Το δρόμο για την αλλαγή του συστήματος διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού -με σημαντικό το ρόλο του πληθωρισμού– ανοίγει το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 2022/2041.
Το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων παραδόθηκε χθες (8.10.2024) στην Υπουργό Εργασίας, Νίκη Κεραμέως. Οι εμπειρογνώμονες προτείνουν να παραμείνει ως έχει το σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού έως τον Μάιο του 2025. Δηλαδή να τον καθορίσει η κυβέρνηση μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και επιστημονικούς φορείς. Έτσι ο νέος κατώτατος μισθός θα αποφασιστεί τέλη Μαρτίου και θα ισχύσει από την 1η Απριλίου 2025.
Μετά από δύο μήνες και συγκεκριμένα από την 1η Ιουνίου του 2025, με βάση τις προτάσεις της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, θα πρέπει η κυβέρνηση να φέρει αύξηση ίση με τη διαφορά του νέου κατώτατου μισθού στον ιδιωτικού τομέα και του εισαγωγικού μισθού στο δημόσιο.
Επίσης, στο πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, προτείνεται νέος μαθηματικός τύπος υπολογισμού της αύξησης του κατώτατου μισθού για το διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου 2025 και Δεκεμβρίου 2027, με το Υπουργείο Εργασίας να αναφέρει πως η εφαρμογή του προτεινόμενου μαθηματικού τύπου μπορεί να εκκινήσει το 2027, μετά την ενσωμάτωση της σχετικής Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο και την προετοιμασία από την ΕΛΣΤΑΤ των απαραίτητων δεικτών υπολογισμού.
Στο προτεινόμενο σύστημα ο καθορισμός και η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου γίνεται αυτόματα, με βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:
- του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και
- του ημίσεως του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή η Επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψιν και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.
Από τον Ιανουάριο του 2028, θα συνεχίσει μεν να ισχύει το σύστημα καθορισμού του κατώτατου μισθού με βάση το νέο μαθηματικό τύπο (ο οποίος θα λαμβάνει αποτελεί το άθροισμα των ποσοστών του πληθωρισμού για τα πιο φτωχά νοικοκυριά και συν το 50% της αγοραστικής δύναμης του πληθωρισμού, κλπ), αλλά θα τεθούν και όροι για ενδεχόμενο πάγωμα του – οι οποίοι περιλαμβάνουν ακόμα και τις «δημοσιονομικές δυνατότητες» της χώρας (κάτι που σχετίζεται προφανώς με την κρατική δαπάνη για την αύξηση των μισθών στο δημόσιο κατά το ποσό της αύξησης στον κατώτατου, αλλά και στο όριο της ετήσιας αύξησης των δημοσίων δαπανών που τίθεται από το 2025, σύμφωνα με αναλυτές), αλλά σε καμία περίπτωση μείωσης του.
Συγκεκριμένα, οι εμπειρογνώμονες συστήνουν, σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα του newsit.gr να υπάρξει δυνατότητα να μην γίνει ανωτέρω αυτόματη αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου σε περίπτωση που:
- η οικονομία βρίσκεται σε σημαντική ύφεση
- ή / και υπάρχει σημαντική απόκλιση του εθνικού πληθωρισμού (ΔΤΚ) από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας
- ή / και υπάρχει σημαντική ανισορροπία στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών
- ή / και η βάσει του προαναφερθέντος συντελεστή αναπροσαρμογή δεν δικαιολογείται από τα επίπεδα και τις μακροπρόθεσμες εξελίξεις στην παραγωγικότητα και τη δυναμική της
- ή / και την απόσταση του κατώτατου μισθού από το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού
- ή / και υπερβαίνει τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας
- ή / και δεν δικαιολογείται από έκτακτες περιστάσεις.
Σε κάθε περίπτωση δεν γίνεται μείωση του κατώτατου νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου.