Το θρίλερ με τα υπό κατάληψη ελληνικών συμφερόντων τάνκερ συνεχίζεται. Μαζί κορυφώνεται κι η αγωνία για τους Έλληνες ναυτικούς που βρίσκονται στα δύο δεξαμενόπλοια που κατέλαβαν την Παρασκευή οι «Φρουροί της Επανάστασης» στον Περσικό Κόλπο.
Σχεδόν 50 ναυτικοί που επέβαιναν στα δύο πλοία έχουν αναφερθεί ότι είναι ασφαλείς και καλά στην υγεία τους.
Τα 49 για την ακρίβεια μέλη του πληρώματος που επανδρώνουν τα δεξαμενόπλοια περιλαμβάνουν 10 Έλληνες υπηκόους, έναν Κύπριο και 38 Φιλιππινέζους.
Ένα από τα δύο πετρελαιοφόρα με ελληνική σημαία που κατασχέθηκαν στον Κόλπο της Μέσης Ανατολής την Παρασκευή μεταφέρθηκε σε αγκυροβόλιο στα ανοικτά του Μπαντάρ Αμπάς, του μεγαλύτερου λιμανιού του Ιράν.
Η διαχειρίστρια εταιρεία Polembros Shipping επιβεβαίωσε ότι το suezmax Prudent Warrior (IMO: 9753545) περίμενε στο αγκυροβόλιο.Η νέα θέση του δεξαμενόπλοιου φάνηκε επίσης το πρωί της Δευτέρας, όταν ενεργοποιήθηκε ξανά ο αναμεταδότης του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS), αφού η επαφή είχε χαθεί γύρω στο μεσημέρι της 27ης Μαΐου.
Σε αντίθεση με τις ευρέως διαδεδομένες αναφορές, το άλλο πλοίο, το Delta Poseidon της Delta Tankers (IMO: 9468671), πιστεύεται ότι παραμένει αρκετά βόρεια του Bandar Abbas, αγκυροβολημένο στα ανοικτά του Asaluyeh, όπου εκτράπηκε την Παρασκευή. Ωστόσο, ο αναμεταδότης AIS του παραμένει απενεργοποιημένος από τότε που αναχαιτίστηκε, γεγονός που καθιστά δυσκολότερο τον εντοπισμό της τελευταίας του θέσης.
Το IRGC ανέφερε σε δήλωση στον ιστότοπό του ότι τα πλοία κατασχέθηκαν λόγω "παραβιάσεων", χωρίς να διευκρινίσει ποιες μπορεί να είναι αυτές. Ωστόσο, άλλες ιρανικές δηλώσεις έχουν καταστήσει αρκετά σαφές ότι τα δεξαμενόπλοια καταλήφθηκαν σε αντίποινα για την ελληνική εμπλοκή σε μια κίνηση μόλις λίγες ημέρες νωρίτερα για να καταστεί δυνατή η κατάσχεση φορτίου ιρανικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ στο πλαίσιο των κυρώσεων που έχουν επιβάλει κατά της Τεχεράνης.
Το Σάββατο, εκπρόσωπος του ιρανικού υπουργείου Εξωτερικών έκανε τα πάντα για να τονίσει τους ιστορικούς δεσμούς της χώρας με την Ελλάδα και τον σεβασμό προς τον "σπουδαίο λαό" της.
Ωστόσο, προειδοποίησε: "Οι δεσμοί μας δεν πρέπει να παρεμποδίζονται από βαθιά κοντόφθαλμους λανθασμένους υπολογισμούς, συμπεριλαμβανομένης της ληστείας σε αυτοκινητόδρομο κατ' εντολή τρίτου μέρους".
Τα πληρώματα των βυτιοφόρων ήταν "ασφαλή και καλά στην υγεία τους".
Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση διαμαρτυρήθηκε έντονα για τα περιστατικά στον Ιρανό πρέσβη στην Αθήνα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Polembros, Γιώργος Βακιρτζής, δήλωσε ότι όλο το πλήρωμα του Prudent Warrior είναι καλά στην υγεία του και τους επιστράφηκαν τα κινητά τους τηλέφωνα το Σάββατο. Το πλοίο "πέρασε από επιθεώρηση του PSC [port state control], χωρίς ευρήματα", είπε. Οι Ιρανοί αξιωματούχοι και φρουροί ήταν "αρκετά καλοί" με το πλήρωμα, πρόσθεσε."Το όλο θέμα είναι ένα πολιτικό ζήτημα", δήλωσε ο κ. Βακιρτζής. "Το δυσάρεστο είναι ότι βρισκόμαστε στη μέση".
Τα περιστατικά έχουν ήδη θυμίσει έντονα την αναχαίτιση στα Στενά του Ορμούζ του δεξαμενόπλοιου Stena Impero με βρετανική σημαία πριν από σχεδόν τρία χρόνια. Τότε οι Ιρανοί αρνήθηκαν σθεναρά ότι η ενέργεια αυτή ήταν αντίποινα για την κατάσχεση ενός ιρανικού δεξαμενόπλοιου στα ανοικτά του Γιβραλτάρ.
Ορισμένα μέλη του πληρώματος απελευθερώθηκαν μετά από αρκετές εβδομάδες, αν και το δεξαμενόπλοιο απελευθερώθηκε, με την πλειονότητα του πληρώματος να βρίσκεται ακόμη στο πλοίο, δύο μήνες μετά την κατάληψή του.
Το Σώμα Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης του Ιράν (IRGC) προειδοποίησε ότι άλλα ελληνικά δεξαμενόπλοια που βρίσκονται σήμερα στον Περσικό Κόλπο θα μπορούσαν να... συλληφθούν, καθώς συνεχίζεται η διαμάχη μεταξύ των δύο χωρών σχετικά με την τύχη ενός ιρανικού φορτίου πετρελαίου που επέβαινε σε δεξαμενόπλοιο με ρωσική σημαία, το οποίο κατασχέθηκε στην Ελλάδα τον Απρίλιο.
Η εταιρεία ναυτιλιακής ασφάλειας Dryad Global δήλωσε σε ενημέρωση: "Το περιστατικό αυτό εκτιμάται ότι αποτελεί ενέργεια αντιποίνων σύμφωνα με το ιστορικό των ιρανικών δυνάμεων που κρατούν πλοία με τρόπο "τιμωρία για τιμωρία". Η Dryad Global προχώρησε στην υπενθύμιση στους πελάτες της της ιρανικής σύλληψης του υπό βρετανική σημαία Stena Impero το 2019, ως απάντηση στη βρετανική σύλληψη του Grace 1 και τελευταία της ιρανικής σύλληψης του νοτιοκορεατικού Hankuk Chemi το 2021, ως απάντηση στην κατάσχεση ιρανικών κεφαλαίων από την κεντρική τράπεζα της Νότιας Κορέας.
"Ως αποτέλεσμα, τα υπό ελληνική σημαία και ελληνικής ιδιοκτησίας πλοία, καθώς και τα πλοία που μεταφέρουν ελληνικό φορτίο και τα οποία δραστηριοποιούνται εντός της περιοχής του Ιράν στον Περσικό Κόλπο και τον Κόλπο του Ομάν, εκτιμάται επί του παρόντος ότι διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο αναχαίτισης", προειδοποίησε η Dryad Global.
Δηλώσεις Οικονόμου
Σε ό,τι αφορά την κατάληψη των δυο τάνκερ ειδική αναφορά έκανε σήμερα και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Οικονόμου δηλώνοντας πως από την πρώτη στιγμή υπήρξε διάβημα διαμαρτυρίας προς τον Ιρανό Πρέσβη, αλλά και ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης, του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, καθώς και των συμμάχων και των εταίρων μας. Παράλληλα, τα Υπουργεία Εξωτερικών και Ναυτιλίας βρίσκονται σε πλήρη κινητοποίηση για την άμεση απελευθέρωση των πλοίων, αλλά και των πληρωμάτων τους, είπε ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του ο Γιάννης Οικονόμου.