Η Τουρκία ελπίζει ότι οι ΗΠΑ θα εγκρίνουν μια συμφωνία ύψους 20 δισ. Δολαρίων, που η ίδια ζήτησε τον Οκτώβριο του 2021 για την προμήθεια 40 νέων F-16 Block 70 Viper και 79 κιτ εκσυγχρονισμού, για την αναβάθμιση των γερασμένων F-16 του στόλου της. Ωστόσο, το Κογκρέσο δεν την έχει ακόμη εγκρίνει και ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Μπομπ Μενέντεζ, παραμένει ανένδοτος ότι θα μπλοκάρει επ' αόριστον τη συμφωνία, εκτός εάν ο Ερντογάν αλλάξει ριζικά την πολιτική του.
Στις 12 Σεπτεμβρίου, η Αθήνα παρέλαβε το πρώτο από τα 83 F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Αναμένει ότι όλα αυτά τα αεροσκάφη, θα έχουν αναβαθμιστεί πλήρως μέχρι τις 30 Ιουνίου 2027. Μέχρι τότε, η ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει τον πιο προηγμένο στόλο F-16 στην Ευρώπη.
Τουρκικό μέσο ενημέρωσης, παρουσιάζει την τραγική κατάσταση του αεροπορικού στόλου της Τουρκίας αναφέροντας ότι το απόθεμα της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, περιλαμβάνει περισσότερα από 235 F-16 Fighting Falcons. Αυτά βρίσκονται στη διαμόρφωση του Block 30, του Block 40, του Block 50 και του Block 50+. «Τα πιο σύγχρονα F-16 μας είναι τα F-16 Block 50+, τα οποία είναι περίπου 10 ετών. Τα παλαιότερα F-16 μας είναι τα Block 30, τα οποία είναι κατά μέσο όρο 30 ετών», αναφέρει και συνεχίζει:
«Το F-16 Block 70 είναι η νεότερη διαμόρφωση F-16 που έχει έρθει στο προσκήνιο πρόσφατα. Ενώ τα αεροσκάφη σε άλλες διαμορφώσεις F-16 ονομάζονται 4ης γενιάς, τα F-16 Block 70 ονομάζονται 4,5 γενιάς . Το F-16 Block 70, το οποίο έκανε την παρθενική του πτήση το 2015, διατίθεται σήμερα στην αγορά σε πολλές χώρες από τη Lockheed Martin».
Τα κυριότερα σημεία του F-16 Block 70
Ραντάρ APG-83 AESA
Σε σύγκριση με τα ραντάρ AESA, τα ραντάρ Pulse-Doppler.
- Μπορούν να σαρώσουν το οπτικό τους πεδίο πολύ πιο γρήγορα και έτσι μπορούν να ακολουθήσουν καλύτερα πολλούς στόχους
- Παρουσιάζουν πολύ καλύτερη αντίσταση σε ηλεκτρονικές παρεμβολές
- Παρακολούθηση τόσο εναέριων όσο και χερσαίων/θαλάσσιων στόχων ταυτόχρονα με «Interleaved Mode»
- Ξεχωρίζουν με τις δυνατότητες υψηλότερης εμβέλειας και χαμηλότερης ορατότητας (ανιχνευσιμότητας)
Το ραντάρ APG-68(V)9 Pulse-Doppler χρησιμοποιείται στα αεροσκάφη Block 40, 50 και Block 50+, που έχει η τουρκική Πολεμική Αεροπορία.
Το Ραντάρ APG-83 AESA χρησιμοποιείται στα F-16 Block 70/72 και το APG-80 είναι το ραντάρ AESA που χρησιμοποιείται από τα F-16E/F Block 60s, που σήμερα ανήκει μόνο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Το τουρκικό μέσο ομολογεί: «Τα APG-80 και 83, τα οποία είναι AESA, έχουν πλεονέκτημα εμβέλειας σε σύγκριση με το APG-68(V)9. Ωστόσο, το γεγονός ότι το APG-80 έχει μεγαλύτερο πλεονέκτημα εμβέλειας σε σύγκριση με το APG-83 είναι η διαφορά στο σύστημα ψύξης ως ο κύριος λόγος. Το σύστημα υγρής ψύξης χρησιμοποιείται στο APG-80» .
