Η Turkish Aerospace Industries (TAI) , η οποία έχει αναλάβει το έργο του επιθετικού ελικοπτέρου Τ929 της Τουρκίας, επίσης γνωστού ως "Atak 2", ανακοίνωσε ότι θα τα εφοδιάσει με κινητήρες προερχόμενους από την Ουκρανία, βάσει ενός πρόσφατα υπογεγραμμένου συμβολαίου με την εταιρεία γίγαντα παραγωγής κινητήρων Motor Sich της εν λόγω χώρας.
Η TAI ανέφερε ότι θα αποκτήσει συνολικά 14 κινητήρες. Σημειώνεται ότι για την συγκεκριμένη προμήθεια υπήρχαν αναφορές, χωρίς ωστόσο να υπάρχει επίσημη ανακοίνωση μέχρι τώρα.
Η δήλωση της εταιρείας σημείωσε ότι οι εργασίες συνεχίζονται για την ανάπτυξη του ελικοπτέρου στο πλαίσιο του έργου βάσει συμφωνίας που υπεγράφη μεταξύ της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών (SSB) και της TAI.
Η TAI αναφέρθηκε στη ανάπτυξη των συγκεκριμένων ελικοπτέρων, τα οποία θα έχουν τη δυνατότητα απογείωσης φέροντας διπλάσιο βάρος σε σχέση με το υπάρχον ελικοπτέρου Atak.
Σύμφωνα με τη σύμβαση μεταξύ της Ουκρανικής εταιρείας Motor Sich και της τουρκικής TAI , οι κινητήρες προγραμματίζονται να παραδοθούν στο σύνολό τους έως το 2025, με την πρώτη παράδοση δύο μονάδων να έχει προγραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο του 2022.
Ο Γενικός Διευθυντής της TAI, Temel Kotil, του οποίου οι απόψεις συμπεριλήφθηκαν στη δήλωση της εταιρείας, δήλωσε ότι έχουν ολοκληρώσει ένα άλλο σημαντικό και κρίσιμο στάδιο για το ελικόπτερο που θα πετάξει το 2023.
Το έργο στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών των Τουρκικών Ένοπλων Δυνάμεων (TSK) όσον αφορά ένα αποτελεσματικό και χρηστικό επιθετικό ελικόπτερο , το οποίο μπορεί να μεταφέρει μεγάλο όγκο χρήσιμου φορτίου, και να είναι ανθεκτικό σε δύσκολους περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Σχεδιάζεται και κατασκευάζεται σύμφωνα με τους Τούρκους, προκειμένου να αποτελέσει ένα επιθετικό ελικόπτερο με υψηλή ευελιξία και απόδοση.
Τα γενικά χαρακτηριστικά του ελικοπτέρου T929 περιλαμβάνουν πιλοτήριο δύο ατόμων, ασύμμετρη ικανότητα φόρτωσης όπλων, ικανότητα μεταφοράς ποσότητας πυρομαχικών, χαμηλή υπέρυθρη ακτινοβολία (IR) και ακουστικό ίχνος, ψηφιακό σχεδιασμό πιλοτηρίου, υψηλή βαλλιστική αντίσταση, συμβατότητα με υψηλό υψόμετρο και θερμοκρασία, αντοχή σε περιβαλλοντικούς παράγοντες, προηγμένα συστήματα EW και αντίμετρα.
Μπορεί να φέρει πυροβόλα μεγάλου διαμετρήματος, ρουκέτες νέας γενιάς, αντιαρματικούς πυραύλους μεγάλης εμβέλειας και πυραύλους αέρος-αέρος
Το ελικόπτερο βαριάς κατηγορίας "ΑΤΑΚ2" θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια γκάμα επιχειρήσεων και αποστολών, όπως είναι η προσβολή επιγείων και εναέριων στόχων του εχθρού, επιθετική αναγνώριση και επιτήρηση του πεδίου της μάχης , παροχή εγγύς αεροπορικής υποστήριξης φιλίων επίγειων μαχομένων τμημάτων, ένοπλη συνοδεία ή κοινές επιθετικές επιχειρήσεις.
