"Πρόσκληση για το Εθνικό μαχητικό αεροσκάφος σε φίλη χώρας.Ελάτε μαζί μας", είναι ο τίτλος άρθρου τουρκικού ΜΜΕ, το οποίο αναφέρει τα εξής:
"Ο Γενικός Διευθυντής της Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) Temel Kotil δήλωσε ότι οι χώρες Ασίας-Ειρηνικού χρειάζονται αεροσκάφη που παράγονται από την εταιρεία και είπε: "Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Ελπίζω ότι η Ινδονησία θα χρησιμοποιήσει επίσης τα προϊόντα μας. Όλα είναι στο χαρτοφυλάκιο, από ελικόπτερα έως UAV, αλλά δεν μπορούμε να τα μοιραστούμε πριν λήξει το συμβόλαιο. Οι προσδοκίες μας είναι υψηλές».
Η εταιρεία εξέθεσε μοντέλα ελικοπτέρων, αεροπλάνων και μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της στην Έκθεση Indo Defense Expo & Forum 2022 που πραγματοποιήθηκε στην Τζακάρτα της Ινδονησίας.
Σε δήλωσή του στον ανταποκριτή του ΑΑ, ο Κοτίλ τόνισε ότι η Τουρκία είχε την υψηλότερη συμμετοχή στην έκθεση και είπε ότι όσο "ωρίμαζαν" τα προϊόντα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, η παρουσία της σε τέτοιους οργανισμούς αυξήθηκε.
Δηλώνοντας ότι παρουσίασαν όλα τα προϊόντα τους ως εταιρεία στην έκθεση, η Kotil είπε:
"Η Ινδονησία είναι μια πολύ μεγάλη χώρα. Αποτελείται από νησιά, είναι οικονομικά ισχυρή. Είναι μια από τις 10 μεγαλύτερες οικονομίες στον κόσμο. Λένε ότι θα γίνει υπερδύναμη στο μέλλον, κάτι που πραγματικά συμβαίνει.
Έχει πληθυσμός 250 εκατομμυρίων. Έχει πολλούς ενεργειακούς πόρους και πετρέλαιο. Έχει και ανθρώπους. πολύ μορφωμένους. Η Ινδονησία ξεκίνησε την αεροναυπηγική πριν πολλά χρόνια.
Η βιομηχανία οπισθοχώρησε εδώ μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990. Ο Υπουργός Άμυνας της Ινδονησίας επισκέφτηκε επίσης το περίπτερό μας και έδειξε ενδιαφέρον για τα προϊόντα μας».
Εκφράζοντας ότι η Ινδονησία εμπλέκεται με το μαχητικό αεροσκάφος της Νότιας Κορέας, ο Kotil είπε: "Τους προσκαλούμε να συμμετάσχουν στο Εθνικό Έργο Μάχης (MMU). Το μαχητικό αεροσκάφος που κατασκευάζεται από τη Νότια Κορέα είναι μικρότερο από το MMU. Δεν είναι 5ης γενιάς. «Ελπίζω ότι η Ινδονησία θα ενωθεί μαζί μας. Εάν το κάνουν, έχουν το ανθρώπινο δυναμικό για να συμβάλουν σε αυτό», είπε.
Δηλώνοντας ότι υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης με την PT Dirgantara Indonesia, την εταιρεία αεροπορικής βιομηχανίας της Ινδονησίας, στο πλαίσιο της έκθεσης, ο Kotil είπε: "Θα μοιραστούμε πληροφορίες ανάλογα και θα μας υποστηρίξουν με το ανθρώπινο δυναμικό και την εμπειρία τους. υποστηρίζουν το έργο MMU, όπως και η BAE Systems υποστηρίζει το έργο MMU.
