"Μη επανδρωμένα αεροσκάφη TB-3. Μετά το Bayraktar TB-2, η Τουρκία είναι έτοιμη να εξαπολύσει τα ναυτικά UAV «αιχμής» της πολύ σύντομα, σύμφωνα με αναφορές", αναφέρει σε άρθρο του έγκριτο Διεθνές ΜΜΕ, του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:
"Η TEI, κορυφαίος τουρκικός κατασκευαστής κινητήρων, ανακοίνωσε πρόσφατα την παράδοση κινητήρων turbo diesel PD170 για το drone Bayraktar TB-3. Το TB-3 είναι η πιο πρόσφατη έκδοση της ισχυρής σειράς επιθετικών drones TB, της τουρκικής αμυντικής εταιρείας Baykar.
Η ανακοίνωση έγινε από τον Γενικό Διευθυντή του ΤΕΙ, Δρ Mahmut Faruk Akşit στην έκθεση "SAHA Expo 2022", που πραγματοποιήθηκε 25-28 Οκτωβρίου 2022.
Ο γενικός διευθυντής είπε ότι οι κινητήρες έχουν ήδη παραδοθεί στην Baykar, η οποία θα τους ενσωματώσει στα νέα drones. Ο κινητήρας PD170, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, είναι ο καλύτερος κινητήρας αεροσκαφών turbo diesel στον κόσμο.
Ο Akşit τόνισε ότι το drone TAI Aksungur χρησιμοποιεί επίσης τον κινητήρα TEI PD170.
Αναπτύχθηκε από την Turkish Aerospace Industries (TAI), και μπορεί να παραμείνει στον αέρα έως και 49 ώρες και έχει ύψος οροφής μεγαλύτερο από 30.000 πόδια. Ο κινητήρας παράγει ισχύ 126 έως 164 kW. (170 με 220 ίππους).
Ο Akşit αποκάλυψε περαιτέρω ότι ο κινητήρας turbofan TF6000, ο οποίος παράγει 6.000 λίβρες ώθησης, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο Bayraktar Kizilelma ( Μη Επανδρωμένο Αεροσκαφών Μάχης).
Το Bayraktar TB-3, το οποίο αναπτύσσει επί του παρόντος η Baykar Technology, θα πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση μέχρι το τέλος του 2022.
Το TB-3 είναι ένα ναυτικό drone που μπορεί να λειτουργεί από μικρούς διαδρόμους και καταστρώματα πλοίων, όπως από το αμφίβιο σκάφος επίθεσης TCG Anadolu .
Το TCG Anadolu (L-400), ένα αμφίβιο επιθετικό πλοίο που σχεδιάστηκε σύμφωνα με το Ισπανικό Juan Carlos I, αναμένεται επίσης να καθελκυστεί μέχρι το τέλος αυτού του έτους.
Η Τουρκία σκόπευε επίσης να χρησιμοποιήσει το Anadolu ως αεροπλανοφόρο.
Η Άγκυρα έχει αποδείξει αποτελεσματικά την ικανότητά της να σχεδιάζει και να αναπτύσσει οπλισμένα drones.
Λέγεται ότι το κατάστρωμα του Anadolu θα φιλοξενεί μεταξύ 30 και 50 με πτυσσόμενα πτερύγια Bayraktar TB-3 drones, ικανά για προσγείωση και απογείωση.
Μπορεί το TB-3 να αντικατοπτρίζει την επιτυχία των εξαγωγών του TB-2;
Η Τουρκία δεν είναι απλώς ικανοποιημένη με την παραγωγή TB-3 για το νέο της πλοίο, αφού σκοπεύει όπως έκανε με το TB2, να το εξάγει και αυτό σε άλλα έθνη.
Τον Μάρτιο του 2022, ο Haluk Bayraktar, Διευθύνων Σύμβουλος της Baykar, δήλωσε ότι το επερχόμενο TB-3 θα ήταν εξαιρετικό για τα πλοία της κατηγορίας Izumo της Ιαπωνίας.
Οι ειδικοί προβλέπουν ότι το TB-3 θα επωφεληθεί αρχικά από την υποτιθέμενη επιχειρησιακή επιτυχία του TB-2 σε όλο τον κόσμο.