Τα υπάρχοντα ελικόπτερα τακτικής αναγνώρισης και επίθεσης T129, τα οποία αναβαθμίστηκαν σε επίπεδο Φάσης-2, ανήκουν πλέον στο οπλοστάσιο των TSK και της Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλείας της Τουρκίας, η οποία τα παρέλαβε πρόσφατα
Ο Kotil ανακοίνωσε περαιτέρω ότι «Στο 100ο έτος της επετείου της Τουρκίας το 2023, εμείς ως TAI, θα πραγματοποιήσουμε μια αποφασιστική κίνηση , αφού θα είναι μια χρονιά κατά την οποία σχεδόν όλα τα έργα μας θα απογειωθούν.»
Η TAI είναι επίσης ο κύριος ανάδοχος έργου σε ένα άλλο μεγάλο έργο της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας και συγκεκριμένα στο National Combat Aircraft (MMU), ένα αυτόχθονο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς.
Το TF-X MMU θα είναι σύμφωνα με τους Τούρκους ένα μαχητικό αεροσκάφος με παρόμοια χαρακτηριστικά με το Lockheed Martin's F-35 Lightning II.
Το εγχώριο αεροσκάφος θα αναπτυχθεί προκειμένου να αντικαταστήσει τα γερασμένα F-16 της τουρκικής διοίκησης αεροπορικών δυνάμεων, πριν από τη σταδιακή κατάργηση τους κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2030.
Το εγχώριο μαχητικό τζετ θα χρησιμοποιήσει έναν έτοιμο κινητήρα στην αρχή και στη συνέχεια ο κινητήρας που θα αναπτυχθεί από την TRMotor θα ενσωματωθεί στο αεροσκάφος.
Επισημαίνουμε ότι τον Απρίλιο, ένας ουκρανικός ιστότοπος ειδήσεων ανέφερε ότι το Κίεβο μπορεί να πουλήσει ένα μερίδιο στη Motor Sich σε τουρκική εταιρεία, χωρίς να αναφέρει περαιτέρω λεπτομέρειες.
Η Chas News ανέφερε ότι η πώληση περίπου 50% της Motor Sich, ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητήρων στον κόσμο για πυραύλους, αεροπλάνα και ελικόπτερα, σε μια τουρκική εταιρεία με κρατικό μερίδιο στην πρωτεύουσα, συζητήθηκε μεταξύ του προέδρου της Ουκρανίας Volodymyr Zelenskyy και του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Άγκυρα.
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι η τουρκική προσπάθεια, αναφορικά με την προμήθεια κινητήρων για τα επιθετικά ελικόπτερα βαρέος τύπου ΑΤΑΚ2 και ίσως και για το αεροσκάφος 5ης γενιάς TF-X που φιλοδοξεί να κατασκευάσει, έχει εστιάσει στην Ουκρανική πολεμική βιομηχανία.
Αυτός είναι ο κυριότερος λόγος στρατιωτικής συνεργασίας και σύσφιξης των σχέσεων που πέτυχε ο Ερντογάν με την Ουκρανία, ο οποίος στη βάση του δούναι και λαβείν, πρόσφερε τα UAV Bayraktar στους Ουκρανούς, κατά των Ρώσων.
Είναι τέλος πολύ σημαντικό να επισημάνουμε ότι οι αγορές οπλικών συστημάτων κινητήρων και λοιπού στρατιωτικού υλικού μεταξύ Τουρκίας-Ουκρανίας , δεν μπορεί να τύχουν απαγόρευσης ή να δημιουργήσουν τριβές με τις ΗΠΑ, όπως λόγου χάρη η αγορά των S-400, αφού η τελευταία είναι σύμμαχος του ΝΑΤΟ και θέλει να ενταχθεί στους κόλπους της Συμμαχίας.
Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που προσμέτρησε ο Ερντογάν πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε ενέργειά του με την Ουκρανία.