρησης και χαρακτηρισμού συστοιχίας φάσης Aselsan MAR-D 3D μαζί με μια σουίτα ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης ραντάρ Tubitak Yelkovan νέας γενιάς.
Η κύρια σουίτα αισθητήρων επιτήρησης περιλαμβάνει επίσης ένα Aselsan Piri IRST (Infra-Red Search and Tracking). Εκτός από μια σουίτα πλοήγησης με αποκλειστικά συμβατικά και χαμηλής πιθανότητας ραντάρ αναχαίτισης από την Aselsan, το πακέτο αισθητήρων περιλαμβάνει επίσης δύο ραντάρ Aselsan Akrep (AKR-D Block1/Block2) και έναν ηλεκτρο-οπτικό διευθυντή ελέγχου πυρός Aselsan Ahtapot-S για τον κύριο και δευτερεύον οπλισμό, ενώ αυτοπροστασία παρέχεται από εκτοξευτές δολώματος ΜΚΕ.
Η σουίτα υποβρύχιας προστασίας βασίζεται στο σόναρ Meteksan Yakamos 2020 που είναι τοποθετημένο στο κύτος.
Αποστολές-Οπλισμός
Τα νέα τουρκικά πλοία ανοικτής θαλάσσης έχουν σχεδιαστεί για να εκτελούν μια σειρά από κύριες αποστολές, πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR), παράκτιας και υπεράκτιας θαλάσσιας περιπολίας, θαλάσσιες ειδικές και αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις, παράλληλα με αποστολές Έρευνας και Διάσωσης (SAR).
Παράλληλα μπορούν να κληθούν να εκτελέσουν δευτερεύουσες αποστολές, όπως αντιαεροπορικό πόλεμο (AAW), ηλεκτρονικό και ανθυποβρυχιακό πόλεμο, βομβαρδισμό ακτών, ασύμμετρο πόλεμο, επιτήρηση θαλάσσιας κυκλοφορίας και αμφίβιο πόλεμο.
Το πακέτο οπλισμού περιλαμβάνει για πρώτη φορά ένα κύριο πυροβόλο MKE 76/62 mm και δύο τηλεκατευθυνόμενα οπλικά συστήματα Unirobotics Targan (RCWS) οπλισμένα με πολυβόλα Canik Arms 12,7 mm που αναπτύχθηκαν μαζί με την ASFAT, καθιστώντας το Τουρκικό Ναυτικό τον πελάτη και για τα δύο νέα οπλικά συστήματα.
Όπως αναμενόταν, τα OPV κλάσης Hisar για το Τουρκικό Ναυτικό «εφαρμόζονται αλλά όχι με» ενισχυμένο πακέτο ηλεκτρονικών και όπλων που περιλαμβάνει ένα διπλό αμυντικό σύστημα πυροβόλων 35 mm Aselsan Gökdeniz με ενσωματωμένο ραντάρ/EO-IR FCS τοποθετημένο πάνω από το υπόστεγο και μια σουίτα πυραύλων πολλαπλών ρόλων στο μέσο του πλοίου.
Η τελευταία περιοχή μπορεί να φιλοξενήσει έως και δύο εκτοξευτές των 4 αντιπλοϊκών πυραύλων Roketsan ATMACA ή τους πυραύλους κρούσης Cakir μαζί με δύο ελαφριές εκδόσεις 4 κυψελών του νέου MIDLAS ή του εθνικού συστήματος κάθετης εκτόξευσης για την οικογένεια πυραύλων εδάφους-αέρος HISAR της Roketsan.
Η στάση της Ελλάδας
Σε πρόσφατο άρθρο μας αναφερθήκαμε στο άτυπο ΚΥΣΕΑ το οποίο έφερε άσχημα νέα για Κορβέτες και 4η Γαλλική φρεγάτα, με μόνη θετική είδηση την απόκτηση 4 LCS από ΗΠΑ που αποσύρονται, πιθανότατα ως ενδιάμεση λύση, για να καλυφθούν τα κενά στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έως να παραλάβουμε τις νέες Φρεγάτες και να αναβαθμιστούν επιτέλους οι ΜΕΚΟ.
Οι τεράστιες πυρκαγιές και οι πλημμύρες στην Θεσσαλία, σε συνδυασμό με άλλα προβλήματα αφήνουν το Πολεμικό Ναυτικό χωρίς σημαντικά προγράμματα, ενώ οι Τούρκοι θα ναυπηγούν μία Φρεγάτα τον χρόνο, και στόλο μη επανδρωμένων σκαφών 200 τεμαχίων.
Χωρίς ισχυρό Πολεμικό Ναυτικό δεν θα μπορέσουμε να ελέγξουμε Αιγαίο και μέρος την Ανατολικής Μεσογείου, όταν τελικά ξεκινήσουν οι εξορύξεις υδρογονανθράκων.