Το Baykar απέκτησε μεγάλη φήμη λόγω των επιτευγμάτων των οπλισμένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών Bayraktar TB-2 στις μάχες στη Συρία, τη Λιβύη, το Καραμπάχ και την Ουκρανία.
Κατά την αρχική φάση της ρωσικής εισβολής, η πλατφόρμα ήταν ζωτικής σημασίας για την άμυνα της Ουκρανίας ενάντια στα τεθωρακισμένα και αντιαεροπορικά συστήματα.
Ωστόσο, το TB-3 πρέπει ακόμα να δοκιμαστεί για μια πιο εκτεταμένη περίοδο, ιδιαίτερα όσον αφορά το πόσο καλά λειτουργεί για ναυτικό πόλεμο.
Εν τω μεταξύ, στις 26 Οκτωβρίου, ο υπουργός Άμυνας της Βρετανίας είπε ότι τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV) της Τουρκίας έχουν αποδειχτεί ότι «αλλάζουν το παιχνίδι» στο σύγχρονο πεδίο μάχης.
Ο Μπεν Γουάλας εξέτασε τα τουρκικά drones που εκτέθηκαν στην έκθεση SAHA Expo.
Παρόλο που η Baykar δεν είναι ο μόνος κατασκευαστής στρατιωτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών της Τουρκίας, αυτή τη στιγμή ηγείται της προσπάθειας της χώρας να εξάγει αμυντική τεχνολογία στο εξωτερικό.
Η τουρκική εταιρεία Baykar, κατασκευαστής TB-2 και TB-3, σκοπεύει να κατασκευάσει εγκαταστάσεις παραγωγής TB-2 στην Ουκρανία τα επόμενα δύο χρόνια.
Η Baykar είχε υποσχεθεί να κατασκευάσει τη δεύτερη μονάδα παραγωγής της στην Ουκρανία ως μέρος μιας συμφωνίας μεταξύ Τουρκίας και Ουκρανίας λίγο πριν από την εισβολή της Ρωσίας στις 24 Φεβρουαρίου. Ωστόσο, η συμφωνία είναι αβέβαιη, όπως ανέφεραν οι EurAsian Times.
Το αποδεδειγμένης αξίας στη μάχη drone TB-2 φέρεται να προσφέρεται σε έως και 24 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Πολωνίας, μέλους του ΝΑΤΟ.
Επιπλέον, η επιχείρηση έχει συνάψει εξαγωγικές συμφωνίες με πέντε χώρες για τα σημαντικά μεγαλύτερα drones της Akinci.
Φέτος, οι αυξανόμενες παραγγελίες αναμένεται να αποφέρουν περίπου 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε έσοδα από τις εξαγωγές. Τα κέρδη θα χρησιμοποιηθούν για την επέκταση των γραμμών παραγωγής της.
Η τρέχουσα παραγωγική ικανότητα της εταιρείας TB-2 είναι 20 μονάδες το μήνα. Ωστόσο, ο στόχος της εταιρείας για το 2023 είναι να παράγει τουλάχιστον 30 (μονάδες) κάθε μήνα.
Συνολικά, η Τουρκία έχει ήδη αναδειχθεί σε ισχυρό παίκτη στην αγορά εξαγωγών drone. Πρόσφατα, η Τουρκική Αεροδιαστημική Industries ανακοίνωσε ότι εργάζεται για το πρώτο γηγενές υποηχητικό drone της χώρας.
Το υποηχητικό drone θα μπορούσε να ονομαστεί Goksungur ή Simsek. Η τουρκική λέξη "gok" σημαίνει "ουρανός", ενώ "Simsek" σημαίνει "βροντή".
Το drone αναμένεται να πετάξει για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 2023 και να φτάσει σε τελική ταχύτητα 0,7 Mach. Αναπτύσσεται για τη διεξαγωγή επιχειρήσεων συλλογής πληροφοριών και υποστήριξης πυρών."
