Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχει εστιάσει στην ανάπτυξη πολλών διαφορετικού τύπου UAV, UCAV, drone kamikazi, USV και UGV, σε αντίθεση με την χώρα μας που υπολείπεται σημαντικάστον συγκεκριμένο τομέα.
H ανισορροπία σε μη επανδρωμένα συστήματα μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας
Εκτός αυτού η Τουρκία έκανε εκτενή χρήση UAV, UCAV και drone kamikazi, μαζί με δυνάμεις καταδρομών κυρίως, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και stand-off πλήγματα από την πολεμική της αεροπορία και ΠΕΠ, είτε συνολικά είτε συνδυαστικά με κάποια από αυτά, σε Συρία, Λιβύη και Ναγκόρνο Καραμπάχ, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο Δόγμα διεξαγωγής στρατιωτικών επιχειρήσεων.
Η Ελλάδα από την πλευρά της προέβη σε επιλεκτική αγορά ή leasing, κάποιων UCAV, UAV από ΗΠΑ και Ισραήλ, ενώ στον τομέα των USV και UGV, βρίσκεται σε σπαργανικό επίπεδο.
Παράλληλα το γεγονός ότι αριθμητικά μειονεκτούμε σε σχέση με την Τουρκία, καθιστά ακόμη περισσότερο επιτακτικό την απόκτηση σε μεγάλους αριθμούς των παραπάνω με επανδρωμένων εναέριων-θαλάσσιων-χερσαίων συστημάτων.
Ιδιαίτερα για τον στρατό ξηράς η απόκτηση UGV θα αποτελούσε σημαντικότατο πολλαπλασιαστή ισχύος της μάχης, ελαχιστοποιώντας παράλληλα τις απώλειες.
Το UGV THEMIS
Μια πολύ καλή λύση για τον Ελληνικό στρατό αναφορικά με την προμήθεια UGV, κατά την εκτίμησή μας αποτελεί το THEMIS Combat και Multiscope Rescue της Εσθονικής εταιρείας Milrem Robotics , η οποία πρόσφατα παρουσίασε το νέο της μη επανδρωμένο επίγειο όχημα.
Συγκεκριμένα τα νέας γενιάς μη επανδρωμένα οχήματα εδάφους που αναπτύχθηκαν από τη Milrem Robotics εκτέθηκαν στην έκθεση στρατιωτικής τεχνολογίας "LAAD Defense and Security 2023" που πραγματοποιήθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας.
Αναφέρθηκε ότι μεταξύ των συστημάτων που εκτέθηκαν στην έκθεση, υπήρχαν νέας γενιάς μη επανδρωμένα οχήματα εδάφους που ονομάζονταν THEMIS Combat και Multiscope Rescue.
Το επίγειο drone THEMIS είναι εξοπλισμένο με γυροσκοπικά σταθεροποιημένους σταθμούς όπλων Guardian 2.0 που αναπτύχθηκαν από την Escribano Mechanical & Engineering.
Το όχημα χρησιμοποιεί επίσης προηγμένους αισθητήρες και σύστημα ελέγχου πυρός για την υποστήριξη αποστολών πεζικού σε διάφορες καιρικές συνθήκες.
Ο Kuldar Vaarsi, Διευθύνων Σύμβουλος της Milrem Robotics δήλωσε ότι «Στην Milrem Robotics, σχεδιάσαμε το THEMIS για χρήση σε πολλά διαφορετικά κλίματα, από τους τροπικούς μέχρι την Αρκτική, και το υποστηρίζουμε με λογισμικό που μπορεί να ενσωματωθεί με άλλα συστήματα».
Το THEMIS είναι ένα μη επανδρωμένο όχημα εδάφους πολλαπλών ρόλων (UGV) που προορίζεται να μειώσει τον αριθμό των στρατευμάτων στο πεδίο της μάχης.
Η ανοιχτή αρχιτεκτονική του THEMIS του επιτρέπει να διαμορφώνεται γρήγορα από τη λειτουργία μεταφοράς έως τον οπλισμό, την απόρριψη πυρομαχικών ή την υποστήριξη επιχειρήσεων πληροφοριών σύμφωνα με τη φύση της αποστολής.