Δυνατότητα IRST με Legion Pod
Είναι ένα σύστημα IRST που βασίζεται στην παθητική ανίχνευση και παρακολούθηση στόχων στην περιοχή, χωρίς χρήση ραντάρ πάνω από τη θερμότητα. Δεδομένου ότι παρακολουθεί στόχους παθητικά και δεν εκπέμπει καμία ακτινοβολία ραντάρ, είναι πολύ δύσκολο για αυτούς να καταλάβουν ότι παρακολουθούνται ακόμη και αν υπάρχει RWR σε αεροσκάφη-στόχους.
Το τουρκικό μέσο ομολογεί: «Μπορεί να αλλάξει το παιχνίδι, ειδικά ενάντια σε μαχητικά 5ης γενιάς όπως τα F-22 και F-35, τα οποία έχουν χαμηλή ορατότητα έναντι ραντάρ» .
Επιπλέον, τα Legion Pods έχουν πλέον δυνατότητα άμεσης σύνδεσης δεδομένων μεταξύ των ομάδων. Αυτό επιτρέπει στα συμμαχικά αεροσκάφη στην ίδια περιοχή, να παρακολουθούν τους στόχους των IRST Pods από διαφορετικά σημεία και γωνίες ανάλογα με τη θέση του αεροσκάφους και να ανταλλάσσουν συνεχώς πληροφορίες μεταξύ τους. Με αυτή τη δυνατότητα, η επίγνωση της κατάστασης των πιλότων μεταφέρεται στο επόμενο επίπεδο.
AN/ALQ-254(V)1 «VIPERSHIELD» Πακέτο Ηλεκτρονικού Πολέμου
Το πακέτο AN/ALQ-254(V)1 Electronic Warfare, που παράγεται από την L3Harris, προστατεύει το F-16 Block 70 από τρέχουσες απειλές. Επιπλέον, παρέχει στον πιλότο υψηλότερη επίγνωση της κατάστασης.
Νέο πιλοτήριο
Λόγω του αυξημένου αριθμού pods και ηλεκτρονικών συσκευών, τα F-16 Block 70s φέρουν μια εξαιρετικά μεγάλη οθόνη στο πιλοτήριο τους, στη μέση σε σύγκριση με τα παλαιότερα μοντέλα. Η ύπαρξη περισσότερων οθονών, μπορεί να επιτρέψει σε πολλά συστήματα να χρησιμοποιηθούν πιο εύκολα από τον πιλότο σε συντομότερο χρόνο.
Το τουρκικό μέσο ομολογεί: «Το F-16 Block 70 παρέχει στους πιλότους του πολύ ανώτερη επίγνωση της κατάστασης με τους νέους και προηγμένους αισθητήρες του, ενώ εμφανίζεται ως ένα αεροσκάφος που μπορεί να εκτελεί λειτουργίες χωρίς να επηρεάζεται από ορισμένες από τις εφαρμογές ηλεκτρονικών παρεμβολών, που μπορούν να εφαρμοστούν από τον εχθρό. Η κατοχή της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας 120 νέων λοβών και δυνατοτήτων, 40 εκ των οποίων είναι υπό μορφή νέων αγορών και 80 εκσυγχρονισμού, καθώς και τα F-16 Blok 70 με ραντάρ AESA θα αυξήσει την τουρκική αεροπορική δύναμη στην περιοχή και θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της αποτροπής ως πολλαπλασιαστή ισχύος» και καταλήγει:
«Μόνο με αυτόν τον τρόπο, αναμένεται ότι η τουρκική Πολεμική Αεροπορία θα σημειώσει σημαντική αύξηση της ικανότητας και όχι τόσο όσο στο F-35 Lightning II. Λαμβάνοντας υπόψη ότι, το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης θα είναι επιχειρησιακό το 2029· Η πιθανή απόκτηση F-16 Block 70 θεωρείται κρίσιμης σημασίας για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία».
Και ενώ η Τουρκία διατηρεί το ποσοτικό πλεονέκτημα, η Ελλάδα αποκτά γρήγορα το ποιοτικό αβαντάζ.