Ο γόνιμος διάλογος του πολιτισμού με την κοινωνία και την οικονομία, ο εκσυγχρονισμός σε όλο το φάσμα του, από τη λειτουργία των βασικών φορέων του μέχρι τις υπηρεσίες του, η καθολική προσβασιμότητα, η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων, όπως το Τατόι και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η ενίσχυση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και της οπτικοακουστικής βιομηχανίας αλλά και ο επαναπατρισμός των Γλυπτών του Παρθενώνα αποτελούν τους βασικούς άξονες της δημόσιας πολιτικής για τον πολιτισμό για την επόμενη τετραετία.
Όπως εξήγησε, το απόγευμα της Παρασκευής, από το βήμα της Βουλής, στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης η υπουργός Πολισμού Λίνα Μενδώνη, ο νέος προγραμματισμός βασίζεται στο έργο και στις κατευθύνσεις της προηγούμενης τετραετίας ενώ βασικός στόχος του είναι μια συνεκτική και ανοιχτή πολιτική, που θωρακίζει την πολιτιστική κληρονομιά και ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση, την πρωτότυπη δημιουργία, διασφαλίζοντας τη διάχυσή της και συνοψίζεται στην ιστορική δήλωση του πρώην υπουργού Πολιτισμού της Γαλλίας, Τζακ Λαγκ:«Ο πολιτισμός δεν είναι ιδιοκτησία κανενός. Ούτε ενός υπουργείου, ούτε μιας τάξης, ακόμη και της άρχουσας τάξης, ούτε μιας πόλης, ακόμη και αν είναι η πρωτεύουσά μας, ούτε ενός μόνο τομέα, ακόμη κι αν είναι ο δημόσιος τομέας».
Σε αυτή την προσπάθεια πολύτιμη και απαραίτητη κρίνεται από τη νέα κυβέρνηση η συνεργασία του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα: «Ο Πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση. Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής. Χρειάζεται πόρους: Δημόσιους και ιδιωτικούς. Ο συστηματικός πόλεμος στην αρμονική σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών δυνάμεων δεν είναι απλώς επιζήμιος. Είναι και κατάφωρα ανιστόρητος. Επιδιώκουμε τη σύμπραξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε δράσεις και έργα κάθε κλίμακας. Γιατί συχνά πίσω από την απόρριψη φιλοεπενδυτικών πολιτικών στον Πολιτισμό κρύβεται η πρόθεση ελέγχου και ποδηγέτησής του» υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη.
Η ανάδειξη του πολιτισμού ως στρατηγικού αναπτυξιακού πόρου συνεχίζει να αποτελεί πρωταρχικό σκοπό ο οποίος επιχειρείται να υλοποιηθεί μέσα από μια σειρά μεταρρυθμίσεων οι οποίες έχουν ήδη ξεκινήσει, όπως η μετατροπή των πέντε μεγάλων δημόσιων μουσείων σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι αλλαγές στη δομή και τη διάρθρωση των αρχαιολογικών υπηρεσιών.
Τατόι – Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Όσον αφορά στα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, η Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε πως το φιλόδοξο σχέδιο του Τατοΐου θα έχει ολοκληρωθεί το 2027 ενώ από το 2025 θα είναι επισκέψιμα το Ανάκτορο, τα Μουσεία των Αμαξών, των Αυτοκινήτων, της Αγροτικής Παραγωγής.
Με ταχείς ρυθμούς, χωρίς ωστόσο να δίδονται ακόμη χρονοδιαγράμματα, αναμένεται να εξελιχθεί το σχέδιο επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με βάση την επιλεγείσα αρχιτεκτονική πρόταση του David Chipperfield ενώ η καθυστερημένη, όπως παραδέχτηκε η υπουργός, λειτουργία του ανακαινισμένου «Ακροπόλ» ως κέντρου σύγχρονου πολιτισμού, τεχνολογίας και καινοτομίας, αποτελεί άμεση προτεραιότητα.
Καλλιτεχνική εκπαίδευση – Κινηματογράφος – Βιβλίο
Η δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, προ ολίγων μηνών, για την ίδρυση και λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών έχει ορίζοντα υλοποίησης το 2025 και θα συνδυαστεί με παράλληλη αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών των κρατικών σχολών των παραστατικών τεχνών: της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, τις εγκαταστάσεις REX, Τσίλλερ, Σικιαρίδειο του Εθνικού Θέατρου, του Κρατικού Ωδείου στη Θεσσαλονίκη. Τα έργα ήδη εξελίσσονται.
Ένα μεγάλο στοίχημα της δημόσιας πολιτιστικής πολιτικής, εξάλλου, αποτελεί, όπως υπογράμμισε η Λίνα Μενδώνη, η ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και του κινηματογράφου παράλληλα με την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, των δημιουργών, των δικαιούχων, αλλά και των χρηστών. Στα παραπάνω στοχεύει η ίδρυση ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και τη Πνευματική Ιδιοκτησία. Επιπλέον βρίσκεται ήδη υπό διερεύνηση το σχέδιο ίδρυσης Κρατικής Τεχνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων και το οπτικοακουστικό hub στη Δράμα.
Όσο για την εθνική πολιτική βιβλίου, αυτή θα υλοποιηθεί μέσω του νέου σχετικού φορέα που θα ιδρυθεί.
Παράλληλα, θα συνεχιστεί ο αγώνας για τον επαναπατρισμό των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών με κορυφαίο στόχο την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.