Σε πρόσφατο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί, στην σφοδρή αντίδραση της Ομογένειας μας στις ΗΠΑ κατά της πώλησης των F-16 στην Τουρκία, αλλά και στο bypass που επιχειρεί ο Ερντογάν για την απόκτησή τους "μέσω Ουκρανίας-Ρουμανίας".
Το τουρκικό σχέδιο και το παρασκήνιο απόκτησης των F-16 BLOCK-70 από τις ΗΠΑ
Κάναμε λόγο για σχέδιο που φαινόταν να είναι στα σκαριά, που αφορούσε την αγορά από την Τουρκία των Αμερικανικών F-16 BLOCK-70 , σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται ταυτόχρονα η παραχώρηση μεταχειρισμένων τουρκικών F-16 στην Ουκρανία, κάτι ανάλογο που έκανε πρόσφατα η Νορβηγία με την Ρουμανία, με την έγκριση των ΗΠΑ.
Θεωρούμε βέβαιο επίσης, ότι ο Ερντογάν παζαρεύει με τις ΗΠΑ ανοιχτά την αποδοχή ένταξης της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ από αυτόν με την προμήθεια των Αμερικανικών F-16, ενώ με δεδομένη την "πρεμούρα της Συμμαχίας" για ένταξη της Σκανδιναβικής χώρας στους κόλπους της, αναμένουμε "κινητικότητα" στο θέμα των F-16.
Τώρα έρχεται άρθρο σε έγκριτο Τουρκικό ΜΜΕ να φωτίσει μία άλλη πτυχή του θέματος, αυτής του χρόνου έναρξης παράδοσης στην Τουρκία σε περίπτωση ευόδωσης της προσπάθειάς της για απόκτηση των F-16 BLOCK-70 απο τις ΗΠΑ, η οποία θα είναι μετά από τρία (3) έτη τουλάχιστον από σήμερα.
Επισημαίνονται τα κυριότερα σημεία του εν λόγω άρθρου σύμφωνα με την εκτίμησή μας, ως ακολούθως:
Το ιστορικό του τουρκικού αιτήματος
"Ενώ η Τουρκία περίμενε απάντηση από την επιστολή αιτήματος που έστειλε στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2021 για 40 μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70 και 79 κιτ εκσυγχρονισμού, η είδηση έγκρισης ήρθε τον Απρίλιο του 2023.
Η έγκριση, που δόθηκε από το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ , κάλυψε την πώληση αεροηλεκτρονικών υλικών αξίας 259 εκατομμυρίων δολαρίων για τον υπάρχοντα στόλο μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Τουρκίας.
Οι λεπτομέρειες της πώλησης, που πραγματοποιήθηκε περίπου 1-2 εβδομάδες αφότου η Τουρκία ενέκρινε το αίτημα ένταξης της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ, έγιναν σαφείς.
Το προαναφερθέν κιτ αεροηλεκτρονικής θα παρέχει το Link-16 Multifunctional Information Distribution System (MIDS) και το Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto-GCAS) για 199 μαχητικά αεροσκάφη F-16 (Block 30, Block 40 και Block 50) της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας
Η "σκόπελος" της Σουηδίας
Ορισμένα μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων και της Γερουσίας των ΗΠΑ έκαναν δηλώσεις ότι η υλοποίηση του τουρκικού αιτήματος εξαρτάται από την έγκριση της Τουρκίας για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν, από την άλλη, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση Τζο Μπάιντεν δεν συνέδεσε το θέμα των πωλήσεων F-16 στην Τουρκία με την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.
Πότε θα ξεκινήσει η αποστολή των F-16 BLOCK-70 από τις ΗΠΑ εάν ευοδωθούν τα τουρκικά σχέδια;
Ακόμη κι αν το αμερικανικό Κογκρέσο δώσει σήμερα το πράσινο φως στο αίτημα απόκτησης των F-16 Block 70 της Τουρκίας, θα χρειαστούν μήνες για να ξεκινήσουν οι παραδόσεις.
Στις εγκαταστάσεις του Greenville στη Νότια Καρολίνα, όπου η Lockheed Martin κατασκευάζει μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70, μπορούν να παράγονται 4 μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70 το μήνα.
Επί του παρόντος, η Ταϊβάν, η Ελλάδα, το Μαρόκο, η Σιγκαπούρη, η Νότια Κορέα, το Μπαχρέιν, η Βουλγαρία, η Ιορδανία, οι Φιλιππίνες και η Σλοβακία είτε έχουν ενεργές παραγγελίες για το F-16 Block 70 είτε σχεδιάζουν να κάνουν παραγγελίες σύντομα.
Η Lockheed Martin έχει επί του παρόντος όγκο παραγγελιών περίπου 150 μονάδων για το F-16 Block 70.
Η πρώτη παράδοση F-16 Block 70 έγινε στο Μπαχρέιν τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.
Στο καλύτερο σενάριο, προβλέπεται ότι θα χρειαστούν 3 χρόνια για την έναρξη των παραδόσεων μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block 70 στην Τουρκία.
Είναι γνωστό ότι το «Σχέδιο Β» της Τουρκίας είναι το Eurofighter Typhoon εάν δεν ληφθεί η έγκριση για το F-16 Block 70. Ωστόσο, υπάρχουν και εκεί διάφορα ερωτηματικά."
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η Ελλάδα με τα F-16 VIPER και τα RAFALE θα εξακολουθήσει να έχει την αεροπορική υπεροχή σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2026, ακόμη και στην χειρότερη περίπτωση πώλησης των Αμερικανικών F-16 BOLCK 70 και κιτ εκσυγχρονισμού στην Τουρκία.
Εισήγησή μας είναι ωστόσο, ότι ακόμη και σε περίπτωση αρνητικής έκβασης του θέματος για την χώρα μας και πώλησης των F-16 από τις ΗΠΑ στην Τουρκία, η Ελλάδα -ΕΕ και φυσικά η ομογένειά μας στις ΗΠΑ θα έπρεπε να ασκήσουν την επιρροή τους στην κυβέρνηση Μπάϊντεν, έτσι ώστε η πώληση των εν λόγω αεροσκαφών να εμπεριέχει σοβαρούς περιοριστικούς όρους ως προς την χρήση τους, ενώ θα μπορούσε να υλοποιηθεί σαλαμοποιημένη χρονικά, ανάλογα με τα σταθερά και απτά βήματα της Τουρκίας προς την κατεύθυνση της πλήρους ομαλοποίησης των σχέσεων με την Ελλάδα, της άρσης του casus Belli με την χώρα μας και την παραπομπή στη Χάγη της μόνης διαφοράς που έχουμε μαζί της που είναι η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.