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα αναφερόμενα στο άρθρο, επισημαίνουμε ιδιαιτέρως τα χρονικά διαγράμματα που δίνουν οι Τούρκοι αναφορικά με την πρόοδο και τους ρυθμούς παραγωγής ορισμένων UCAV τους "ειδικού ενδιαφέροντος" για την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα οι δοκιμές του μοντέλου TB-3, το οποίο μπορεί να προσγειωθεί και να απογειωθεί σε πλοία με μικρούς διαδρόμους, όπως το TCG Anadolu, προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023.
Το κατάστρωμα του Anadolu θα φιλοξενεί μεταξύ 30 και 50 με πτυσσόμενα πτερύγια Bayraktar TB-3 drones, ικανά για προσγείωση και απογείωση.
Η παραγωγική ικανότητα της Bayrak σε TB-2 είναι 20 μονάδες το μήνα, έχοντας ως στόχο για το 2023 να αυξηθεί και να φτάσει τουλάχιστον 30 μονάδες το μήνα, κοινώς 1 drone την ημέρα!!!
Σε προγενέστερο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί στο UCAV Kızılelma με δυνατότητες εφάμιλλες μαχητικού αεροσκάφους, το οποίο αυτή τη στιγμή υποβάλλεται σε δοκιμές κινητήρα και θα κάνει την πρώτη του πτήση σε λίγους μήνες, ενώ θα μπορεί να προσγειωθεί και να απογειωθεί σε αμφίβια πλοία με μικρούς διαδρόμους όπως το TGC Anadolu.
Το συγκεκριμένο τουρκικό UCAV Kizilelma, παρουσιάζει εντυπωσιακά χαρακτηριστικά, αφού είναι γρήγορο, τεχνολογίας stealth και θα φέρει ραντάρ ΑΕSA , σύμφωνα με τους Τούρκους.
Η Ελληνική αντίδραση
Συνέπεια των παραπάνω θα είναι ότι μέσα του πολεμικού ναυτικού μας θα πρέπει να λειτουργούν ως δύναμη άμεσης επέμβασης για το ΤCG Anadolu συνεχώς.
Εκτός όμως από τη δυνατότητα ενέργειας τους από το μίνι τουρκικό αεροπλανοφόρο, τα νέα τουρκικά UAV θα δύναται να επιχειρούν από τα μικρασιατικά παράλια κατά των νησιών μας, γεγονός που σε συνδυασμό με το φορτίο πυρομαχικών που θα φέρουν, τα χαρακτηριστικά του και την μικρή απόσταση των νησιών μας από την Τουρκία, το καθιστούν ιδιαίτερα επικίνδυνο.
Τέλος το νέο σύστημα antidrone που προμηθεύτηκε η χώρα μας θα πρέπει αν δούμε εάν και κατά πόσο είναι ικανό να αντιμετωπίσει τη νέα απειλή που ακούει στο όνομα TB-3 και Kızılelma(κόκκινη μηλιά), ενώ θα πρέπει να εξεταστεί η τοποθέτησή του σε πλοία του πολεμικού ναυτικού μας κατόπιν κατάλληλης διαμόρφωσης για την αντιμετώπιση των τουρκικών drones.
Ειδικά το τελευταίο κρίνεται επιτακτικό, αφού είναι δεδομένο ότι η Τουρκία θα απειλήσει με drones τα πλοία του πολεμικού ναυτικού μας, οπότε και η τοποθέτηση του antidrone συστήματος σε αυτά θα αποτελέσει μια ακόμη ασπίδα προστασίας τους πέραν των υπαρχόντων αντιαεροπορικών συστημάτων σε αυτά.
Κλείνουμε επισημαίνοντας ότι η ύπαρξη antidrone συστήματος σε πλοία του πολεμικού ναυτικού μας που θα επιτηρούν το TCG Anadolu είναι υψίστης σημασίας, αφού λόγω εγγύτητας θα μπορούν να παρεμβάλλουν-αδρανοποιούν τα τουρκικά UCAV TB2 και Kızılelma πριν καν απογειωθούν.
Με τον τρόπο αυτό ο κίνδυνος από το TCG Anadolu για τα νησιά μας θα μειωνόταν σημαντικότατα.