Τα THEMIS UGV έχουν αποκτηθεί από 16 χώρες, 8 από τις οποίες είναι μέλη του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένων της Εσθονίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Νορβηγίας, της Ισπανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ.
Η μεταφορά προμηθειών και εξοπλισμού στη μάχη είναι συχνά δύσκολη για τις μαχόμενες μονάδες. Λόγω των σωματικών περιορισμών του στρατιώτη, το βάρος του πρόσθετου εξοπλισμού και των βαρέων όπλων συχνά περιορίζει αυτά που μπορεί να φέρει ο στρατιώτης στη μάχη.
Ο σκοπός του THEMIS Cargo είναι να μειώσει το φορτίο των στρατιωτών και να παρέχει ένα μέσο μεταφοράς και χρήσης επιπλέον εξοπλισμού και ισχύος πυρός.
Το THEMIS Cargo προορίζεται να υποστηρίξει αποβιβασμένα στρατεύματα μεταφέροντας όλα όσα θα μετέφερε κανονικά ένας στρατιώτης, επιτρέποντας έτσι στον μαχητή να συγκεντρωθεί στην αποστολή.
Η πλατφόρμα Cargo είναι εξοπλισμένη με ένα ειδικά σχεδιασμένο σύστημα ανάρτησης για ασφαλή μεταφορά και χρήση όλμου 81 χιλιοστών, πρόσθετου εξοπλισμού και πυρομαχικών, καθιστώντας την ταχύτατα αναπτυσσόμενη σε σκληρό έδαφος. Ο κύριος σκοπός αυτού του συστήματος είναι να επιτρέψει υλικοτεχνική υποστήριξη και έμμεση παροχή πυρών για δυνάμεις ελιγμών.
Επίσης η πλατφόρμα CASEVA έχει σκοπό να παρέχει ταχεία εκκένωση για επείγοντα θύματα από το σημείο τραυματισμού σε ιατρικές εγκαταστάσεις υψηλότερου επιπέδου, μειώνοντας την ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό που χρησιμοποιείται συνήθως για την εκκένωση των τραυματιών. Το όχημα διευκολύνει τα περισσότερα φορεία του ΝΑΤΟ που χρησιμοποιούνται στις ένοπλες δυνάμεις.
Τεχνικές προδιαγραφές
Μέγιστη ταχύτητα 20 km/h
Μήκος x Πλάτος x Ύψος240 x 200 x 115 εκ
Βάρος 1630 κιλά
Ονομαστικό βάρος ωφέλιμου φορτίου 750 κιλά
Μέγιστο βάρος ωφέλιμου φορτίου 1200 κιλά
Μέγιστος βαθμός κλίσης 60%
Μέγιστη πλευρική κλίση 30%
Απόσταση από το έδαφος 40 - 60 εκ
Δύναμη έλξης 15 000 Ν
υβριδικό χρόνο εκτέλεσης έως 15 ώρες
Χρόνος λειτουργίας με ηλεκτρισμό έως 1,5 ώρα
Επιλογές ενέργειας Πακέτο μπαταριών, Οξύ μολύβδου ή Li-ion
Οι ενέργειες της Ελλάδας
Εκτίμησή μας είναι ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προμηθευθεί το ταχύτερο δυνατόν είτε το εν λόγω UGV,ή κάτι ανάλογο, αφού όπως προαναφέραμε θα έχει πολλαπλά οφέλη γα τον στρατό μας στο πεδίο της μάχης, επαυξάνοντας την μαχητική αξία και ελαχιστοποιώντας τις απώλειές του.
Ειδικότερα στον τομέα του Έβρου εν καιρώ ειρήνης θα ελαχιστοποιήσει την καταπόνηση του προσωπικού σε καθήκοντα φύλαξης της μεθορίου, επωφελεία της εκπαίδευσής του, ενώ σε καιρό πολέμου τόσο στην Θράκη όσο και στα νησιά μας, θα αποτελέσει ένα λίαν ωφέλιμο φορέα οπλικών συστημάτων, παροχής άμεσων και έμμεσων πυρών υποστηρίξεως στα μαχόμενα τμήματα, μειώνοντας παράλληλα τον αριθμό των στρατιωτών που αναγκάζουν για την μεταφορά πυρομαχικών ή διακομιδής τραυματιών από την α γραμμή στα μετόπισθεν.