Το Πακιστάν συμφώνησε, για άλλη μια φορά, να επεκτείνει τη συμφωνία με την Τουρκία για τα ελικόπτερα T129 Atak, -μια προγραμματισμένη προμήθεια γεμάτη καθυστερήσεις.
«Έχουμε λάβει μια εξάμηνη παράταση από το Πακιστάν», δήλωσε ο Ismail Demir, σε δημοσιογράφους στις 12 Μαρτίου.
Όμως εν μέσω της διαρκούς αντιπαλότητας Άγκυρας και Ουάσινγκτον στο θέμα των S-400, ένας άλλος ανώτερος αξιωματούχος προμηθειών στην Τουρκία είπε στην Defense News ότι η επέκταση δεν συνεπάγεται ότι η συμφωνία θα ολοκληρωθεί τελικά.
«Αυτό δεν είναι τεχνολογικό ή εμπορικό ζήτημα», είπε. «Είναι καθαρά πολιτικό και όσο οι λόγοι για τον αποκλεισμό των ΗΠΑ παραμένουν σε ισχύ… αυτό που μοιάζει με τουρκοπακιστανική συμφωνία θα είναι θύμα της διαμάχης ΗΠΑ-Τουρκίας"
Το 2018, το Πακιστάν επέλεξε τα επιθετικά ελικόπτερα T192 της Τουρκίας για να αντικαταστήσει το στόλο των AH-1F Cobra που αποκτήθηκαν τη δεκαετία του 1980. Το Πακιστάν υπέγραψε συμβόλαιο 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Turkish Aerospace Industries για 30 T129 helos. Ωστόσο, η εταιρεία πρέπει πρώτα να εξασφαλίσει άδειες εξαγωγής των ΗΠΑ πριν από την παράδοση.
Το T129 είναι ένα ελικόπτερο πολλαπλών ρόλων διπλού κινητήρα που παράγεται με άδεια από την ιταλική-βρετανική εταιρεία AgustaWestland και βασίζεται στο A129 Mangusta. Τροφοδοτείται από δύο κινητήρες turboshaft LHTEC T800-4A. Κάθε κινητήρας μπορεί να παράγει 1.014 κιλοβάτ ισχύος εξόδου. Το T800-4A είναι μια έκδοση εξαγωγής του κινητήρα CTS800. Η LHTEC, ο κατασκευαστής του κινητήρα, είναι μια κοινή επιχείρηση μεταξύ της αμερικανικής εταιρείας Honeywell και της βρετανικής εταιρείας Rolls-Royce.
Η συμφωνία βρίσκεται σε αδράνεια εξαιτίας της άρνησης των ΗΠΑ να εκδώσουν άδειες εξαγωγής για τον κινητήρα, αλλά ένας Τούρκος αξιωματούχος της αεροδιαστημικής τεχνολογίας εξήγησε ότι αυτό δεν είναι το μόνο πρόβλημα.
«Υπάρχουν και άλλα στοιχεία για τα οποία οι Αμερικανοί μπορούν να αρνηθούν την έκδοση αδειών εξαγωγής», είπε. «Έχουμε την εντύπωση ότι η συμφωνία T129 δεν θα επιτευχθεί χωρίς πολιτική συμφωνία με την Ουάσινγκτον».
Τον Ιανουάριο του 2020, το Πακιστάν παρέτεινε την προθεσμία παράδοσης των ελικοπτέρων από την TAI, αλλά με την πώληση σε κίνδυνο, η τουρκική κυβέρνηση ανέθεσε στην Tusas Engine Industries, την αδελφή εταιρεία της TAI, να αναπτύξει έναν αυτόχθονα κινητήρα για το T129.
«Το Πακιστάν συμφώνησε να μας δώσει ένα ακόμη έτος για την επίλυση του προβλήματος. Ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε τον γηγενή κινητήρα μας σύντομα για να τροφοδοτήσουμε το T129 », δήλωσε ο Ismail Demir, επικεφαλής του κορυφαίου οργανισμού προμηθειών της Τουρκίας. «Μετά από ένα χρόνο, το Πακιστάν μπορεί να είναι ικανοποιημένο με το επίπεδο προόδου στο πρόγραμμα κινητήρων μας, ή οι ΗΠΑ μπορούν να μας παραχωρήσουν την άδεια εξαγωγής.»
Η Defense News επικοινώνησε με το Υπουργείο Άμυνας Παραγωγής του Πακιστάν, το οποίο διαχειρίζεται τις προμήθειες και τον Στρατό μέσω του τομέα των δημοσίων σχέσεων μεταξύ των υπηρεσιών Inter Services σχετικά με την επέκταση και εάν υπάρχει ένα εναλλακτικό ελικόπτερο υπό εξέταση εάν η συμφωνία καταρρέει. Απάντηση δεν υπήρξε.
Πριν από την επιλογή του T129, η Κίνα έστειλε τρία από τα ελικόπτερα CAIC Z-10 για δοκιμές στο Πακιστάν, αλλά φαίνεται ότι απέτυχαν να εντυπωσιάσουν επαρκώς τους αξιωματούχους και επέστρεψαν.
Αν ωστόσο το πρόβλημα ΗΠΑ-Τουρκίας δεν λυθεί τότε η κινεζική λύση παραμένει στο τραπέζι.