Έχουν καλά εκπαιδευμένο και έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό. Βρίσκονται σε αυτή τη διαδικασία για 30 χρόνια και έχουν κατασκευάσει πραγματικά αεροπλάνα. Είχαν ένα επιβατικό αεροπλάνο 60 θέσεων έμεινε ημιτελές, δεν μπόρεσαν να το ολοκληρώσουν. Έχουν ένα αεροπλάνο 19 θέσεων, πετά τώρα. Μπορούν να φτιάξουν το CASA. Θα μας δώσουν υποστήριξη ανθρώπινου δυναμικού», είπε.
Επισημαίνοντας ότι η TAI έχει μια εταιρεία στην Ινδονησία, ο Kotil είπε: "Ξεκινήσαμε να προσλαμβάνουμε μηχανικούς εδώ. Η Ινδονησία είναι και συνεργάτης και ισχυρός πελάτης για την TAI, καθώς η Ινδονησία είναι μεγάλη, οικονομικά ισχυρή, έχει υψηλές αμυντικές ανάγκες και η αεροπορική βιομηχανία έχει εξελιχθεί σε ένα σημείο.»
Τονίζοντας ότι θα δουν τη συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού στην Ινδονησία όχι μόνο στο MMU αλλά και σε όλα τα έργα, ο Kotil είπε: «Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν 10, 15, 20 χρόνια εμπειρίας στον κατασκευαστικό σχεδιασμό αεροσκαφών, την αεροδυναμική αεροσκαφών και τον έλεγχο πτήσης. Κάποτε υπήρχαν εργοστάσια αεροσκαφών με σχεδόν 20.000 εργαζόμενους». είπε.
Οι προσδοκίες είναι μεγάλες
Ο Temel Kotil είπε τα εξής σχετικά με τις εξελίξεις σχετικά με την εξαγωγή των αεροσκαφών που παράγει η εταιρεία στις χώρες της περιοχής και στην Ινδονησία:
Υπογράφουμε πολλά συμβόλαια. Η Ινδονησία δεν το έχει υπογράψει ακόμα, θα το κοινοποιήσουμε όταν υπογραφεί. Εκτελούμε πολλές συμβάσεις πολύ γρήγορα. Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να τα παραδώσουμε. Πουλήσαμε το Hürkuş στο Τσαντ και τον Νίγηρα. Οι τελικές διαπραγματεύσεις με πιθανές χώρες συνεχίζονται. Το Hürjet μας θα παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία το 2025 μετά την πρώτη του πτήση και θα ξεκινήσουμε την παράδοση σε όλο τον κόσμο το 2026».
Ο Kotil δήλωσε ότι ο αριθμός των μηχανικών της εταιρείας έχει φτάσει τις 6000 χιλιάδες
Δηλώνοντας ότι ο αριθμός των μηχανικών στη Μαλαισία και το Πακιστάν έχει φτάσει τους 100, ο Kotil είπε, "Δυστυχώς, αυτές οι χώρες δεν έχουν πολλά έργα. Ήταν γίγαντες στην αεροπορία, έλιωσαν όταν δεν υπήρχε έργο. Ελπίζω να μην συμβεί αυτό σε εμάς. Αξιολογούμε αυτό το ανθρώπινο δυναμικό».
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι η Τουρκία αντιμετωπίζει προβλήματα χρηματοδότησης αλλά και μηχανολογικές-επιστημονικές αντιξοότητες, για την υλοποίηση του έργου ανάπτυξης του εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς TF-X .
Αυτοί είναι οι λόγοι που καλεί σε συμπαραγωγή του εν λόγω μαχητικού της , την Ινδονησία, η οποία έχει τεχνογνωσία μεγάλη , καθώς και ανθρώπινο δυναμικό για τη στήριξη του έργου.
Υπενθυμίζουμε ότι η Τουρκία μέχρι πρότεινος ισχυριζόταν ότι θα εντάξει μέχρι το 2029 το TF-X στο δυναμικό της πολεμικής της Αεροπορίας, κάτι που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα επισυμβεί.
Η Ελληνική πολεμική αεροπορία θα έχει την κυριαρχία στο Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο.